BILEN MED ATTITYD

VOLKSWAGEN TOUAREG V6 TDI 4 MOTION

Vädergudarna är inte riktigt med oss, regnet strilar i en strid ström och dimman ligger tät när vi kliver in på Volkswagen i Hammarby Sjöstad. Vi möter upp Martin Jenvén som visar oss runt i lokalen. Det är full aktivitet på golvet trots en tidig vardagseftermiddag. Det diskuteras tillval, kollas på fälgar, provsitts i bilar, skrivs avtal och känslan är att Volkswagen helt klart är på framfart.

MARTIN RÄCKER ÖVER NYCKELN och hänvisar oss upp till våning fyra i parkeringsgaraget.
Väl där får vi via nyckeln leta oss fram och se vilken av bilarna som blinkar när man trycker på nyckeln.
När vi hittat bilen så slås vi av hur stor den ser ut mot sin föregångare, denär 7,7 cm längre och 4,4 cm bredare. Den stora grillen ger ett genuint intryck av lyx och bestämdhet och det märks verkligen att Volkswagen menar allvar med sin nya Touareg och att de vill ta ett steg högre upp i segmentet
premiumbilar. De runda formerna från föregångaren harersatts av lite mer raka och skarpa linjer, mycket tack vare Volkswagens nya designelement som infördes med Arteon försnart två år sen.

Bilen är utrustad med Volkswagens R-Line-paket, både exteriört och interiört, och är lackad i Silizium Gray Metallic. Något som vid första anblick ser väldigt mörk ut, men som när den träffas av naturligt ljus låter karossens alla former träda fram.

Volkswagen Innovision Cockpit

NÄR VI SÄTTER OSS I BILEN möts vi av tomhet, varken instrumentpaneleller några knappar syns i mittkonsolen. När startknappen trycks ner så hörs ett klick och panelen vaknar till liv. Två skärmar lyser upp kupén och jag skulle inte beskriva detta som ett flygplan utan mer som en kommunikationspanel på USS Enterprise från Star Trek. Rakt framför mig finns en 12,3 tums skärm som agerar instrumentpanel och till den en lite större på 15 tum som är infotainmentskärm i mittkonsolen. Den är lite lätt vriden mot föraren vilket gör den mer ergonomiskt. Detta är något Volkswagen valt att kalla för Innovision Cockpit. När man trycker in startknappen en andra gång så startar bilen, men det hörs knappt något från motorn inne i kupén. Det är endast varvräknaren som bekräftar att motorn är i gång. När man känner sig bekväm i förarstolen och det är dags att påbörja resan mot vår första etapp så kommer nästa upplevelse.

Stolen kramar om ryggen och bältet spänns åt. Det enda som saknas nu är en stridspilotshjälm, för det är verkligen den känslan bilen ger när man ska köra den för första gången.

ATT VOLKSWAGEN HAR SATSAT EXTRA på komfort är tydligt ute på vägarna. Det känns som att bilen svävar fram över alla ojämnheter som finns. Även när bilen körs på sämre vägar, som skogsvägar och lätt offroad, så är bilen mjuk och behaglig. Detta är tack vare att bilen är utrustad med adaptiv luftfjädring och adaptiva krängningshämmare samt att bilen är 107 kg lättare än föregångaren.

VI GÅR UPP I OTTAN PÅ FREDAG morgon för att eventuellt kunna fånga några solstrålar och försöka få fram den perfekta bilden innan kung Bore sätter sig på tvären. Vi spenderar hela dagen i bilen och avverkar mil efter mil på olika vägar. Vi blandar stadskörning med lite högre hastigheter på de större vägarna.
Vi testar även bilens HDC ”Hill Descent Control” i en brant nedförsbacke som vi hittar ute på Drottningholm och vi konstaterar att bilen tar sig ner sakta och säkert helt på egen hand.

EFTER SEX TIMMAR I BILEN känner vi oss rätt nöjda och beger oss till Grand Hotell för att sammanfatta dagen. Där beställer vi in en kopp kaffe och konstaterar att Volkswagen verkligen har utvecklats till ett bilmärke med mer attityd. Förändringen i designen de senaste åren kommer på tal, från de mer runda
försiktiga formerna till de mer skarpa och kaxiga linjerna är tilltalande. Störst intryck ger den bastanta grillen som ger ett gediget och lyxigt intryck.

SAMMANFATTNINGEN AV DEN senaste Touareg är positiv. Lätt att köra för den som har bilen som transportmedel, men även så pass konfigurerbar att den passar den mest entusiastiska
föraren, som både gillar landsvägskörning och terräng. Motorn är tyst och lugn när man vill att den ska vara det. Men den kan även vakna ordentligt till liv med sina 286hk och 600Nm vilket gör att denna bastanta bil rör på sig, milt uttryckt.

VOLKSWAGEN TOUAREG V6 TDI 4 MOTION

Motor: Längsmonterad V6 på 3 liter med turbo
Max effekt: 286hk
Max vridmoment: 600Nm
Acceleration: 0-100 km/h 6,1 s
Maxfart: 238km/h
Baspris: 599 900 kr
Testbilens pris: 769 200 kr

Vi tackar Martin Jenvén som är säljledare
på Volkswagen i Hammarby
Sjöstad och som gjort denna provkörning
möjligt. Vi kan givetvis inget annat
än att rekommendera er att kontakta
Martin om ni går i bilbytartankar.

Martin når du på
martin.jenven@vwstockholm.se

TEXT: PETER KOLLBERG | FOTO: PETER KOLLBERG (DÄR INGET ANNAT ANGES)

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*