TOYOTA SATSAR PÅ RÖRLIGHET FÖR ALLA

Kenshiki är Toyota Motor Europes återkommande mediaforum. Här presenteras strategier och satsningar för att nå en koldioxidneutral värdekedja i Europa till år 2040. Dessutom visades flera konceptfordon med nästa generations drivlinor, redo att rullas ut på vägarna de närmaste åren.

TEXT: ANNA SANDGREN I FOTO: TOYOTA

KENSHIKI BETYDER INSIKT på japanska, men ordet är också namnet på Toyota Motor Europes mediaforum som för femte året i rad hölls i Bryssel i slutet av 2023. Här presenterade världens ledande fordonskoncern sina senaste nyheter och satsningar. Mycket kretsar kring batterielektriska och vätgasdrivna fordon. Toyotas ledord på vägen mot sin nollutsläppsvision är ”mobilitet för alla”.

– Rörlighet är för oss synonymt med frihet. Vår vision är att alla ska ha tillgång till den möjlighet som mobilitet ger. Då menar vi världen över, oavsett rådande förutsättningar. Därför satsar vi på flera olika lösningar. Exempelvis tror vi i dagsläget inte enbart på eldrift, då det i stora delar av världen inte finns en tillräckligt utbyggt ladd-infrastruktur, säger Christian Hallin, informationschef på Toyota Sverige.

Enligt Christian handlar Toyotas strategi i stället om att hitta mobilitetslösningar utformade för olika lokala infrastrukturer, men fortfarande med visionen att nå noll eller minsta möjliga utsläpp. För att detta ska vara möjligt investerar Toyota i forskning och utveckling inom olika teknologier, samtidigt som 
man satsar på nya produktionsprocesser med stor designfrihet och flexibilitet i produktionen.
– Våra satsningar, tillsammans med det nya operativsystemet Arene och minimering av komponenter kommer göra det möjligt för oss att tillverka helt nya typer av fordon, berättar Christian och fortsätter:

– Toyota har tillhandahållit elektrifierade fordon 
sedan introduktionen av första generationen Toyota Prius redan 1997. Och nu ökar vi takten i antalet utsläppsfria fordon samtidigt som vi fortsätter att erbjuda flera koldioxidreducerande tekniker anpassade för de behov våra kunder har.
År 2026 kommer Toyota i Europa att erbjuda cirka 15 olika utsläppsfria modeller, såväl personbilar som kommersiella fordon. Prognosen är att Toyotas europeiska elbils-mix blir över 20 procent, sett till antal fordon är det mer än 250 000 per år.

Samtidigt fortsätter företagets satsning på vätgas och bränsleceller. Vätgasstrategin sträcker sig över flera mobilitetssektorer och innefattar både personbilar och kommersiell sektor. I samband med lanseringen av tredje generationens bränslecellsystem 2026 kommer vätgastekniken att utvecklas ytterligare.

Som en del i visionen ”Mobilitet för alla” är Toyota officiell sponsor för de Olympiska och Paralympiska Spelen i Paris i sommar.
– Här erbjuder vi utsläppsfria mobilitetslösningar som bland annat nyttjar grön vätgas och bränslecellsteknik. Det är en teknik som Toyota har utvecklat och förfinat under flera decennier och som kompletterar batterielektriska lösningar. I samband med OS används 500 Toyota Mirai-bilar med bränslecellsteknik, men vi visar också upp flera vätgastekniklösningar för bussar, lastbilar, båtar, truckar och generatorer. På Toyota gillar vi valmöjligheter anpassade för olika behov.

CHRISTIAN HALLIN är informationschef på Toyota Sverige.

Vägen till koldioxidneutralitet Toyotas mål är att nå koldioxidneutralitet i den europeiska värdekedjan fram till år 2040. Omställningen omfattar tre stora områden:
1. 2030 ska europeiska anläggningar och fabriker vara koldioxidneutrala.
2. 2035 ska all nybilsförsäljningen i Europa vara utsläppsfri.
3. Senast 2040 ska man uppnå en koldioxidneutral logistik- och värdekedja.

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*