Väntan är äntligen över! Efter 17 långa år av väntan så har det kommit en ny Toyota Supra. Med år av maskerade testbilar och konceptbilar så har bilfantasternas dröm slagit in. Men att Toyota valde att återuppliva det ikoniska namnet Supra var ett djärvt steg. Så lever bilen upp till sitt namn? Upp till bevis för Toyota. Det är dags att testa den nya Toyota Supra GR.
TEXT: PETER KOLLBERG | FOTO: PETER KOLLBERG OCH TOYOTA (PRESSBILDER)
ÅRET ÄR 1979 då vi får bekanta oss med den nya sensationen Text-Tv, Björn Borg rankas som världsetta och Toyota lanserar en lyxigare och större version av sin storsäljare Celica med tilläggsnamnet Supra. Nya Celica Supra var 20 cm längre och hade en 13 cm längre hjulbas. För att locka kunder till att köpa Celica Supra fick bilen en 2,6 liters rak sexa med elektronisk insprutning på 110 hk. Men moderniteter tog inte slut där, skivbromsar på alla 4 hjul och individuell upphängning runt om samt 5 stegad manuell alternativt 4 växlad automatlåda ingick också i packetet. 1981 fick Celica Supra en 2,8 liters version av den raka sexan, som höjde effekten till 116 hk och gav ett vridmoment på 197 Nm. 1982 kom en ny generation av Celica (A60) men Toyota kände sig inte redo att släppa namnet Supra till en egen modell utan även denna generation fick heta Celica Supra. Dock med ny sportigare design och den här gången utrustad med en 2,8 liter sexan med dubbla överliggande kamaxlar på 145 hk och ett vridmoment på 210 Nm. Bilen utrustades med ett uppdaterat chassi som med hjälp från Engelska Lotus gav bilen en väghållning passande en sportbil.
1985 PRESENTERAS NÄSTA generation av Celica! Men här klipper Toyota navelsträngen mellan Celica och Supra. Toyota Supra går ifrån att vara ett utrustningsalternativ till att bli en egen modell. Celica blir framhjulsdriven alternativt 4 hjulsdriven och kommer att i sin tur bli en av världens mest kända modeller inom Rally, men det är en annan historia.
I mitten av 1986 så introduceras Toyota Supra (A70) för världen. Designen fick en uppfräschning och targatak kommer som tillval. Motorn växer till 3 liter och får en 24 ventilers topp som höjder effekten till 200 hk. Men det är 1987 som Toyota Supra kommer att få den kultstatus den har idag inom motorvärlden, då adderas ett turboaggregat som gav motorn totalt 230 hk och en 0-100 tid på 6 sekunder. Turbomodellen kom att utrustas med diffspärr och TEMS (Toyota Electronic Modulated Suspension). 1990 erhöll bilen den idag klassiska 1JZ-GTE motorn på 3 liter med dubbla turboaggregat och en effekt på totalt 280 hk.
1993 lanseras en modernare Supra (A80) med rundare former i ett mindre format. Även fast detta är den andra Supran som tillverkas så blir denna i folkmun känd som Supra MK IV. Tack vare filmen ”The Fast and the Furious” så blir Supran känd för gemene man. På grund av den nydesignade 2JZ-GTE motorn (330 hk/441 Nm) som sitter i Mk IV så blir Supra populär inom många olika grenar av racing. Motorn
tål mycket trimning och det är inte ovanligt att se hästkraftsuttag på runt 1000 hk.
2002 blir sista året för Supran som inte längre klarar av de hårda avgaskrav som kommer under året. Även den starka yenen har drivit upp priset på Supra vilket ledde till att försäljningen dalande markant.
Efter åratal av konceptbilar på de stora bilmässorna och mängder med kamouflerade testbilar så visar Toyota 2018 upp en nästintill produktionsklar prototyp med texten A90 in-bäddad i sitt kamouflage under Toyota Gazoo Racing Festival på den världskända Fuji Speedway.
Det ger bilvärlden en hint om hur den kommande Toyota Supra kommer att se ut. Men det är många som ställer sig frågan, vad sitter det för motor i? Blir det en hybrid eller blir det en rak sexa? Det är svaret på den frågan som får både Toyota fantaster och BMW fantaster att rynka på näsan. Bilen är framtagen gemensamt med BMW i Tyskland. Drivlina, chassi och motor delas med den BMW Z4 M40i som jag skrev om förra sensommaren. Men frågan är om Toyota Supra är den BMW Z4 M40i Coupé som BMW aldrig byggde?
