Över 50 miljoner Toyota Corolla har rullat av produktionsbanden sedan premiären 1966. Nu växer det ut en ny gren i Corollas släktträd. En C-segments SUV som lägger sig perfekt mellan syskonen CH-R och RAV4. Mottot för bilen är Högre prestanda, större körglädje och lägre CO2-utsläpp. Det är dags att testa Toyota Corolla Cross.
TEXT OCH FOTO: PETER KOLLBERG
TOYOTA HAR I MER än 20 års tid haft ett stort engagemang för att minska utsläppen av koldioxid, för att slutligen komma till sitt mål med noll-utsläpp. Det första steget mot målet var världens första serietillverkade Elhybrid (HEV) Prius och har idag sålt mer än 15 miljoner HEV bilar. Toyota erbjuder idag 44 olika HEV bilar i sitt sortiment och har därmed sänkt sitt CO2 utsläpp med 120 miljoner ton världen över. Men detta gäller inte bara vad alla Toyotas fordon släpper ut, 2035 har Toyota satt sitt mål att alla fabriker kommer att vara koldioxidneutrala. All denna kunskap har lett till utvecklingen av nya Toyota Corolla Cross.
Bilens design har gått ifrån Toyotas snälla utseende och tuffat till sig ordentligt med en stor grill och en design som känns igen från den nordamerikanska marknaden. Med Corolla Cross presenterar även Toyota sin femte generation av självladdande elhybridssystem, perfekt för den som inte är redo eller har förutsättningarna till att ha en laddhybrid alternativt en elbil. Här sköter bilen allting automatiskt åt dig, bilen laddar sig själv medans du kör och ger även lite extra kräm i laddningen vid inbromsning:
Corolla Cross har samma axelavstånd som lillebror CH-R men har mer överhäng och en mer praktisk design. Bilen kommer utrustad med Toyotas nya AWD-i drivlina där i står för intelligent. Lättast att beskriva detta system är att bilen är byggd för framhjulsdrift men det finns ingen mekanisk koppling mellan fram och bakaxel, utan här sitter det en elmotor som hjälper till när det behövs. Elmotorn har 40 hk och 84 Nm, låter inte mycket på pappret men det är en välkommen hjälp när bilen framförs i besvärlig terräng eller i vinterväglag. Att satsa på elmotor till bakaxeln har en del fördelar. Man slipper vikten av fördelningslåda, kardan samt en bakre differential.När Toyota valde att visa upp Corolla Cross i varma Spanien, med sina tighta små gränder och steniga bergsvägar så passade det perfekt för att få känna bilen på ordentligt i olika miljöer. Här får vi även testa miljöer där bilen troligtvis aldrig kommer att användas i annars. Efter en halvdags körning så fick vi ett tips om att köra upp och fotografera på Puig de l’Àliga utkiksplats, en rutt som efter ett tag avvek från vanlig väg och övergick till stenig och dammig vandringsled. Fastän denna vandringsled var fylld med stora stenar och rullgrus så var det inte några som helst problem för bilen att komma upp till utkiksplatsen som befinner sig 465m över havet. Även den mjuka fjädringen gjorde färden upp längs vandringsleden behaglig, trots den mjuka fjädringen så känns bilen stabil i kurvor utan att kränga till som en SUV har tendens till att göra. Det är här körglädjen kommer in! Låg vikt på 1495kg tack vare ett 14% lättare batteri som även ger 14% mer effekt än tidigare. Detta är kopplat till bilens PCU (Power Controll Unit) som även den är 15% lättare än tidigare version. Ett längre reportage kommer när bilen finns på hemmaplan för prov i svenskt klimat.
SUMMERING av Toyota Corolla Cross! En rolig bil som är kapabel till mer än vad man tror. Lätt att manövrera i trånga gränder och bra med sikt runt om när man kör, samt än bra ergonomisk förarmiljö. Reglagen till ac´n är knappar och vred, så inget behov att pilla på skärmen för att justera temperaturen. Bra med utrymmen och är man av medellängd så finns det plats även i baksätet. Ett härligt panoramatak finns som tillval.
TOYOTA COROLLA CROSS
Motor: Tvärmonterad 4 cylindrig på 2 liter
Maxeffekt: 197 hk
Max vridmoment: 274 Nm
Acceleration: 0-100 km/h 7,5 sekunder
Maxfart: 180 km/t
Pris: Ej tillgängligt vid provkörning
Lansering: November
Bli först med att kommentera