Med dagens reglemente rörande säkerhetsföreskrifter för bilar så är det inte bara de som sitter i bilen som skall skyddas, utan även de utanför bilen. Ifall olyckan skulle vara framme så skall skador på fotgängare minimeras. Men detta reglemente gör det också svårt för designers att ta fram en attraktiv form för sportbilar med motorn fram. Har Lexus lyckats? Det är dags att testa nya Lexus LC500 Convertible.
TEXT: PETER KOLLBERG | FOTO: PETER KOLLBERG / LEXUS PRESS
DET ÄR TIDIGT en tisdag morgon och det har varit grått och mulet det senaste dagarna. Men nu har dagen kommit då det är dags att lämna in den lilla reportagebilen Yaris GR och byta den till en Lexus LC500 Convertible. Jag har lusläst Lexus hemsida och byggt min egen bil i deras bilkonfigurator vilket jag ofta gör innan det är dags för provkörning. Resultatet blev gul (Naples Yellow) med svart sufflet. En färg som verkligen kommer att tänja på linjerna, men bilen är inte gul! Det är till synes en väldigt mörk kulör när den står där och regnet smattrar mot suffletten och vattendropparna rinner ner längs den skulpterade karossen. Den är nästintill svart, vilket sedan övergår i grönt och guld när ljuset träffar rätt. Kulören har Lexus valt att kalla Terrane Khaki, som tyvärr inte gör sig rättvis på bild. Det är så mycket mer djup och härlig lyster i färgen.
FRAMFÖR MIG STÅR något av det vackraste jag har sett på flera år. Bilen ser inte ut att vara gjord med modern teknik, utan mer som om den vore skapad i flytande metall, precis som en T-1000 från Skynet. Här finns linjer som jag knappt trodde var möjligt att få fram på en bil. Det märks att mycket inspiration hämtats från Lexus konceptbil LF-LC från 2012. Eller att kalla det för inspiration är en underdrift. Det är inte mycket som skiljer LFA från dagens LC modeller. Exteriört finns det extrema hos de bägge, de långa svepande linjerna kombineras med en aggressiv stans. Interiört är dock LC betydligt mer nedtonad för att bättre fungera i dagligt bruk. Där LFA är extravagant är LC mer sober och elegant och inte lika dramatisk som sin racinginspirerade kusin. Här är det ljusa stygn som bryter mot det svarta, dörrhandtagen i aluminium ser även de ut att vara av tillverkade i flytande material. Knappen för att öppna handskfacket och känslan när man vrider på volymknappen, allt har Lexus tänkt på, exakt, distinkt och utan något glapp precis som det ska vara i en riktig premiumbil i det allra översta segmentet.
Efter några dagars regn så fick jag äntligen fälla ner taket och njuta av solen i en öppen sportbil. Detta är Lexus första bil med tak i tyg, då de på de tidigare modellerna SC 430 samt IS 350C använt sig av ett nerfällbart tak i metall. Men även här har Lexus lyckats skapa det där unika exklusiva, taket fälls elegant ner och alla stag som rör sig likt delarna i en klocka av yppersta klass. Lexus har här skapat en bil som är vacker oavsett om du kör med taket uppe eller nerfällt, en uppgift som inte är enkel att lösa men där Lexus lyckats galant.
OM BILEN ÄR ETT konstverk på utsidan så är det ett riktigt underverk som sitter under huven. En gurglande varvvillig V8 på 5 liter vilken ger 477 spänstiga hk som bara vill varva högre och högre. Ljudet eller rättare sagt musiken som skapas när jag trycker ner gaspedalen är så fenomenalt att det är svårt att beskriva i text. Ljudet ifrån en sugmotor är något av det bästa som finns och denna motor gör ingen besviken. För att förflytta kraften i motorn till bakhjulen har Lexus valt sin 10 stegade Direct Shift automatlåda som i sitt Sport+ läge nästan trollar i växlarna. Tryck på högra växelpadeln för att växla och då ligger redan nästa växel i. Det är inte ofta en bil kan ge så mycket känslor som denna LC 500 ger mig när jag ser, kör eller åker bilen. De har verkligen lyckats med att förmedla en känsla av yppersta perfektion.
LEXUS LC 500 är en komplett upplevelse för föraren, den kan vara snäll och lugn som en lammunge, men väljer man Sport+ läget så ryter den till ordentligt. Tycker passageraren att det är lite läskigt så finns det alltid två handtag att hålla sig i när man klipper apex perfekt i en kurva. Summering av Lexus LC 500 är att den är en komplett upplevelse för föraren. Det är precis det Lexus vill förmedla till ägarna av denna bil. LC 500 gör sig bra på vägen, ett skönt chassi som kan bjuda in till lite mer avancerad körning. Men du kommer nog inte att se denna bil på en bandag, där vill den helst stå på lite avstånd och se på när de andra leker på banan. Om jag hade förutsättningarna att införskaffa denna bil, hade jag gjort det? Självklart hade jag gjort det, dock är Terrane Khaki ett måste i så fall.