NORDENS VIKTIGASTE INREDNINGSMÄSSA SATSAR PÅ: KREATIVITET, HANTVERK, FÄRGMIX OCH MOD

Här spanar inredningsbranschen in de senaste trenderna, tar del av nyheter från cirka 400 utställande företag, knyter kontakter, nätverkar och får koll på morgondagens designtalanger. Den 27–29 augusti öppnar Formex, Nordens största handels- och mötesplats för inredning och design.

TEXT: ANNA SANDGREN I FOTO: ANGELICA LILJENROTH

NI VET DEN DÄR KÄNSLAN när allt bara stämmer och är så där glädjesmittande perfekt matchat och menat. Precis så är upplevelsen efter att ha träffat Formex projektledare Sonja Björk Ebert. För om man nu skulle kunna personifiera en mässa synonym med inredning, design, hantverk, kreativitet, färger, trender och framåtblickande, så är det precis det Sonja gör. Vi träffar henne för ett samtal om inrednings- och designtrender, om vikten av att mötas och varför just Formex är ett så bra forum. Formex, som är Nordens största mässa för inredning och design, startade redan 1960 och hålls två gånger per år. Här finns produkter inom inredning, design, hantverk, trädgårdsinredning och livsstil, mode och accessoarer, delikatesser, presenter och barnprodukter. På mässgolvet kan du möta såväl nationella som internationella inköpare, grossister, importörer, agenter och inredningsarkitekter, men också formgivare, framtidens designtalanger, producenter, förlag och media.

Sonja Björk Ebert Fotograf Monika Ljungcrantz Stoltz


– Besökare och medierepresentanter kommer hit för möjligheten att göra affärer, men lika mycket för att mötas och se nyheter. Mässan bjuder på trender, kunskap och inspiration i form av utställningar, workshops och föredrag. Du kan se det som tre dagar fulla av kloka investeringar i din verksamhet. Enligt Sonja känner inredningsbranschen, precis som så många andra, att det har varit en tuff tid, men att vi nu ser det ljusna framåt, vilket vi såg på senaste mässan i januari, där många av våra utställande företag sålde mycket bättre än förväntat. Att människor och branscher vill mötas fysiskt det har verkligen blivit tydligt. I inredningsbranschen har man dessutom behov av att få känna och klämma och uppleva färger och nyanser. Mässan spelar också en viktig roll för att nätverka, utbyta erfarenheter, skaffa ny kunskap och nya kontakter.
– Framförallt är Formex en fantastisk handelsplats, där utställare kan nå tusentals besökare och besökarna kan träffa hundratals utställare samlade på ett och samma ställe. I den utmanande tid vi befinner oss i nu är det avgörande för många företag att, genom den plattform som Formex utgör, få möjligheten att visa upp sig för att stärka sitt varumärke och bygga business. För den som är ny i branschen kan det vara avgörande för varumärket och som etablerad aktör är mässan ett effektivt sätt att möta både nya och befintliga kunder.

Hur ser utvecklingen ut för själva mässformatet?
– I takt med att vårt samhälle förändras, utvecklas så klart även mässformatet. I dag är det viktigare än någonsin att som bransch kunna samlas på ett och samma ställe för att kunna vara så effektiv som möjligt både vad det gäller inköp, kunskap, inspiration och nätverksbyggande. Vårt fokus är kreativitet, framåttänkande och innovativa samarbeten samt att driva viktiga branschfrågor, allt i nära dialog med utställare och besökare.

Kan du säga något om vad besökaren har att förvänta sig under höstens Formex?
– Som vanligt både det väntade och oväntade och upplevelser och inspiration som stannar kvar länge. På entrétorget kommer besökarna att bjudas in till en sprakande höst- och vintervärld. Direkt från sensommarvärmen möts vi av en magisk miljö med nordiskt hantverk, workshops, sagolika butiksmiljöer och mycket mer. Dessutom två helt olika temarestauranger/caféer, books- and magazinesområde med workshops samt en fullproppad popup-shop med utställarnas utvalda produkter. Och så får man inte missa vårt kurerade scenområde som presenterar Formex egna trender och tryckta trendguide. Besökarna kan även förvänta sig ett späckat scenprogram med ämnen som rör sig inom trender, färger, hållbarhet och företagande och som blandas med aktuella tv- och bokprofiler.
Som alltid har vi också vårt utställningsområde Design Talents. Här får utvalda talanger chansen att möta branschen och dessutom tävla om priset Best in show, något som alltid skapar spridning i media. Det är också ett stort intresse för Formex Sustainability Award, där utställarnas hållbarhetsarbete premieras. Och framför allt ett stort gäng med entusiastiska utställande företag med spännande nyheter. Hållbarhetsarbetet är en viktig del i Formex och Stockholmsmässans eget arbete där bland annat montermaterial och mattor sparas och återanvänds vid andra byggnationer och mässor. – Idag har återbruk och vintage blivit något självklart och naturligt och vi vill lyfta kunskap och gediget hantverk.

Hur jobbar ni med trender och spaningar?
– Vi jobbar inför varje mässa med en genomarbetad egen trendguide, bestående av olika teman. Trendspaningarna omfattar färger, material och uttryck och förmedlas både i ett printat magasin, utställningar på Formex, föreläsningar på vår scen och i digitala kanaler. Förutom återbruket och hållbarhetsmedvetandet tycker vi fortsättningsvis om att drömma oss tillbaka i tiden, och låta oss omslutas av nostalgin både i tryck, material, kulörer och känsla. Vi upplever en omtanke för det som varit som vi blandar upp med morgondagens kaxigare nyanser. En trend som håller i sig är också att designklassiker nylanseras och får nya färger, gärna med fantasifulla namn som slår an hos nya målgrupper.

SONJA BJÖRK EBERT

Gör: Projektledare för Formex.
Bakgrund: Chefredaktör Plaza Interiör, Aller Media, SVT och branschorganisationen Swedish Content Agencies.
Bor: Kungsholmen
Det bästa med Stockholm: Mångfalden och mixen. Att allt finns: vattnet, naturen, staden, citypulsen. Kungsholmen är härligt, du kan gå och bada ena minuten och sedan sätta dig på ett ställe nära och äta god mat.
Favoritplats i Stockholm: Alla ställen som serverar råbiff. (Jag har precis startat ett råbiffkonto på Instagram.)

FAKTA FORMEX

Mässan är öppen för dig som vill ställa
ut produkter inom bl a inredning, design,
hantverk, trädgård, present, hemtextil,
hemmöbler, vintage, delikatesser och
leksaker. Besökarna är verksamma i
branschen och mässan har inte öppet
för allmänheten.
Datum för kommande mässor
27–29 augusti 2024
14–16 januari 2025

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*