BLODGRUPP B

Toyota Yaris har nu funnits i lite mer än 20 år och även vunnit årets bil 2 gånger, senast var 2021. Yaris kan lättast beskrivas som en liten, modern och säker bil. Men Toyotahar alltid haft en liten sportigare Yaris i sitt sortiment. Men med denna modell ställdes vredet på 11. Det är dags att testa Toyota Yaris GR

TEXT & FOTO: PETER KOLLBERG

IDAG ÄR TOYOTA EN synonym för miljötänk, säkerhet och hållbarhet. Men gräver man lite modellarkivet så finns där en hel del intressanta bilar. Där finns Supra, Celica, AE86, GT-One, Altezza RS200. Listan är lång och fylld med klassiska modeller som idag har status som ikoniska. Jag skulle lätt kunna skriva en bok om dessa modeller. Dessa bilar skulle jag kunna skriva en bok om, men nu är det 2021 och många av dessa modeller är sedan länge nerlagda, då Toyotas vision är hybrid, bränsleceller och batterier. Men detta reportage kommer att handla om Yaris och då inte den lilla snälla vanliga Yaris du ser överallt ute i det vilda. Nu är det Yaris GR som är framtagen av Toyotas racingdivision Gazoo Racing.

Tänk er vad AMG är för Mercedes, de tar en modell som finns på modellutbudet och ger den mer av allt inom motor och chassi. Denna gång gick Gazoo Racing och Toyota fullt ut, som med uträkningar insåg att det var ekonomiskt försvarbart att tillverka en 2 dörrars version av karossen i stället för att använda den 4 dörrars som är det enda kaross alternativ till Yaris. Att ge Yaris GR 2 dörrar var även för att kunna utveckla rallybilen mer, då enligt WRC reglementen är det inte tillåtet att ändra dörrar eller montera aerodynamiska delar på dörrar. MEN NÅGRA DETALJER kunde Toyota spara pengar på genom att använda från den vanliga Yaris. Fram och baklyktor, sidospeglar samt den lilla takantennen. Så kort och gått så är Yaris GR en helt egen bil. Detta fenomen är väldigt sällsynt att man ser idag bland biltillverkare, då det oftast används så mycket delar som möjligt som ligger på hyllan. Så vad är då skillnaden mellan en Yaris och en Yaris GR? GR har vuxit på både längden och bredden, 55 mm längre och hela 60mm på bredden, men är 45 mm lägre.

När alla bilmärken skall köra med downsizing av motorer så visar Toyota vart skåpet skall stå. Med 3cylindrar med 1,3l kapacitet och ett härligt turboaggregat så ger GR´s lilla motor ifrån sig 261 hk och 360 Nm, detta i sin tur går via en manuell 6 växlad låda till alla fyra hjulen. Den Yaris GR jag hämtar hos Toyota Sweden är utrustad med Circuit Pack. Med detta tillvals så är det grövre krängningshämmare, Torsen diffbromsar både fram och bak samt smidda fälgar för att sänka den ofjädrade vikten. Dock har de 8 högtalare som annars ingår i GR bantas bort i Circuit Pack. Bilen jag hämtar står parkerad bredvid sina mer normala Yaris syskon och här går det verkligen att se hur biffig GR modellen är mot den vanliga Yaris. I bakkant så har taklinjen har sänkts med hela 95 mm och ger ett mer sportigare utseende Man kan se att det är en Yaris modell men det är som jag nämnt innan att det inte är så mycket som dessa modeller har gemensamt.

356mm ventilerade skivor fram

TROTS MINA 194 CM så kan jag hitta en bra körställningen och GR är utrustad med ordentliga ”krama om” stolar men inte så extrema som jag hade trott. Ergonomin är utmärkt och Toyota har verkligen tänkt till här, växelspaken sitter 5cm högre för att komma närmare ratten och är precis där man vill att den skall vara. Växellådan har korta direkta och direkt slag, växlarna går att få i med en minimal rörelse på handleden. Kopplad till den 6 växlade manuella lådan är Toyotas första egna fyrhjulsdriftsystem på 20 år, kallat GR-Four som har en ställbar fördelning i 3 lägen mellan fram/bakhjulen. Normal 60/40. Sport 30/70. Track 50/50. Detta ändras enkelt med ett litet vred framför växelspaken, så att hitta det körläget som passar bäst för stunden är lätt.

