ANTIKTECHAREN

Redan under antiken handlades det med föremål som brukats och gått i arv och långt senare hölls auktioner på gårdsplaner eller i lador. Runt 1600-talet klev några av dagens auktionshus in i historien och 2011 grundades auktionssajten Barnebys med antikvitetsexperten
Pontus Silfverstolpe i spetsen.

TEXT OCH FOTO: CAROLINE TÖNNIES

ESTETIK, TEKNIK OCH hållbarhet är och har varit minst sagt centrala ämnen i Pontus Silfverstolpes yrkesliv. Han har till exempel vid ett flertal tillfällen stått på barrikaderna och varnat för det eskalerande konsumtionssamhället. – Jag tror innerligt att hållbarhetsaspekten kommer att driva marknaden framåt och att andrahandsmarknaden kommer att växa och gå förbi förstahandsmarknaden inom några år. Många är de större bolag som fått ett antal gliringar från Pontus under åren. – Något som jag känner att jag alltid kunnat och kan stå för, därför att det i vår tid faktiskt är betydligt sämre kvalité såväl i möbler, kläder och produkter generellt. Idag är hållbarhet det mest trendiga och influencers har äntligen börjat promota second hand och handel på auktion. Något som allt oftare lyfts fram som viktiga komponenter på marknaden. – Det finns ett fönster på cirka fem år där man stenhårt kan bygga grunden till en väl fungerande andrahandsmarknad. Vilket även riskkapitalet fått upp ögonen för, säger Pontus med engagemang och glöd när vi möts i januari i Konstnärshemmet på Millesgården.

– Hållbarhetsaspekten är otroligt viktig och jag har länge försökt fostra antikvitetsbranschen i att kommunicera det utåt. Idag är det rent existentiellt för alla bolag, inte minst ur ett perspektiv av varumärkesbyggande, menar Pontus och berättar vidare: – Jag anser att vi, inom auktionsvärlden, faktiskt verkar i världens mest hållbara bransch. Vi handlar uteslutande med produkter som redan är producerade, använda och som dessutom är tillverkade för kommande generationers användande. Föremålen går att köpa och sälja flera, flera gånger innan de är uttjänta. En möbel eller konstverk som hållit i 300 år eller längre kommer troligtvis att hålla i ytterligare 300 år om man underhåller det. Tack vare att det är tillverkat av gediget material, god formgivning och bra hantverk. Auktionsbranschen drivs i dag även av flera andra starka faktorer. – Ekonomin är en av dem. De rika har blivit rikare och dessutom betydligt fler. I en högkonjunktur spenderas traditionellt mer på konst, antikviteter och samlarföremål. I kombination med att marknaden har gått från att vara lokal till att bli mer global – tack vare ”onlinifieringen” – har vi sett en sällan skådad tillväxt. Idag kan man söka, och köpa, nästan allt online.

FÖR SÖKSAJTEN BARNEBYS, som grundades 2011 av Pontus Silfverstolpe samt reklammannen/entreprenören Christopher Barnekow, har det primära målet varit att skapa en ökad transparens inom antikvitetsbranschen. – Bakgrunden är att vi ville starta en sajt som erbjöd större transparens och samtidigt gjorde det enklare för alla att hitta det man sökte bland konst, antikviteter, design, samlarföremål och vintage. Oavsett typ av samlare, professionell handlare eller nybörjare som aldrig tidigare handlat på auktion. Och vart i världen man än befann sig. Dessutom ville vi på ett nytt och mer effektivt sätt kunna föra fram kulturella värden i en global marknadsekonomi. De ville skapa en större tillväxt inom just den marknaden och sammanfoga den nya digitala världen med den tidigare traditionellt analoga, berättar Pontus, som själv hävdar att han på nittiotalet halkade in i auktionsvärlden via ett bananskal. Lite mer än ett tillfälligt bananskal, det vill säga det att en kompis rekommenderade Pontus för extrajobb på Bukowskis mellan skidsäsongerna i Europa, tycks ändå ha spelat roll och haft inverkan på den nu långa och framgångsrika karriären. Som barn umgicks han nämligen en hel del med sina mor- och farföräldrar, vilka alla hade både konst och antikviteter i sina hem. Även flertalet besök på olika museer lärde honom att uppskatta estetiken och historien bakom föremålen liksom att ha en positiv relation och utbyte med både äldre saker och den äldre generationen. Pontus intresse, engagemang, kunskaper och drivkrafter inom ämnet grundlades alltså ganska tidigt. Därefter har auktionsvärlden ständigt knackat på, hört av sig och visat vägen, även om han med hästsvans och allt som hörde skibumkulturen till, för en tid var bosatt i Alagna Valsesisa, i italienska alperna. Där hade han för avsikt att bli skidguide, starta hotell och restaurang, men det var nittiotal.

