SOMMARÄVENTYR I SKÄRGÅRDEN

Strommas fartyg S/S Stockholm kryssar i glittrande skärgården och lockar besökare på natursköna utflykter i sommarsverige. Målet för norra Europas största upplevelseföretag är att ge varje enskild gäst minnen för livet.

TEXT: TINA LINDSTRÖM CARLSSON I FOTO: GUSTAV KAISER

STRÖMMA TURISM & SJÖFART låter dig upptäcka Stockholms skärgård och natursköna Mälaren genom sina sightseeingbåtar, bussar och upplevelsepaket. Utbudet är stort. Häng med på guidade turer med sekelskiftesbåtar till Drottningholms slott eller Skokoster slott i Uppsala. Ät en god lunch eller middag samtidigt som du njuter av vackra omgivningar i skärgården. Ta färden från Klara Mälarstrand till Björkö för att uppleva Birka Vikingastaden på en dagstur eller varför inte genom glamping med nära och kära. Birka Vikingastaden ingår i Unescos världsarv och drivs av Stromma. Den lyxigare varianten av camping i tält har seglat upp på listan över populära upplevelser och innebär att du sover i sköna sängar, vaknar till sjöutsikt och njuter av en god frukost som levereras på morgonen. – Vi på Stromma erbjuder middags- och lunchkryssningar in i Mälaren eller till Vaxholm och du får i lugn och ro uppleva skärgården med storytelling, guidning och god mat. Det passar fint för dem som bor i Stockholm och för nationella och internationella besökare. Vi jobbar för alla. Det är ett ypperligt tillfälle för besökarna att uppleva den vackra skärgården, med våra utflykter till många platser. Vi har även sightseeingbåtarna i Stockholm med turer som exempelvis Djurgården runt och Under Stockholms broar. På så sätt har vi en bred palett som visar vattenspeglingar i Stockholms innerstad och ytterskärgården.

PATRIC SJÖBERG ÄR VD OCH KONCERNCHEF på Strömma Turism & Sjöfart (Stromma Group) sedan fem år tillbaka. Han är positivt lagd, energisk och entusiasmerande och trivs som bäst i sin vd-roll när han är ute i verksamheten där han får träffa medarbetare och gäster. – Jag älskar att jobba genom människor och se dem växa i sina roller så pass att de kan ta nästa steg i livet. Tillsammans är vi starka! Att vara ute i verksamheten och träffa våra fantastiska medarbetare och få prata med kunder och se glädjen när de använder våra produkter – det är fantastiskt och ger mig energi. Jag reser mycket just för att se verksamheten, uppleva den produkt vi levererar och titta på förbättringspotential, men framför allt för att träffa medarbetare och våra kunder, säger han.

Under många år var Patric vd på Stockholmsmässan i Älvsjö, Nordens största mäss- och kongressanläggning. Han har varit vd i två dotterbolag inom SAS-koncernen, bland annat inom tax-free och i tio år jobbade han i olika positioner på Ikea Sverige. Att vara med och skapa minnen för livet i ett bolag som har ett kulturhistoriskt arv att förvalta lockade honom till Stromma. – Jag är en detaljhandel-, mötes- och besöksnäringsperson som älskar mötet mellan människor. Jag gillar vår mission Memories for life. Vi har det kulturhistoriska arvet att förvalta väl samtidigt som vi har otroligt många turister som vill uppleva destinationerna vi är i. Vi är Norra Europas största koncern inom området upplevelser och är aktiva i fem länder, och det lockade mig, säger han.

DEN SVENSKA MARKNADEN är störst för Stromma som har anor från 1809. Det är också i Sverige som koncernen har det bredaste utbudet i form av båtar med världens äldsta sekelskiftesflotta i kommersiell drift för sightseeing, lunch- och middagskryssningar och charter där företag och privatpersoner kan boka fester och bröllop. Birka Vikingastaden på Björkö med museum, shop, restaurang och glamping drivs av Stromma, precis som Vaxholms kastell med museum och konferensverksamhet. Förutom Sverige har koncernen verksamhet i Finland, Norge, Danmark och Holland med totalt 17 destinationer. – Vår specialitet är att jobba med turistens cityengagemang, med storstadsaktiviteter av olika former. Vi har världens äldsta sekelskiftesflotta i kommersiell drift utan stöd, det är vår stolthet och vårt arv. Vi är i grund och botten ett rederi och har 140 fartyg i vår flotta. Sedan driver vi även bussverksamhet med vårt gröna varumärke Hop On – Hop Off och med vårt röda varumärke är vi franchisetagare av det globala varumärket City Sightseeing. Vi har totalt cirka 80 dubbeldäckare, säger Patric. Strax innan coronapandemin dök upp och lamslog stora delar av världen tog Patric över som vd på Strömma Turism & Sjöfart. 2019 landade omsättningen på drygt en miljard kronor. 2023 omsatte koncernen 935 miljoner kronor. – Pandemin slog hårt, det vet vi alla. Det är klart att vi förlorade pengar, men våra ägare stöttade oss på ett fantastiskt sätt. Vi har överlevt och vi är tillbaka på liknande nivåer men vi har skulder att betala tillbaka de kommande två, tre åren. Vi behöver också fortsätta med att konvertera vår flotta till el, så först 2026 kan vi börja titta på expansion igen. Fokus är nu att utveckla affären med de tillgångar vi har i dag, säger han.