Pendlingen in till kontoret så känns GR som vilken bil som helst, det är oförskämt lätt att hitta dragläget i kö körning. Detta visar hur Toyota lyckats göra denna på pappret krutpaket till en citybil. Men det är inte i stan bilen hör hemma, utan på kurviga vägar med valfritt underlag. Den gör lika bra ifrån sig på asfalt som skogsvägar. För att verkligen få känna potentialen i bilen så begav jag mig ut till min östra testslinga, med härligt tighta kurvor och med ordentlig bra sikt genom hela kurvan. Jag ställer upp bilen på min imaginära startlinje, väljer körläge Sport och varvar upp motorn till 5000 rpm. Sidesteppar kopplingen och jag känner riktigt hur däcken greppar tag i asfalten och skjuter i väg. GR är inte utrustad med Launch Control som många andra moderna bilar. Här är det föraren som gör jobbet. Den lilla motorn väcks till liv vid 3000 rpm, ljudet från turbon blir bara högre och högre och när det är dags att lägga i nästa växel så kan man höra ett mysigt litet ”Poosh” när man släpper på gasen.
YARIS GR VERKLIGEN STYR in i kurvorna och det är lätt att ge för lite gas. För jag tror inte att den skall greppa så pass bra som den gör, men chassit på bilen är helt fenomenalt. Det känns som att den vill ta bilen innanför Apex för greppet är så pass bra. Efter en stund så känner jag att det går att pressa bilen ännu mer, senare på bromsen och högre fart in i kurvan. Att bromsarna har byggts för detta är det ingen tvekan om, ventilerade skivor på 356 mm fram och 297 mm bak. Att det ligger grus på några ställen på denna testslinga är inget som oroar Yaris GR, man känner att det släpper lite innan däcken får grepp igen. Även när bilen kommer ut ur kurvan i en powerslide på grund av lite grus så känner jag aldrig att jag inte har kontroll över bilen. Men för att testa den rejält på vad den kapabel till så får de ske på racingbana. Fast det står Circuit Pack på bilen så gillar bilen verkligen min lilla specialsträcka i skogen, den sträckan har varierande underlag som grus, hård jord och ojämnt väglag. Testar att köra bilen först i Sport och sen i Track läge, här är det vad som passar en bäst och vilket kör humör man är på. På track (50/50) så kan känslan bäst beskrivas som en ilsken liten terrier som springer i sand, bilen bara skjuter iväg på dåligt underlag. Bilen gillar att gå i sidledes och den smarta 4 hjulsdrivningen skickar exakt rätt mängd kraft till rätt däck så förlorar man aldrig momenten framåt.

Väl framme vid slutet av sträckan på en grusplan så har GR något ovanligt som en manuell mekanisk handbroms, som kopplar ifrån bakaxeln så att en handbromsvändning är lätt att utföra. Då Yaris GR har en kort hjulbas så trodde jag att den skulle vara mer orolig på min lilla specialsträcka. Yaris GR är byggd för att kunna göra allt detta utan kompromisser, här har ingen ekonom stått och viftat med pekpinnen och sagt att detta är för dyrt. Toyota har tagit sina ikoniska rallybilar och gett dem en ny skepnad i from av Yaris GR Som om inte Yaris GR redan var perfekt så har Toyota släppt en ännu mer potent modell kallad Yaris GRMN Kommer att komma i 2 olika versioner, en för Bana (Circuit Pack) samt en för rallyskogarna (Rally Pack) Dessa har fått banta av sig 20 kg och växt 10mm på bredden och sänkt 10 mm. Med dessa kommer ställbara dämpare och aggressivare aerodynamiska detaljer. Väljer man Rally Package så ingår även störtbur i bilen. Tyvärr så är detta endast för den Japanska marknaden, men det går alltid att önska att den kommer till oss i Sverige.

SUMMERING AV YARIS GR är nästintill bara positiv. Det enda som ploppar upp i skallen när jag kör bilen är Gupp B. Detta är en modern version av hur Grupp B skulle vara. Med analoga instrument och en manuell växellåda som även ger en härlig Flashback till den en snart försvunnen tid. Trots de minskade utrymme inuti bilen så får jag plats med 3 tonårstjejer samt veckohandlingen, så bilen är inte endast för nöje, den går att bruka som ett färdmedel med. Det enda negativa jag kan se är att jag inte kan sitta i bilen med hjälm, men det har med längden på mig att göra.

Toyota Yaris GR

Motor: Rak 3 på 1,6 liter Turbo Maxeffekt: 261 hk
Max vridmoment: 360 Nm
0-100 km/h: 5,2 sekunder
Maxfart:
230 km/h (begränsad)
Pris: Från 403 900 kr
Testbilens pris:
433 900 kr

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*