FRÅN PADDA TILL PRESTIGE

nor_vivid

DS 7 CROSSBACK

När man går in i en DS Store, så slås man av tanken att man inte har kommit till en bilhandlare. Mörkt klinkergolv, vita skinnsoffor och designerbord. Känslan är mer av ett konstgalleri. Bilarna står härligt upplysta som konstverk och på ena väggen hänger gamla bilbyggarverktyg samt stora läderbitar och tråd i djärva färger

EFTER ATT HA BEUNDRAT och tagit till mig alla intryck om hur DS Store är uppbyggt och fått nycklarna, så kommer tanken upp i huvudet Vad är DS och deras DS 7 Crossback? DS Automobiles startades 2009 som en premiumgren till Citroën med omprofileringlering av existerande modeller. 2015 blev DS ett eget bilmärke inom Groupe PSA och tre år senare, 2018, så lanserar DS sin första egna bil, DS 7 Crossback. DS är det namn som starkast förknippas med Citroën, och när den klassiska DS-modellen (i folkmun kallad paddan i Sverige) såg världens ljus 1955 höjdes märkets status markant. Sen går det inte att utesluta att prata om design när man pratar om DS 7 Cross- back. Då designen drar till sig uppmärksamhet såväl på ut- som insida.

NÄR DU VÄLJER INREDNING så väljer du inte ett paket, utan du väljer inspiration som din DS ska ge dig Bastille, Performance Line, Rivoli eller Faubour. Lava- stenfärgat nappaläder i klockrem mönster är bara en av många alternativ för att få din DS som du vill ha den. Från frontens igenkännbara DS WINGS till designstilen Haute couture som är franska för hög sömnad så kan man tro att DS är en förkortning för Design. Romb- formen som är DS-signatur finns såväl på insidan som utsidan. Både fram- och bakljus lyser upp som en kristallkrona när jag trycker på öppna knappen på nyckeln.

NÄR MAN KLIVER IN SÅ MÖTS man av ännu mer härlig design. Uppriktigt sagt så blir jag glad av att sätta mig i bilen och
då har jag inte kört den än, även där kommer nästa positiva överraskning från DS 7 ́n. Startknappen som är monterad högt upp i mitten av konsolen och DS-logotypen ger ifrån sig en röd pulserande färg för att visa att den är redo att vakna till liv. När jag trycker in startknappen så vrids ett vackert urverk fram ur instrumentpanelen, från franska B.R.M och ger ett härligt intryck av gediget hantverk. Mitt på panelen sitter en 8 tum stor touchskärm som sköter infotainment, färddator, klimatanläggning och diverse inställningar. Även fast man i dagens bildesign vill gå ifrån knappar så har DS7 en distinkt rad av knappar som är uppdelat i två sektioner och delas av en silverfärgad på/av knapp för displayen samt en rullknapp som ser ut som ett designersmycke och har en mekanisk känsla av gediget urverk när man skall justera volymen.

BILEN JAG TESTAR ÄR UTRUSTAD med den lilla 3-cylindriga instegsmotorn på 130 hästkrafter samt utrustad med manuell växellåda. Hur vagt det än ser ut på pappret så känns bilen pigg och lite sportig. Ljudet från motorn får hjälp på syntetiskt vis via bilens ljudsystem, som upplevs positivt när man kör, detta ger DS7 ett helt underbart ljud som klingar helt rätt i bilentusiastens öron. För landsväg och stadskörning så passar motorn bilen väldigt bra tack vare ett vridmoment på 230 Nm. Så man ska verkligen inte låta den lilla motorn skrämma en i tron att den inte räcker till för denna storlek av bil. DS7 är 457 cm lång och platsar i kategorin av suvar såsom Volvo XC40 BMW X1, Audi Q3 och Jaguar E-Pace DS 7 är byggd på PSA s beprövade EMP2 (Ef cient Modular Platform plattform, men förlängd med 8 cm mot sin nära släkting Peugeot 3008.

EFTER ATT HA KÖRT BILEN i fyra dagar så känner jag ännu hur glad jag blir när jag sätter mig i bilen. Känslan av att ännu få tillfredsställelse av valet på material och formerna av knapparna när jag drar mina fingrar över inredning. Upplevelsen som DS vill ge dig med sin DS 7 Crossback finns verkligen kvar där efter man kört bilen ett tag.

Sammanfattningsvis har DS 7 Crossback en tuff marknad att ta sig an, men jag tycker att DS 7 klarar det utan problem och detta är bara början av resan för DS. De satsar på prestige och lyx till ett lägre pris och de lyckas verkligen. DS 7 är en upplevelse för många sinnen, vare sig man befinner sig i bilen eller ser bilen parkerad. DS7 Crossback är inte bara en bil, utan en upplevelse.

 

DS 7 CROSSBACK ÉLÉGANCE PURETECH 130 ​

Motor: Tvärmonterad 3 cylindrig radmotor
Max effekt: 130 hk

Max vridmoment: 230 Nm

Acceleration: 0-100 km/h 10,2 s
Maxfart: 197 km/h
Baspris: 304 900 kr

Vi tackar Selahattin Unsal som är Märkeschef för DS & Subaru hos Hedin bil i Akalla som gjorde detta reportage möjligt.

Är ni i bilbytartankar och är intresserade av vad DS har att erbjuda så kontakta Selahattin

Selahattin når du på selahattin.unsal@hedinbil.se

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*