
Stockholm ska bli Europas främsta huvudstadsregion.
Daniella Waldfogel, vd på Stockholms Handelskammare har siktet
inställt på stadens utveckling och
Sveriges konkurrenskraft.
TEXT: TINA LINDSTRÖM CARLSSON I FOTO: GUSTAV KAISER
STOCKHOLMS HANDELSKAMMARE har till uppgift att främja konkurrenskraften för Stockholms och Uppsala län – för Sveriges bästa. Daniella Waldfogel är vd på Stockholms Handelskammare sedan augusti 2024. Hon var vice vd i drygt två år innan hon axlade vd-rollen och har totalt arbetat på handelskammaren i drygt tio år. Som tidigare näringspolitisk chef hade hon ansvar för bland annat utveckling av handelskammarens mötesplats där företrädare för näringslivet möter politiken, civilsamhället, akademin och de kreativa näringarna.
– Det är en ynnest med den breda paletten av frågor vi driver där vi går på djupet i sådant som rör näringslivets och företagens förutsättningar och städer som fenomen och företeelse. Det är otroligt intressant att hela tiden få växla perspektiv från det lokala till det nationella och också blicka ut över världen och hämta hem inspiration. Stockholm är en fantastisk stad som rör sig framåt hela tiden men den kan bli bättre, säger Daniella.
Er vision är att Stockholm ska vara Europas främsta huvudstadsregion 2035. Hur når ni det?
– Vi vill att Stockholm ska kliva högst upp på prispallen som en av Europas främsta huvudstäder när det gäller näringslivs- och individklimat. Förr utgick man från företagens perspektiv när vi pratade om näringslivsklimatet, där företag grundas och idéer kan kläckas dit kommer människor att flytta. Nu, sedan en tid tillbaka, pratar vi mer om att människor flyttar till platser där människor trivs, där vi vill vistas och stanna kvar. Och företag i jakt på kompetensförsörjning flyttar dit. Vi behöver skapa destinationer och meningsfulla platser som människor vill vara på, besöka – och komma tillbaka till. Vi lever i en digital tid. Det går att göra mycket digitalt men det är inte samma som att man vill göra det och då måste meningsfullheten i platsen vara större.
Berätta mer om hur ni utvecklar staden!
– Vi tittar på en mängd olika frågor. Det ska finnas god infrastruktur på och under mark för att arbetspendlingen ska fungera, god flygtillgänglighet och bostäder. Man behöver släppa loss kraften i kulturella och kreativa näringar – det som lockar människor att vilja stanna och bidra till en plats. Om vi satsar på näringslivs- och individklimatet kommer vi att vara en stad som ligger i framkant. Kompetensförsörjningsfrågan är i dag högt upp på företagens agenda, nästan oavsett bransch. För att vi ska kunna stå oss i konkurrensen globalt måste Stockholm vara attraktivt.
Vad är aktuellt just nu hos er i arbetet med ett framtida Stockholm?
– Vi satsar på att kartlägga Stockholms identitet och varumärke tillsammans med regionen, Stockholm Business Region och andra aktörer. Utgångspunkten är att Stockholm har en stark position, men just nu lyckas vi inte förmedla den utåt. Vi har nästan fått vänja oss vid att det råder permakris med stora utmaningar som avlöser varandra, coronapandemi, krig i Europa, försämrad konjunktur och brottslighet. Men det finns ett stort problem med att bara lyssna på dem som målar tillvaron med de mest svarta färger. Vi måste hantera de utmaningar vi har, men det är minst lika viktigt att väga upp med att berätta om styrkorna i vår stad.
Vill du utveckla det?
– Optimism är extremt smittsamt. Optimism gör att talanger och investerare kommer hit, att affärer skapas och initiativ sätter igång. Det ger i sin tur ännu fler anledningar att vara optimistisk. Det blir som en självuppfyllande profetia. Stockholm är faktiskt världsledande på många områden så det finns onekligen anledning till optimism, trots allt som sker i omvärlden. Vi är starka inom flera områden som it och telekom, life science, spelutveckling och tillverkningsindustri och det skiljer oss från många europeiska städer. Vi har en stark startup-scen och har sett 500 börsintroduktioner på Stockholmsbörsen de senaste tio åren vilket är fler än Frankrike, Tyskland, Spanien och Nederländerna sammantaget. Det är imponerande, och att vi är en innovationsstad av rang med alla styrkor och värderingar behöver vi lyfta fram ännu mer.
Stockholm är unik med sin skärgård. Hur ser ni på det naturnära läget?
