LYKO BYGGER RELATIONER MED SINA KUNDER

Skönhetskedjan Lyko satsar på att dra mer folk till de fysiska butikerna. Fysiska butiker leder till att även försäljningen online går upp i området kring butikerna.

TEXT: TINA LINDSTRÖM CARLSSON I FOTO: LYKO

LYKO säljer professionella hårvårds- och skönhetsprodukter framför allt på de nordiska marknaderna. Företaget är en av Sveriges ledande hår- och skönhetsspecialister online och i butik. Rickard Lyko, vd, har siktet inställt på att Lyko ska bli ”top of mind” inom kategorin skönhet.
– När konsumenterna behöver fylla på sina skönhetsprodukter vill vi vara det första varumärket de tänker på. För att uppnå det har vi byggt en stark omnikanalstrategi där butikerna spelar en avgörande roll. Det är i butiken du får inspiration, personlig rådgivning och en upplevelse som skapar en starkare relation mellan oss och kunden. Vår webb och app fungerar som en förlängning av den totala Lyko-upplevelsen – ett komplement som gör det enkelt att handla när och hur det passar kunden bäst, säger han.

LYKO HAR FYSISKA BUTIKER runtom i Stockholm och finns bland annat i Mall of Scandinavia, Mood Stockholm och på Drottninggatan vid Sergels torg.
– Vi letar alltid bra lägen, rätt läge är avgörande för oss. Vi öppnade i Bergen i Norge och det var vår bästa butiksöppning någonsin. Vi lockade inte med goodiebags. Folk kom för att ta del av upplevelsen och var intresserade av att ta del av all inspiration som finns i butiken. Vi försöker hela tiden skapa mer av det som intresserar vår målgrupp, kreativa events, unika lanseringar och upplevelser som vi inte kan göra online. Sedan blir det en dubbel effekt att öppna butik, preferensen för oss ökar och följden blir att fler handlar online, vilket vi såg tydligt efter Bergen, säger Rickard.

LYKO BYGGER RELATIONER MED SINA KUNDER
Lyko satsar på att skapa butiker som är kreativa, färgsprakande och inspirerande – en plats där rådgivning, inspiration och spännande tävlingar ständigt engagerar kunderna. Företaget arrangerar regelbundet events som PR- och influencerträffar och produktlanseringar där kreativiteten får flöda fritt. Ett exempel är den spektakulära och välbesökta Halloweenfesten i oktober förra året som fyllde Lykos flaggskeppsbutik på Drottninggatan i Stockholm med överraskningar och magisk stämning.

Med konceptet Your beauty playground suddar Lyko ut gränsen mellan skönhet och nöjesfält, och skapar en levande upplevelse där varumärket får ta plats. Här är butikerna inte bara en plats för shopping – de är en interaktiv arena där kunderna kan känna, dofta, spraya och testa produkterna för en helt ny typ av skönhetsupplevelse.
– Vi måste skapa en lekfull upplevelse både online och i butik, där vi inspirerar konsumenter att utforska skönhet på ett lekfullt sätt. Om du ska köpa ditt vanliga schampo är det kanske mest hållbart och smidigt att göra det online. Men ibland vill du kunna känna, dofta och testa en produkt innan du bestämmer dig – och det är där butiksupplevelsen blir ovärderlig, säger Rickard.

LYKOS BUTIKER OCH E-HANDEL kompletterar varandra och skapar en sömlös upplevelse mellan de två kanalerna.
– Vi på Lyko vill bygga en starkare relation med våra kunder och få dem att besöka oss oftare – inte bara för att handla, utan också mellan köpen för att inspireras, säger Rickard