Åter till 2010 och Barnebys. – Jag var själv alldeles för analog för att på egen hand göra mina tankar till verklighet men en dag ringde Christopher Barnekow. Han hade fått en idé efter att ha gjort sitt livs första auktionsinköp. Han hade också insett hur knepigt det kunde vara för en aktiv köpare att hitta och köpa antikviteter och konst via nätet. För att lyckas i en bransch som alltid varit både analog och konservativ ville de nu skapa ett win-winwin incitament som fungerade 2011 och in i framtiden. För användaren, auktionshusen och Barnebys. – Man får påminna sig om hur mycket som hänt på tio år. Då trodde ytterst få att det var tekniskt möjligt att förverkliga vår idé. Vi vände oss till en webbyrå som gjorde det möjligt för oss att använda tekniken bakom sökmotorn vi behövde. Vi presenterade vår idé, visade upp vår sajt och på så vis kunde vi attrahera riskkapital vilket var en förutsättning för att kunna utveckla tjänsten och de olika produkter som vi har inom Barnebys Group idag, säger Pontus.

ALLT STARTADE ALLTSÅ helt utifrån egna erfarenheter och upplevelser. Från Pontus sida engagerat professionella och för Christopher genom ett nybörjarperspektiv – ett nytt användarbeteende online. Redan från start ringade de också in Barnebys ekosystem och omfattande vision. – Det här är, på ett professionellt plan, det absolut roligaste jag gjort i livet. Varje dag får jag arbeta tillsammans med så många kunniga och intressanta människor från olika kulturer och länder, där alla vill vara med och förändra en bransch som sett i stort sett likadan ut i flera hundra år. – Sedan starten har vi utvecklats från att vara en söksajt inom konst, design och antikviteter till att bli väldigt mycket mer. Idag kan användaren ta del av prisdata och information från 70 miljoner slutpriser från olika auktioner världen över till att skaffa sig kunskap och inspiration genom Barnebys Magazine, som idag är Sveriges största digitala magasin för konst och auktioner. Likaså man kan lyssna till vår podd – Eye of the Beholder, men framförallt kan nu även auktionshusen använda det auktionssystem vi byggt, anpassat för dagens och morgondagens auktioner.

De tror på värdet av auktionshusens unika liv. – Vi är fortfarande relativt ensamma i vår modell. Vi tror på auktionshusens egna kapacitet, och vikten av att äga sitt eget varumärke, kundrelationen och sin egen data. Vi listar objekt jämte auktionshusens varumärke och skickar köparen direkt till de olika auktionshusen. Medan vi genom vårt auktionssystem och BITE, Barnebys Intelligence Traffic Engine, har möjligheten att gifta ihop ”tech and traffic”, något som varit auktionsbranschens största utmaning sedan vi började.

I PODDEN ”EYE OF THE BEHOLDER” arbetar Pontus tillsammans med barndomsvännen Eric Palmcrantz där de diskuterar allt inom konst- och antikvitetsbranschen.

I DAG ÄR BARNEBYS VÄRLDENS största söksajt med tre, fyra miljoner användare globalt per månad. Till stora delar fick både grundare och investerare till en början överge det traditionella kvartalsrapporttänket och i stället inse att det skulle ta sin tid att göra den digitala omställning som nu skett. – Våra investerare har visat tålamod. Elva år kan ses som en lång tid för att bygga en verksamhet, särskilt inom start ups och riskkapital. Men att vända en av världens mest konservativa och analoga branscher, som dessutom mognat olika snabbt beroende på var i världen vi tänker och befinner oss, är elva år ändå inte så lång tid. Branschen fortsätter att växa och omsättningsmässigt var 2021 det bästa auktionsåret någonsin, berättar Pontus. Och 2022 tror han med största sannolikhet kommer att fortsätta i samma riktning. Barnebys gör dagligen 500 000 – 1 000 000 föremål sökbara i jakten på nya ägare. – Pandemin har naturligtvis spelat in och skapat stor efterfrågan och förändrade beteenden. Vi ser det på alla nivåer. Bland annat har sökningarna efter föremål som skrivbord, sänggavlar, nattygsbord men även böcker ökat radikalt. Det som driver utvecklingen nu är att vi har en helt ny bas för användare och ett helt nytt incitament.

