MAXIMAL MÄNNISKA & MINIMAL MASKIN

Denna fras kan låta bekant för fans av John Conner och mänsklighetens kamp mot Skynet, men i det här fallet är det Hondas motto för hur en bil utformas. Tanken är att maximera utrymmet för människor och minimera maskinens inflytande. Hur väl detta stämmer återstår att se. Det är dags att testa nya Honda ZR-V.

TEXT: PETER KOLLBERG I FOTO: HONDA PRESS

OM DU ÄR UTE efter en mellanstor SUV, vilket är det storsäljande segmentet nu för tiden, har Honda precis lanserat ett spännande nytt alternativ för att utmana de bästsäljande konkurrenterna. Kallad ZR-V, hävdar Honda att deras nya SUV erbjuder en lockande kombination av en effektiv hybridmotor, rymligt interiör och utmärkt byggkvalitet, erbjuden i ett enkelt och högt specificerat utbud. ZR-V, som ligger mitt emellan HR-V och CR-V, riktar sig till unga, imagemedvetna köpare som söker en snygg, kraftfull och rolig bil som passar sömlöst in i deras liv. Enligt Honda själva är detta den första bilen som riktas mot Generation Z.

MED EN DESIGN som sticker ut är det inte svårt att urskilja ZR-V:s estetik jämfört med Hondas andra modeller. Detta är på både gott och ont; vissa vill ha Hondas stil som syns genom deras andra modeller och andra vill sticka ut mer och inte vara en i mängden. Under skalet tillämpar Honda sin M/M (Man- Maximum, Machine Minimum) designfilosofi. Grundtanken är att utrymmet inne i fordonen ska vara till för föraren och passagerarna, samtidigt som utrymmet som behövs för mekaniska komponenter minimeras. Allt detta märks tydligt för oss som är lite längre än den svenska medellängden.


Själva DNA:t till ZR-V är hämtat från den senaste generationen av Civic, som jag tidigare har testat. Trots 100 kg mer vikt och 20 cm höjdskillnad så behåller ZR-V drivlinan och de underbara köregenskaperna från sin lillebror Civic. Känslan av att köra en SUV är mycket nedtonad; sittpositionen känns mer som i en vanlig bil än i en SUV. Vid stadskörning där hastigheten är lägre visar e:Hev-drivlinan sin styrka. Elmotorn ger direkt vridmoment och vid längre sträckor med lägre hastighet behöver inte bensin motorn bistå. Tack vare den exakta styrningen och den goda sikten blir stadskörning en dröm

PÅ MOTORVÄGEN KÄNNS bilen stabil och även fast det är en SUV så känner man inte av hård vind från sidan, vilket annars skulle få en bil av högre modell att svaja lite. På motorsidan ser det dock lite annorlunda ut när det gäller hur bensinmotorn hjälper till på motorvägen jämfört med i stadskörning. Här måste bensinmotorn arbeta lite hårdare och varvtalet kan stundtals bli lite högt, detta för att ge elmotorerna maximal effekt. Detta är inget nytt för denna bil, det märks på nästan alla hybridbilar nu för tiden. Men när bilen annars är så pass tyst kan detta märkas lite extra.

SUMMERING: En trevlig mellanstor SUV där hela familjen kan sitta bekvämt utan att behöva trängas. Baksätet är lite väl lågt och sittdynan är något kort. Men att jag med mina 194 cm kan sitta bakom mig själv är förvånansvärt bra för en bil i mellanklassen. Förarmiljön är fokuserad på föraren och det finns fysiska knappar för att reglera klimatanläggningen, vilket är ett plus.

HONDA ZR-V ELEGANCE

Motor: 4 cyl bensin på 2 liter + elmotor
Max effekt: 181 hk
Max vridmoment: 315 Nm
Acceleration: 0-100 km/h 7,8 sek
Toppfart: 178 km/h
Baspris: 449 000 kronor

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*