”Yaris” härstammar från ”Charis”, den singulara formen av Charites, de grekiska gudinnorna för charm och skönhet. Med mer än 10 miljoner sålda Yaris runt om i världen så måste det finnas både charm och skönhet. Det är dags att testa nya uppdaterade versionen av Toyota Yaris Hybrid 130 Premier Edition.
Text: Peter Kollberg Foto: Stefan Nilsson & Peter Kollberg
I TOYOTAS VÄRLD är förbättring en kontinuerlig process, och det återspeglas i de innovationer och förbättringar som har införts i den nya Yaris-modellen. Den senaste generationen av Toyotas hybrid-elektriska halvkombi har varit framgångsrik sedan den lanserades 2020, och nu siktar den på att höja ribban ännu ytterligare. Så vad är då nytt med denna uppdatering? Under skalet återfinns 14 hästkrafter, vilket ger en total på 130 hk, tillsammans med snabbare acceleration och en mer engagerande körupplevelse, allt utan att kompromissa med vare sig bränsle- eller utsläppseffektiviteten.
Med en ny digital förarmiljö som erbjuder en stor anpassningsbar skärm i instrumentpanelen samt en 12.3 tums pekskärm för infotainmentsystemet, som med denna uppdatering har blivit avsevärt snabbare än den föregående versionen. Dessa förbättringar resulterar i en liten, rolig, ekonomisk och teknologiskt avancerad bil som passar de flesta.MED EN TJÄNSTEVIKT på 1 175 kg och ett välbalanserat chassi, överträffar bilen mina förväntningar. Trots att den inte marknadsförs som sportig, levererar den en körupplevelse som sticker ut, likt en varg i fårakläder. Man har full kontroll över bilens fyra hörn när man kör och den tar kurvorna med bravur, vilket resulterar i ett brett leende på de slingrande vägarna runt Sitges. Chassit är noggrant inställt och bilen presterar över förväntan. Under pressresor följer vi oftast en fördefinierad rutt, men ibland utforskar vi bilen i andra miljöer, såsom torrlagda dammar eller de mest utmanande skogsvägarna. Trots dessa äventyr översteg inte bränsleförbrukningen 0,63 liter per mil i genomsnitt, vilket är imponerande med tanke på den varierade körningen som uppgår till 0,43 liter per mil.
Trots min längd på 194 cm kan jag hitta en bekväm sittställning och känna mig avslappnad i kroppen efter dagens körning. Om jag sitter fram kan endast en matkasse få plats i baksätet. Å andra sidan har bagageutrymmet en kapacitet på 286 liter, vilket ökar till imponerande 947 liter när baksätet fälls ned. Jag vill lyfta fram Toyotas mod att erbjuda ett varierat färgutbud, då man alltför ofta begränsas till grå nyanser när det kommer till färgalternativ. Den valda färgen heter Neptune Blue, men den påminner mer om Tardis blå då den ger en känsla av större utrymme på insidan än vad man skulle förvänta sig från utsidan.
SUMMERING: Yaris fortsätter att förbättras och det är tydligt att över 10 miljoner människor har valt att köpa en Yaris. Modellen genomgår kontinuerliga förbättringar och är ledande inom sitt segment. Toyotas förarassistanssystem, Toyota Safe Sense, erbjuder en omfattande uppsättning trafiksäkerhetsfunktioner. Bilen som testades var en Premier Edition som inkluderar alla tillval, vilket resulterade i ett pris strax över 330 000 kronor. Det enda jag kan klaga lite på är röststyrningen, som än en gång inte förstår gotländska, men det är ett vanligt problem som återfinns i nästan alla bilar.
Toyota Yaris Hybrid 130 Premier Edition
Motor: 3 cyl bensin på 1,5liter + elmotorer
Max kombinerad effekt: 130 hk
Max kombinerad vridmoment: 185 Nm
0-100 km/h 9,2 sek
Toppfart: 175 km/h
Baspris: 254 900 kronor
Testbilens pris: 333 800 kronor