ANDRAHANDSMARKNADEN BLIR framöver en allt större och bredare plattform att bygga ifrån. – Stora varumärken inom förstahandsmarknaden tittar alltmer på vad som trendar på andrahandsmarknaden för att skapa nästa års kollektioner. Det har blivit ständigt mer intressant för varumärken att även äga marknaden för begagnat. Frågan är nu hur de större varumärkena kan tjäna på sina egna produkter på andrahandsmarknaden, i ett eget ekosystem. Antikviteter tror han fortsatt kommer att booma och modeindustrin ökar också starkt inom vintage. – Även samlarområden inom exempelvis kategorier som armbandsur och andra lyxvarumärken vill i allt större utsträckning liera sig med auktionsmarknaden. Antikviteter i stort kommer att trenda, allt från antika möbler till silver och så även det dukade bordet. – Vi kommer att anstränga oss mer. Skapa och uppskatta detaljer, porslin, glas, tyger och silver. Alla vill vi vara unika och genom att köpa antikviteter köper du något unikt. En antikvitet är ett fantastiskt objekt i sig där varje enskilt föremål bär på en unik historia. Dessutom ligger det i sakens natur att det inte tillverkas nya. Framåt vill Pontus utveckla Barnebys auktionssystem ytterligare. – Jag vill se världens auktionsmarknad använda vårt auktionssystem. Se de här fantastiska familjeägda varumärkena växa med hjälp av Barnebys kombination av ”tech and traffic”. Vårt mål är att ge användaren den absolut bästa upplevelsen i branschen. Han tror väldigt mycket på den digitala transformationen som nu sker och som oundvikligen måste ske. Men på andra sidan den tror han det kommer finnas plats för någonting mer. – Det auktionsvärlden faktiskt handlar om är föremålen. Att hitta objekt digitalt är smidigt och bra men när allt kommer omkring köper vi ju någonting för att faktiskt uppleva, använda, äga och titta på det rent fysiskt. Den digitala upplevelsen kommer framöver stärkas av den fysiska och ”the opposite around”, menar han.

HEMMA HAR PONTUS allt från ärvda antikviteter till Ikea och nyinköpt samtidskonst. En av favoriterna på hemmaplan, som har stor betydelse och faktiskt uppskattas av samtliga i familjen, är ett konstverk av Jim Thorell. Även en fransk barometer från 1700-talet, förgylld och snidad i trä, tillhör det föremål han gärna stannar upp vid och tittar på en stund extra. – Ett föremål måste hålla för både ögats och kroppens slitage för att vara intressant över tid och ha chansen att bli en framtida antikvitet. Utöver estetiken är materialet och hantverket avgörande. Andrahandsmarknaden tar allt större plats i framtidens globala ekonomi och Barnebys kommer att vara högst delaktig. Jag vill att vi fortsatt ska driva den marknaden visionärt framåt och ge kommande generationer inspiration till att köpa antikviteter. Att satsa på god kvalité och konst, möbler och design som generationer använt och uppskattat långt före vår tid – det är fundamentalt för det vi idag kallar hållbarhet, avrundar Pontus Silfverstolpe.

PONTUS SILFVERSTOLPE.

Född: 1974
Familj: Sofia, tre barn, hund och skäggagam.
Bor: Lidingö
Barndomsdröm: Att bli vuxen.
Framtidsdröm: Lära mig rida.
Blir glad av: Mina barns skratt. Djupsnö. Resa.
I den ordningen.
Illa berörd av: Alla former av våld.
Det stressar alltid: Tiden
Där är en frizon: Naturen
Gillar den stadsdelen bäst: Kungliga
Djurgården för alla museer, konsthallar och
vacker natur – en oas mitt i en av världens
vackraste huvudstäder.
Mest stolt över: Mina barn.
Favoritmuseum: Rijksmuseum för samlingen,
Guggenheim för arkitekturen, konstnärshem
för känslan och samlarhem för ambitionen.
Galleri: David Zwirner Gallery

Bästa vän i branschen: Sofia, min hustru.
Gör helst på ledig tid: Umgås med familj,
vänner, konst och natur.
Det imponerar alltid: En bra bok.
Började dricka kaffe: I 40-års åldern.
Favorit barista: Café Delantina och
Coffee Gallery i Stockholm och Marchesi
1824 i Milano.
Bästa lunchrestaurangen: Operabaren
De har format mig mest väsentligt
som person: Mina föräldrar.
Engagerad i förening: Styrelseledamot
i Millesgårdens Vänner och Nationalmusei
Vänner.
Brinner för: Kultur. Kulturen är en nations
hjärta.
Dold talang: Min fru säger att jag är jäkel
på att packa och fickparkera.
Cravings: Desserter
Bär alltid med mig: 193 centimeter