Hej Peter, Jag skriver till dig med anledning av ett exklusivt förhandsevent för nya Range Rover i München. Finns det ett intresse av att åka på detta event? När man får sådant mail så är NEJ inte ett svar man kan ge. Så det var bara att packa kabinväskan och leta fram passet. Det är dags att känna och klämma på kommande Range Rover Generation 5.
TEXT: PETER KOLLBERG | FOTO: PRESSBILDER JAGUAR LAND ROVER
EN ToR BILJETT till München kom med mail tillsammans med ett NDA (Sekretessavtal) att det jag kommer att få se inte får diskuteras innan det satta Embargot lyfts kl 21.45 den 26 oktober. Väl framme på München-Frans Josef Strauss flygplats möts jag av en Range Roverrepresentant med mitt namn på en Range Rover skylt. Jag blir sedan visad till min privatchaufför som stod redo att köra mig till hotellet. Jag möts av en Range Rover Autobiography Fifty i den härliga retrofärgen Tuscan Blue med kolsvarta rutor. Mitt bagage tas hand om och jag sätter mig till ro i baksätet och vi beger oss iväg mot hotellet, väl framme slås jag av känslan att det är på röda mattan jag sätter foten på när jag stiger ur bilen. Blir välkomnad av Range Rover representanter som ger mig en nyckel till mitt rum där jag kan ta det lite lugnt innan middagen serveras. Men inte går det att varva ner, när man vet att imorgon skall jag som en av få bilskribenter få känna och klämma på en ny Range Rover. En härlig middag avnjuts med lite god dricka och mingel med några PR chefer och andra inbjudna skribenter från Europas alla hörn.
07.00 ALARMET RINGER och det är dags att inta frukost innan min chaufför hämtar mig för vidare transport till världens största Range Rover anläggning. Ett gigantiskt bygge som vill visa vad Range Rover står för, design, premium kvalité och hållbarhet. Vi svänger in och kör ner i garaget till VIP ingången, där ifrån blir vi visade till inskrivningen och alla telefoner läggs ner i plastpåsar som har gröna motiv. Till slut så välkomnas vi in till själva utställningen där en ny Range Rover skall visas. Där inne står det två objekt täckta med guld/silverfärgade silkeskynken.
Vi välkomnas och en liten lätt historielektion påbörjas, det är ju ändå 51 år sen den första Range Rover lanserades. Så det är inte bara en ny bil som visas upp, utan det är även tradition och historia som presenteras. Precis som för många andra bilmärken så går det inte bara att ta fram en ny bil, utan man måste hitta en bra balans på det gamla och det nya. Det går inte att börja från scratch, då förlorar man puristerna och de som är hängivna Range Rover. Efter ett kort anförande rörande den passion och tekniska utveckling som ligger bakom hela projektet så är det äntligen dags att dra skynket.
Framför oss står två väl igenkännbara former, men ändå så moderna. Båda bilarna har en hjulbas som har förlängts med 75 mm för att kunna ge ännu bättre benutrymme och komfort till de som åker i baksätet. Range Rover har valt att beskriva sin komfort som första klass. Bilen till vänster är en SV (Special Vehicle operations) som är lackerad i Sunrise Copper som går i rött och koppar och har en matt finish. Den till höger har en vit bas i roséguld. Även fast färgen Sunrise Copper sticker ut ordentligt så är det en annan detalj som sticker ut än mera, SV emblemen är i keramik. Range Rover har med denna generation valt att införa keramik i sin design. Alla bilar kommer att utrustat med växelreglage och vridreglage i laserskuren keramik, antingen i vitt eller i svart.
NÄR DEN NYA RANGE ROVER beundras på avstånd så ser man att den mer kantiga designen på tidigare generation har gått över till mer mjuka linjer, det sportiga utseendet är nertonat till en mer förfinad design och uttrycker mer klass. Ett av målen är att det inte skall gå miste om att detta är en Range Rover, det skall inte spela någon roll vilken vinkel du ser bilen. Detaljerna på utsidan är nyskapande för Range Rover, det finns inga fönsterlister i nerkant på bilen och i överkant smälter de in med glaset. Range Rover har gjort detta för att slippa detaljer som stör ut helheten på bilen. Ett annat sätt som detta märks på är att de har lyckats gömma alla kameror/radar som sitter i grillen. Bakifrån så känns de stående lyktorna igen, nu med en ljuslist mellan sig. Denna design känns igen även inuti bilen med sin distinkta instrumentpanel, där målet varit att ge en flytande design.
Men det var inte bara en ny bil som visades upp. Här visades också alla olika färgalternativ som finns att få i din nya Range Rover i. Varje färg som erbjuds var lackerad på en framtagen figur som har både runda linjer och kantiga linjer för att kunna se hur varje linje på din bil kommer att se ut. Meningen med detta var även att visa alla färger i olika färgtemperaturer, hur olika färgtemperaturer tar fram djupheten i färgen. Inredning i plast och Range Rover är inte det första man tänker skall gå hand i hand. Mattorna kan dock beställas i Econyl plast samt att inredning kan beställas med Kvadrat som är en kombination av ull och plastbaserad mocka, vilken är 40 % lättare och mer tålig än läder. Det är så mycket som kan berättas om den nya Range Rover. Tänk då på att jag ännu inte har provkört den än. Vilket dock kommer att ske under första kvartalet av 2022.
Be the first to comment