2020-TALETS FAMILJEBIL

Som liten grabb på 90-talet så hörde jag ofta när man blir vuxen så blir det Villa, Volvo och Vovve. Men nu 30 år senare ser det annorlunda ut! Visserligen är bilen en kombi. Vovven är utbytt mot en katt och jag bor i en bostadsrätt. Men märket på bilen börjar på V och står där nere på parkeringen. Det är dags att testa den nya Volkswagens Passat GTS Sport Combi.

TEXT: Peter Kollberg  Foto: Volkswagen Pressbilder

MÅNGA BILFÖRETAG har en prestandaversion av sin bil i utbudet. Oftast med lite styling som göra att bilen sticker ut från mängden. Volkswagen har däremot gått åt ett nytt håll och inte gett utsidan någon större förändring för att visa vad bilen är kapabel till. Däremot finner man under motorhuven på Passat GTS den helt underbart magiska lilla fyracylindriga diesel på 2 liter med dubbla turboaggregat som levererar 240 hk och 500 Nm till alla fyra hjulen via den 7-stegade DSG lådan. Samma motor som vi hittar i Volkswagens tjeckiska kusin Skoda Kodaiq RS.

MORGONEN JAG HÄMTAR bilen så faller snön över Stockholm och jag möts av en Oryx White-lackerad Passat SC GTS som lättast beskrivs som den glittrande effekten i snön när den lyses upp av månens sken. När jag kliver in i bilen så förstår jag vad Martin Winterkorn (F.d chef VW) menade att denna generations Passat (B8) är en ”premiumbil utan ett premiumpris”. Passat har hoppat upp ett segment till kompakt premiumbil. Han hade verkligen inte fel. Stolarna och hela instrumentpanelen känns gediget och är väl utformat på ett ergonomiskt sätt.Byggkvalitén är på topp och jag kan inte mer än njuta när jag sitter och kör. Den senaste generationen av digital cockpit har installerats och går att konfigurera till sitt eget tycke. Detta är också den första bilen jag har kört som känns som att den är anpassad till alla sorters människor, med mina 194 cm så satt jag fruktansvärt bekvämt och för första gången kunde jag använda nackstödet för att avlasta nacken ordentligt under långfärd. Att hitta en bekväm körställning är inte det lättaste när man är mer än tio cm längre än medellängden i Sverige.

ATT VOLKSWAGEN HAR uppdaterat sin Passat med de senaste säkerhetssystemen är ett stort plus. Som till exempel Travel Assist som är en semiautonom funktion som är nästintill självkörande. En förutseende farthållare som reglerar bilens hastighet inför en kommande kurva eller cirkulationsplats. Bilen känns trygg på vägen, vare sig det är motorväg eller en kurvig landsväg.

MEN NU ÄR DETTA EN Passat GTS och alla har vi olika körstilar och använder bilar på olika sätt. Så med alla hjälpmedel avstängda och den adaptiva chassiregleringen (DCC) i läge Sport beger jag mig ut på min lilla specialstage som för dagen är snöbelagd. Känner riktigt hur VW´s 4-motion system jobbar
för att föra bilen framåt hela tiden. Vara sig det är på en raksträcka eller i en tight kurva. Bilen har en tendens till att överstyra lite i kurvorna vid lite mer avancerad körning, men jag känner aldrig att jag inte har kontroll på bilen. Dagen efter så är det +5 grader i huvudstaden och snön har smällt bort och vi är åter tillbaka till de slaskiga och gråa vägarna och jag påminns än en gång att Passat har hoppat upp i premiumklassen. Varken vindbrus eller däckljud hörs in bilen och chassit inställt på comfortläget så blir resan in till kontoret en fröjd och jag känner mig avslappnad när jag parkerat i garaget. Fast Passat GTS är den sportigaste versionen så kan den bli en väldigt snäll bil som passar alla körtillfällen. Vare sig du skall köra upp till fjällen med kompisgänget eller vill känna hur vridet på 500 Nm får dig att sugas bakåt i stolen
när du aktiverat launch control och får känna bilens potential att accelerera från 0-100 på 6,4 sekunder.

SAMMANFATTNINGEN AV Volkswagen Passat GTS SC är mycket positiv. Här är en komplett bil med brautrymme och läcker formgivning som visar attityd. En otroligt välbyggd familjebil, här i kombiformat som sväljer en hel del i och blir enormt med nerfällda säten. Trots min lite mer avancerade körning med bilen så drog den aldrig mer än 0,7 l/mil. Jag vet i alla fall vilket håll jag ska titta åt när det är dags att införskaffa en ny familjebil.

VOLKSWAGEN PASSAT GTS SC

Motor: Tvärmonterad rak 4:a på
2 liter med dubbla turboaggregat.
Max effekt: 240hk
Max vridmoment: 500 Nm
Acceleration: 0-100 km/h 6,4 sek.
Maxfart: 240km/h
Baspris: 429 900 kr
Testbilens pris: 584 900 kr