Låt konferensen bli det som förändrar hela företaget! En välplanerad och väl genomförd utlandskonferens kan bli en ren kassako för företaget.
Våga ta fram en tydlig plan för vad ni vill få ut av resan istället för att tänka föreläsningar och ”roliga lekar”. Gör övningar och lös uppgifter som får medarbetarna att känna en delaktighet i företagets framtida succé. Gör även något fysiskt som till exempel att vandra, cykla eller laga mat tillsammans.
Det händer något när vi åker utomlands. Den gemenskap som skapas leder till starkare lojalitet mellan kollegor och företaget i sig säger Johan Ekmark, grundare av La Villa. Ett företag med över 30 års erfarenhet av dessa arrangemang i landet de älskar, Italien. Genom vår närvaro på plats kan du som chef och ansvarig känna dig trygg och närvarande. Det är då medarbetarna ser vem du är och följer dig in i framtiden. Det finns så mycket man kan göra, men det måste börja med att man lyfter blicken och tittar framåt och ställer frågan – hur vill jag egentligen att det här företaget ska vara om några år?
LYFT OCH SPARA MED EN UTLANDSKONFERENS
En bra genomförd konferens kan få ett helt företag att lyfta. Allt för många har inte tänkt igenom evenemanget och har inga tydliga långsiktiga mål med varför man ska ha en konferens. Många ser det uteslutande som en ren kostnad och inser inte vilken enorm kraft och besparing en väl genomförd konferens har. Besparingarna blir dessutom många gånger högre om man lägger konferensen utomlands.
UTAN FÖRÄNDRING INGA NYA RESULTAT
Många företag arrangerar aldrig konferenser. Det får räcka med en liten kickoff någon gång om året och då max en halv dag. Man har helt enkelt inte tid och tycker att det kostar för mycket. Att samla ihop hela företaget ser man som en omöjlighet och kanske åker vissa grupper iväg ibland.
Samtidigt har man kostnader för nyrekryteringar, sjukskrivningar och ibland dålig lönsamhet. Man försöker motivera personalen, göra förändringsarbeten men ändå blir det inga direkt förändring. Man fortsätter egentligen att göra så som man alltid har gjort och får helt enkelt samma resultat. Hos många företag är det dessutom bara ”säljarna” som åker iväg, något som kan sticka i ögonen på övrig personal. Men vad man då missar är att om säljarna ökar sin försäljning med 20 procent så ökar företagets omsättning med lika mycket. Men hur mycket ökar företagets försäljning när alla ser sin del i försäljningen?
DAGS ATT TÄNKA OM
Ett klassiskt upplägg är konferens under dagen följt av en föreläsare eller aktivitet före middag. Så arbetar inte vi. Vi anordnar konferenser som skapar resultat utöver det vanliga, säger Johan Ekmark som menar att det finns så mycket mer att göra för att skapa den perfekta konferensen.
Be the first to comment