FÖRSTA KLASS I MARKNIVÅ

Lexus LM är för oss som bor utanför Asien och även i dess produktionsland Japan är den nästintill okänd. Men med den nya generationen väljer Lexus att dela med sig av sin Luxury Mover till Europa och Nordamerika. För första gången så kommer testet av en bil att ske från baksätet. Det är dags att skjutsas runt i nya Lexus LM.

TEXT OCH FOTO: PETER KOLLBERG

SÅ VAD ÄR DÅ EN LUXURY MOVER, undrar ni? Den frågan ställer jag mig själv också! Detta var första gången jag hörde talas om att det finns en trend i de rikaste delarna av Asien med lyxiga minibussar. Jag kände till att det är en statussymbol med vanliga personbilar med förlängd hjulbas så som Audi A4L, MB C-klass L och även lilla BMW X1 går att få med bättre benutrymme i baksätet. Men nu är det Lexus LM som gäller för hela slanten och det är ingen liten slant den kostar. Rättare sagt 1 695 000 kronor men då ingår allting men man får bara fyra säten eller rättare sagt två framsäten och en förstaklass kabin där bak. När den bakre dörren glider upp strålar en känsla av lyx mot en. Två imponerande fåtöljer, som om de direkt hämtats från första klass på Emirates, möter blicken. På väggen mellan föraren och passagerarna finns en imponerande 48-tums skärm, och mattan på golvet är så härlig att man nästan vill ta av sig strumporna och njuta av känslan under tårna. Inredningen är skapad i Omotenashi-anda (ett japanskt ord för gästfrihet), med en avslappnad och harmonisk atmosfär som präglas av ljusa detaljer och vackra träinslag. 

VARJE STOL ÄR UTRUSTAD med en egen smartphone som inte bara justerar stolens inställningar utan också kontrollerar gardinerna för fönster och tak. Det fungerar som en central kontrollpanel där du kan utföra önskade åtgärder med en enkel beröring på skärmen. Mellan stolarna finns en vägg där du kan skjuta upp en glasvägg eller en frostad variant för att uppnå total avskildhet. Bilens ljudisolering imponerar och rankas bland det bästa jag har upplevt. Vägljud eller andra yttre ljud dämpas så effektivt att det är svårt att uppfatta att man ens befinner sig i en bil. Stolarna kan fällas helt plant, men det rekommenderas inte att ha dem i den positionen under färd eftersom kroppen då nästan ligger och flyter på stolarna. Trots min längd upplever jag inga problem med att få bra stöd för mina ben. Stolarna är utrustade med både värme och kyla, som kan anpassas till olika delar av kroppen. Det är dock viktigt att vara medveten om att kylningen är mycket effektiv och kan ge en liten chock för sittande passagerare när stolen förvandlas till en iskall yta. Detta måste komma från någon som gillar att bära shorts året om.

Massagefunktionen i stolarna är kraftfull, och med det menar jag inte att det känns som att en katt mjukar upp musklerna, utan snarare som om en sumobrottare använder hela sin tyngd för att bearbeta de knutor som uppstått efter en dag på kontoret. Det här är verkligen det närmaste du kan komma en verklig massage i bilvärlden; andra varumärkens massagefunktioner tenderar att vara lite tamare i jämförelse. LM erbjuder de vanliga körlägena som man finner i dagens bilar: Normal, Eco, Sport och Custom. Utöver dessa finns flera andra körlägen att välja mellan. Eftersom bilen är konstruerad med komfort i åtanke, finns även alternativet Rear Comfort tillgängligt i inställningarna. Detta läge är utformat för att maximera lugnet under resan genom att minska krängningar i kurvor och stabilisera bilen under inbromsning. Men hur är det att vara förare i en LM? För mig, med min längd på 194 cm, var det utmanande att hitta en bekväm sittställning, vilket främst berodde på skiljeväggen bakom framsätena. Ryggstödet går inte att justera på det sätt man önskar. Trots att det är förstklassigt i baksätet, skiljer sig inte kvaliteten fram. Här tillämpas samma Omotenashi-filosofi.

De flesta funktioner kan styras via en 14-tums skärm i landskapsläge. Trots att detta är en högteknologisk bil är det uppskattat att ha fysiska vred och knappar för klimatanläggningen och radion. Även ratten har knappar istället för tryckkänsliga knappar, som Lexus har valt att använda i sina övriga modeller. LM är konstruerad på Lexus GA-K-plattformen, som härstammar från den senaste generationen av Lexus RX och NX. Denna design ger LM en körkänsla som liknar personbilar mer än konkurrerande V-Klass, som är baserad på en skåpbilsplattform. Motorn är också bekant från andra Lexus-modeller och är kombinerad med E-CVT AWD, vilket är det enda tillgängliga alternativet när du beställer din bil i Sverige. Bilen som testades var den 4 sitsiga LM Luxury.

För att sammanfatta Lexus LM så behöver jag bara säga komfort, komfort och åter komfort.

LEXUS LM

Motor: 2,5 liters 4-cylindrig elhybridmotor
Max effekt: 250 hk
Max vridmoment: 270 Nm
Acceleration: 0-100 km/h 8.7 sek
Maxfart: 190 km/h
Baspris: 1 695 000 kr

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*