ÅTTONDE APRIL 2020 och jag möter för första gången Toyota Supra GR. Ensam på parkeringen denna lite kyliga aprilmorgon står en Black Sapphire metallic Supra. Som en Shadow trooper hjälm står bilen där, jag vågar knappt släppa blicken och beundras av hur arg och aggressiv bilen ser ut. Jag öppnar dörren och möts av Supra på instegslisten, typsnittet är en modernare version av det som var på generationen innan. Inredningen känner jag till sen tidigare, en del BMW men Toyota får det ändå att kännas som en annan bil med en tjockare ratt, cleanare layout av knappar och känslan av att man sitter i en sportbil. Speciellt när man glider ner i stolen som kläm-mer åt precis där det behövs. Trots min längd och bilens låga höjd på 129 cm så hittar jag en komfortabel körställning. Man sitter långt bak i kupén med en lång motorhuv framför sig vilket gör det lite svårt att se vart bilen börjar. Med en snabb titt i sidospeglarna så kan jag verkligen se designen av bakpartiet. De kurviga höfterna som fylls ut av ordentligt greppvänliga 275 mm Pilot Supersport däck är en fröjd för ögat. Höfterna går längs karossen och avslutas med en ordentligt Ducktailspoiler som ser till att bilen får bra med tryck över bakvagnen.
Under den långa huven sitter 3 liters en rak sexa (BMW B53 familjen), här med ett turbo-aggregat av Twin Scroll modell som levererar 340 hk och 500 Nm. Det härliga bluddret på låga varv och ”skrikandet” på höga varv finns där och får nackhåren att resa sig när bilen startas. 0-100 avverkas på 4,3 sec med Launch Control som enkelt aktiveras med två knapp-tryckningar.
Under långkörning så blir man lätt trött i kroppen efter en stund, men mycket har att göra med min längd och inte bilen. Lite stötig är den att köra inne i city, även fast comfort mode är valt. Men det är inte här den hör hemma, det är på en kurvig landsväg eller en racingbana. Supran kommer bli den första testbilen jag testar såväl i stan som på landsväg och bana. Jag kan under färden känna bakvagnen, hur den beter sig och hur mycket mer gas jag kan ge bilen. Det är som att Supran skickar impulser med information in i ryggraden som jag sen kan omvandla till styrning, gas och broms med hjälp av min kropp. Mycket har att göra med det otroligt styva chassi som bilen har fått, ett chassi som har samma grad av styvhet som Lexus LFA. Det är på små slingrande vägar som bilen trivs allra bäst och den vill bara ha mer och mer. Jag känner inte mycket fading av bromsarna trots den mer avancerade körstilen. Ju mer jag lär känna bilen under dessa sju dagar desto mer litar jag på den. Mer körhjälp stängs av efter hand och jag kan under körning blippa till lite och få ut baken i kurvorna precis när man klipper apex.
Så vem är då Toyota Supra för? Den är för alla tycker jag. Vill du ha en rolig första sportbil som du tar till någon banträff så är den perfekt. Vill du ha en bra grund att bygga och utveckla bilen till ditt eget tycke så finns möjligheterna där. Bilen har nämligen tio stycken vents som det sitter lock för, ta bort dessa du har ett intag så att man kan fixa till exempel kylning för bromsar m.m.
SAMMANFATTNINGEN AV Toyota Supra är att den är fenomenal. Att dessa två syskonbilar kan skilja sig så mycket. Jag skulle vilja säga att det är som natt och dag i skillnad till Suprans fördel. Här har verkligen vredet vridits upp till 11:a på skalan. Att motorn ger 340 hk och 500 Nm har jag svårt att tänka mig, här finns mer effekt än vad som står på papperna. Jag ser inga som helst nackdelar att det är en gemensam utveckling av denna bil mellan Toyota och BMW. Jag skulle vilja på lättast sett beskriva det som att de utvecklade bilen tillsammans tills den var 40% klar sen tog de hem bilarna till sig själva och fortsatte att utveckla dessa tills bilarna var klar. Men är bilen en Toyota Supra frågar ni? Ja det är en Toyota Supra för 2020 talet. En JDM legend är tillbaka i sina farfäders fotspår.
TOYOTA SUPRA GR
Motor: 3-liters rak 6:a med Turbo av Twin Scroll modell.
Maxeffekt: 340 hk
Max vridmoment: 500 Nm
Acceleration: 0-100 km/h 4.3 sek
Maxfart: 250 km/h
Baspris: 680 600 kr
Testbilens pris: 714 800 kr