HÅLLBARHETSARBETET ÄR I FULL GÅNG. Koncernen har en plan till 2035 där man vet vilka bussar och båtar som ska köpas nya och vilka som ska konverteras kommande år. Kravet från ägarna är att vara koldioxidneutrala år 2040, och ambitionen är att minst 50 procent ska vara utsläppsfritt till 2030. Sedan flera år tillbaka har Stromma konverterat sina sightseeingbåtar i Holland till elektrisk drift, där det från 2025 inte är tillåtet att köra utsläppsbåtar. – Det gör att vi har en gedigen erfarenhet av att konvertera båtar till el. Övriga länder på våra destinationer pratar mycket om 2030 och det planerar vi för, säger Patric och fortsätter: – Vår sekelskiftesflotta består av stora gamla fartyg och det finns idag ingen rimlig lösning, men utvecklingen går fort och inom några år har vi en möjlig konverteringslösning. Därför ser vi till att använda så bra bränsle som möjligt som finns på marknaden. Vi utbildar oss i hållbar körning och kör långsamt inom sightseeingverksamheten, så utsläpp per passagerare blir ytterst lite. Vi tittar på olika alternativ och jobbar för att hitta bra hållbara lösningar de kommande åren för vår båt- och bussflotta.

DEN 11 JUNI INVIGDE Stromma Stockholms första stora kommersiella sightseeingbåt som går på eldrift. Båten går på tur från Strömkajen. – Vi är stolta över att den första stora eldrivna sightseeingbåten i Stockholm kommer ta Strommas gäster runt på Stockholms vattenspegel tyst, utsläppsfritt och elegant, säger Patric. Strommas miljö- och hållbarhetsmål bygger på FN:s globala mål och baseras främst på de tre delarna: bränsle, mat och samarbetet med Världsnaturfonden, WWF, där bolagets vision är att vara ”Norra Europas ledande producent och leverantör av turer och aktiviteter, med hållbarhetsfokus i allt vi gör”. Samarbetet med WWF innebär att man på olika sätt jobbar för att återställa Östersjön och omgivande ekosystem. Koncernen deltar exempelvis i olika aktiviteter i Östersjön och kring Stockholm och Göteborg för att fånga upp plast.

Ett annat exempel är att de lägger ut granar i havet för att fiskyngel ska kunna röra sig i skyddade miljöer. – Östersjön är jätteviktig för oss, och vi är många som vill bidra till att bevara miljön så bra som möjligt, säger Patric. Stromma spelar en viktig roll i att dra besökare från när och fjärran till Stockholms skärgård. En båttur till Stockholms närmaste skärgårdsö Fjäderholmarna, en heldagstur med måltider till flera skärgårdsöar eller höghastighetsbåten till Grinda och Sandhamn är bara några exempel. – Vi är väldigt stolta över allemansrätten och den skärgård Stockholm kan erbjuda. Våra nationella och internationella besökare vill kanske komma för att se Fjäderholmarna, Vaxholm och Grinda som är en mycket vacker del av skärgården och som nås med våra sekelskiftesfartyg.

Vi på Stromma samarbetar med näringslivet och aktörer om hur vi får ut kunden i skärgården, och vi är mycket positivt inställda till de fantastiska aktörerna på Fjäderholmarna, Vaxholm och Grinda med flera som bidrar till besökarnas kulinariska upplevelser, säger Patric och fortsätter: – Det är god service och fokus på kundens välmående som gäller. Vi har fantastiska medarbetare och vi försöker alla bidra till kundernas upplevelser och att skapa minnen för livet för våra gäster.

Hur beskriver du Stockholm för en bekant som är sugen på att besöka staden?
– Stockholm är en trygg plats. Var du än går har du ofta kontakt med vatten, mitt i stan. Du har fantastiska kulinariska restauranger i Stockholm och i skärgården, och museer i världsklass. Du har Djurgården som verkligen bjuder på många upplevelser. Det är enkelt att ta sig med transporter till Stockholm, kom hit och njut. När solen och värmen kommer in över vattnet och staden – det är magiskt! 

PATRIC SJÖBERG

Gör: Vd, Strömma Turism & Sjöfart

Född år: 1964

Familj: Fru och två vuxna barn samt ett barnbarn.

Bor: Sollentuna

PATRICS 5 FAVORITER
Tusen öars kryssning gör att du upplever yttre skärgården på bästa sätt. Turen varar från klockan 10 till 22 och inkluderar alla måltider.
Birka Vikingastaden. Det är alltid häftigt komma tillbaka till Birka. Här kan du äta, lära dig mer och framför allt vara i vikingakänslan.
Turen till världsarvet Drottningholm med en god lunch ombord.
Lunch- eller middagskryssning till Vaxholm med våra sekelskiftesfartyg, ensam eller med gäster. Maten är fantastiskt god och det finns alltid något nytt att se på turen.
Fjäderholmarna med utbudet av fantastiska restauranger och museer. Att sitta på klippan och titta på solnedgången är en upplevelse i sig.