EN SKARPARE VERSION AVEN MODERN KLASSIKER

Alpine A110S är inte bara en sportbil, utan en passionerad hyllning till märkets arv. Med rötter i den ikoniska A110 från 1960-talet, har denna moderna tolkning finslipats för att erbjuda en mer fokuserad och intensiv körupplevelse. Alpine har lyckats bevara bilens lätta och smidiga karaktär samtidigt som de adderat mer kraft och skärpa för att locka de mest kräsna förarna. Det är dags att testa Alpine A110S.

TEXT & FOTO: PETER KOLLBERG

IBLAND NÄR MAN TESTAR och skriver om bilar kan man behöva lite hjälp på traven. Denna gång hade jag turen att ha min far på besök, med flera års erfarenhet av rally, både som förare och kartläsare, samt en hel del endurokörning. Så det tackar jag inte nej till.

Så vad är då skillnaden på en vanlig A110 mot en med S i namnet? På utsidan är det minimalt – emblemen är nu svarta istället för kromade. Taket samt A- & C-stolpen har fått en kontrasterande, härlig svart färg, och kolfiberväven lyser igenom från vissa vinklar. Men under skalet är det desto mer roligheter. Den mysiga 1,8-litersmotorn har fått lite hjälp med andningen.

Så nu genererar motorn 300 hästkrafter, medan vridmomentet är kvar på 320 Nm. Detta beror på att Getrag-växellådan är begränsad till 320 Nm. Till det positiva hör nu att vridmomentskurvan är ändrad, och maximalt vridmoment levereras från 2000 rpm till 6400 rpm, vilket är 1400 rpm högre än i vanliga A110.

Gräver man lite djupare så har chassit fixats till en hel del. Med omkalibrerad krängningshämmare och fjädrar, specialutvecklad axelgeometri, 50 % styvare spiralfjädrar, stötdämpare anpassade därefter, ihåliga krängningshämmare för att minimera vikten (100 % styvare), 4 mm lägre markfrigång och hydrauliska styrstopp för optimal karosskontroll.

Med allt detta har bilen gått upp lite i vikt, men man får tänka på att muskler väger. Under körning blir A110S en länk mellan väg och ryggmärg – information man vill ha vid lite mer avancerad körning. Varenda liten ojämnhet på vägen känns. Kör du över en lite större sten med höger framhjul, finns det risk att plomberna ryker.

A110S uppmanar dig att ta i ordentligt, och ju mer man tar i, desto bättre belönar den dig. Den vill att du varvar högre, där den gömda kraften väntar. När du gör det känns bilen både kraftfullare och låter råare, med ett rivigt ljud som väcker känslorna av fornstora dagar.

Du känner vägen bättre under hjulen och blir påmind om bilens solida chassi, fantastiska hjulkontroll och precisa dämpning. All den extra feedbacken gör att du skärper dina sinnen och kör mer engagerat. Plötsligt märker du hur stabil bilen är, hur responsen blivit snabbare och mer direkt. Även om vägen kan kasta runt dig lite mer är karossens balans helt felfri.DET ÄR HÄR MIN FAR kommer in i bilden. Efter en snabb körning på en öppen plats har han fått en känsla av vad bilen klarar av. Han bromsar senare, klipper apex och ger full gas tidigare. Bakhjulen släpper lite, men inte så att det blir en lång sladd – bilen balanseras mellan fullt grepp och överstyrning. Även som passagerare känner man länken mellan väg och bil i ryggmärgen.

De underbara bromsarna nyper till ordentligt om de 320 mm stora bromsskivorna, och vid nedväxling smäller det rejält från avgassystemet. Ju blötare väglag, desto mer kan man låta bilen gå på sladd genom kurvorna. Allt balanseras enkelt med hjälp av gasen.

Men det är inte bara på vanlig väg som bilen vill vara. På min lilla rallysträcka visar den upp sitt DNA från sina förfäder. En Scandinavian flick avklaras galant utan att det känns som att bilen glider ifrån en. Men den kan även framföras på ”vanligt” rallyvis. Med bra styrvinkel är det som att se en snabbspolad akt av Svansjön – det ser ut som att allt är koreograferat, bilen dansar sig genom kurvorna på ett mjukt och vackert sätt. Inga misstag, bara ren och skär njutning.

SUMMERINGEN AV A110S är lättast att beskriva med en ekvation: Låg vikt + styvt chassi + bra drivlina + däck med ordentligt grepp = Kärlek! Men visst finns det även negativa ingredienser i denna förföriska cocktail. Är man över 185 cm går det inte att ha hjälm på sig – det finns helt enkelt inte tillräckligt med utrymme. Skuffen rymmer två hjälmar för bankörning, men kryckan får man antingen lämna hemma eller trycka ihop och ha med sig i kupén. Bilen är inte stor, men storlek och kraft spelar ingen roll när man får utnyttja allt till max.

Denna text är dedikerad till min far Bo Kollberg som hastigt avled i januari 2025.

ALPINE A110S

Motor: 4 cyl bensin på 1,8 liter
Max effekt: 300 hk
Max vridmoment: 320 Nm
Acceleration: 0-100 km/h 4,2 sek
Toppfart: 265 km/h
Pris: 757 000 kronor

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*