– Vi har en unik ställning i och med närhet och tillgänglighet till naturområden och vatten som få andra städer delar. Det händer även mycket i den byggda innerstaden som skapar attraktivitet och levande platser, ett exempel är att innergårdar, tak och gator förses med växtlighet. Vi har fantastiska miljöer med öar och vatten i Stockholm men vi använder inte miljöerna i särskilt stor utsträckning. Under pandemin genomfördes många walks & talks, vilket borde leva kvar i större utsträckning. Sedan behöver vi också fler bryggor, badplatser och aktiviteter nära kajer. Det skulle uppskattas av både besökare och stockholmare. Vårt läge är unikt men alla de här värdena måste tillgängliggöras för både stockholmare och besökare ännu mer.
Hur ser ni att detaljhandeln i Stockholm har förändrats de senaste åren?
– Detaljhandeln har upplevt dramatiska förändringar de senaste åren, bland annat pådriven av digitalisering och efterdyningar av pandemin. Köpvanor och beteenden har förändrats. Den här transformationen är långt ifrån slut – den kommer att fortsätta. Sverige har den högsta andelen personer som handlar online, hela 88 procent svarar att de handlar online minst en gång i månaden. Stockholms Handelskammare har ett stadsperspektiv på många av de frågor som vi driver. Att så många handlar online påverkar naturligtvis logistiken kring detaljhandeln, med en ökning av cykelleveranser och paketboxleveranser, vilket i sin tur påverkar stadsbilden. Här är det viktigt att staden och stadens aktörer är flexibla och kan anpassa sig efter nya fenomen och kommande trender. Samtidigt finns det många intressen i stadsmiljön och allt det nya måste balanseras mot det som också tar alltmer plats, cyklar och människor som promenerar.
Hur ska Stockholm fortsätta utvecklas som en attraktiv shoppingdestination för svenska och utländska besökare?
– En stark trend som kommer alltmer är destinationsupplevelsen och platsernas attraktivitet. Besökarna kommer av sig själva när städer och platser fokuserar på det som är äkta och autentiskt. Det ser vi i Europa när vi tittar runt och det ser vi också i Stockholm. Vi fortsätter utvecklas genom aktivt samarbete mellan stadens olika aktörer. Kommuner, fastighetsägare och detaljhandeln jobbar hårt med att skapa intressanta och meningsfulla miljöer och destinationer för konsumenter. Vi ser att samarbetet har blivit mycket tajtare och bättre de senaste åren. Handeln har alltid varit en drivare och dragare i staden och kommer också att fortsätta vara det i framtiden.
Vad är fokus just nu för att underlätta för Stockholms detaljhandel?
– Att utveckla attraktiva miljöer är viktigt för Stockholm. Det handlar om att hela tiden ha ett pågående samtal om vad som är nästa grej, se över detaljplaner, regler och ha ett lite mer flexibelt angreppssätt, men också om att samarbeta på nya sätt. Vi ser positivt på att näringslivet involveras i frågor som rör stadsutveckling och det som gynnar handeln. Regelförenklingar behövs, exempelvis i hur man får använda olika lokaler, annars riskerar man att fastna i något som var relevant för decennier sen. Staden får inte vara för statisk, och genom att samarbeta kan man få till fantastiska resultat. Där har vi exempelvis Malmskillnadsgatan och Biblioteksgatan som har genomgått en stor transformation. Det är framförallt resultatet av samverkan mellan aktörer och restauratörer för levande bottenvåningar som har skapat en attraktiv destination.
DANIELLA WALDFOGEL.

Gör: Vd, Stockholms Handelskammare.
Bor: I Stockholm.
Familj: Man samt två döttrar som går på mellanstadiet.
En ledig dag: Då hänger jag med min familj. Jag åker med till barnens aktiviteter som exempelvis gymnastik och ridning. Då är jag överallt i Stockholm.
Daniellas 5 smultronställen:
Nya Slussen förtjänar mycket kärlek. Där ligger det fantastiska Vattentorget och det öppnar nya takbarer och restauranger. Dessutom är Slussen i sig en enorm klimatanpassningsåtgärd som ska skydda Stockholm mot översvämning.
Nybrogatan som har gjorts om till gågata och som ständigt förändras. Det är myllrande och känns väldigt levande.
Bergianska trädgården ute vid Stockholms universitet är för fin för att inte besöka. Alldeles för få hittar till trädgården. Där har jag varit mycket med min mamma när jag var liten.
Norrviken. Jag är uppvuxen i Sollentuna och har åkt mycket skridskor på Norrviken.
Hammarbybacken har utvecklats till en sommardestination vilket är häftigt. Dessutom ser man Hammarbybacken från de centrala delarna av staden. Det är unikt.