Hållbart, genomtänkt och välkomnande. Med Scandinavian XPO har Sverige fått en internationell eventarena som inte liknar någon annan. Fem minuter från Arlanda ligger en stor mäss- och konferensanläggning som är lika proffsig som hemtrevlig.
TEXT INGELA ENGBLOM
SCANDINAVIAN XPO LIGGER intill E4:an med bara några minuter till Stockholm Arlanda Airport. Inflygande besökare kan, tack vare en kostnadsfri shuttle, vara på plats inom 30 minuter från det att planet har landat. Framme vid Scandinavian XPO väntar en 18000 kvadratmeter stor mötesyta som rymmer 8000 personer under samma tak. Stora mässanläggningar saknar ofta charm. Men inte Scandinavian XPO. Inredningen för tankarna till nordiska sjöar, berg och skogar. Norrskenet finns där liksom Sveriges landskapsdjur. Varje konferensrum är unikt och har fått namn och tema efter ett nordiskt djur.
– Vi har skapat en härlig och välkomnande ”lodgefeeling” genom jordiga färger, mycket trä och varma tyger. Scandinavian XPO är den stora anläggningen med den personliga touchen, säger Anna Bauer, vd Scandinavian XPO. Hon berättar att det har varit en utmaning att göra så stora ytor ombonade och hemtrevliga. Tanken har varit att ge gästerna en känsla av att kliva in i en skön och lyxig hotellobby. Hon är nöjd med resultatet.
– Miljön är både vacker och inbjudande. Jag har aldrig sett en så stor anläggning med så mycket personlighet.
KONGRESSER, PRODUKTLANSERINGAR, galor, seminarier och mässor. Scandinavian XPO är byggt för att möta de höga krav som moderna företagsevents ställer. Hallarna kan skärmas av med ett antal ljuddämpande blockväggar, det är upp till tio meter i takhöjd och det finns möjlighet att köra fullstora trailers in i hallen.
– Det finns oändligt många möjligheter för olika flöden i huset. En företagskickoff, ett publikt event och ett jubileum kan gå av stapeln samtidigt i olika delar av anläggningen, säger Anna Bauer. Tekniken och logistiklösningarna är de allra senaste. Anna Bauer har lång erfarenhet från eventbranschen och vet vad som krävs för ett professionellt genomförande. De har utöver en genomtänkt kundupplevelse tagit stor hänsyn till underleverantörernas behov. Byggnaden är dessutom miljöcertifierad och verksamheten kommer att ha stort fokus på hållbarhet.
– Vi har haft chans att tänka till från början och planera allt från grunden. Det märks i allt från logistik till hållbarhet, berättar hon.
NÄRHETEN TILL ARLANDA gör Skandinavien XPO till en perfekt plats för internationella möten. Det ställer höga krav på säkerhet och även det har funnits med i planeringen från första början. Bland annat går det inte att köra bil rakt fram mot byggnaden i hög hastighet. Anläggningen sitter ihop med Quality Hotel Arlanda XPO. Hotellet som är delvis nybyggt, delvis nyrenoverat, har också fått en nordisk design vilket gör att byggnaderna smälter ihop på ett naturligt sätt. Hotellets lobby leder in i Scandinavian XPO genom en öppen portal och gästerna märker inte att de går från en verksamhet till en annan.
– Vid större evenemang öppnas en rullport upp till den gemensamma foajén, vilket ger en häftig känsla och ett bra flöde. Gästerna uppskattar att de slipper gå ut när de bytt om inför kvällens gala.
SCANDINAVIAN XPO STOD KLART i november 2020. Som tur var, berättar Anna Bauer, hann de inte rekrytera personal innan Covid-19 slog till. Nu är den processen i full gång och det framtida bokningsläget ser bra ut. Under hela pandemin har anläggningen haft bokningar om än i mindre skala. En av hallarna byggdes om till en digital studio och många företag har kombinerat mindre möten med en omgång padel. – Jag är tacksam att våra ägare Arlandastad Group AB har valt att satsa trots situationen. De tror stenhårt på konceptet och ser att vi på lång sikt kommer att bli den mest moderna, flexibla och unika mötesanläggningen i Sverige, säger Anna Bauer.
NU ÄR VERKSAMHETEN i full gång. Frilansande eventproffs plockas in efter storlek på grupp och kunderna har varit mer än nöjda. Framförallt har måltiderna varit fantastiska enligt utvärderingarna. Goda smaker, bra råvaror och snygga uppläggningar.
– Intresset är stort och i takt med att restriktionerna lättats har möten i alla storlekar börjat bokas på. Redan i höst kommer evenemang med allt ifrån ett femtiotal till tusentals deltagare att genomföras och vi har även flera internationella konferenser inbokade.
Vad ser du mest fram emot? – Att få visa upp – både för Sverige och världen – vilken fin anläggning vi är. Jag vill att så många som möjligt ska få upp ögonen för att vi är en stor mötesplats fylld med personlighet och charm.
När får allmänheten chans att besöka Scandinavian XPO? – I januari går vår första stora publika mässa av stapeln – Padel Expo 2022. Då väntas 20 000 besökare under tre dagar. 29:e och 30:e januari är allmänhetens dagar och då är alla padelentusiaster välkomna.
Bli först med att kommentera