TUFFAST i STAN

När jag såg Aygo X i pressmeddelandet så var min första tanke faktiskt på mig själv som en liten sork som precis har fått håret snaggat och frisören har sprayat i lite färg. Man kände sig att man var tuffast i stan och självförtroendet på topp! Det är dags att testa Toyota Aygo X(Cross).

TEXT & FOTO: PETER KOLLBERG

NYA AYGO X (uttalas CROSS) är byggd som en crossover (CUV), dvs en bil som inte riktigt går att placera in i kategorin för en personbil eller SUV. Med detta så blir Aygo X den första CUV i det minsta A- segmentet. Bilen är helt ny från grunden och är framtagen av Toyota själva och har därmed klippt bandet med sitt tidigare samarbete med Citroën och Peugeot för att skapa bilarna Aygo/C1/107. Toyota har här använt sin nya och framgångsrika GA-B plattform som delas med storasyskonet Yaris och Yaris Cross, även en stor del av att komponenterna kommer från Yaris. Med detta så har Toyota lyckats hålla nere kostnaden för utvecklingskostnaden och sänka produktionskostnaden och kan därmed erbjuda bra leasingalternativ till humana priser LILLA AYGO X är 370 cm lång, vilket är 23,5 cm längre än föregångaren Aygo från 2005. Hjulbasen har ökat med 9 cm, bredden med 12,5 cm till 174 cm och karossens höjd med 5 cm till 151 cm., men det är fram man märker av tillväxten.

Att hitta en bekväm sittposition i förarsätet är inga problem och det finns t.o.m. lite utrymmen mellan tak och huvud för oss som är 194 cm. Även bagageutrymmet har växt med 60liter till 231liter Det märks att bilen har en målgrupp som är lite yngre och kanske t.o.m. är lite ”Hippa” av sig. Där varje färgalternativ har fått en kryddig smak och skiljer sig från dagens rätt så dova färgalternativ som finns till bilar idag. Här kan du välja en av de 4 smakerna som passar köparen bäst. Ginger Beige, Cardemom Green, Juniper Blue, Chili Red. Ingefärs Beige, Kardemumma Grön, Enbärs Blå samt Chili röd. Detta skall Toyota ha en eloge för att de vågar gå emot normen med vita, silver och svarta bilar. Med härliga konstrastbrytande detaljer så som på kaross och fälgar
På dessa pressvisningar så är det allt som oftast en förprogrammerad rutt inlagd i GPS som man skall eller kan följa. Denna gång så var rutten upp och ner längs vackra bergsvägar med tighta hårnålskurvor

ATT FÅ SLÄNGA runt Yaris X på de kurviga bergsvägarna är en fröjd, ännu en gång bevisar det att en bil varken behöver vara snabb eller dyr för att den skall vara rolig att köra. Dock 􀃠nns det en önskan om lite mer effekt i den lilla motorn. 75hk räcker för det mesta, men när det börjar gå lite uppför så får man pendla mellan 2an och 3ans växel även ibland lägga i ettan. Men det är detta som gör bilkörning roligt. Det är föraren som kör bilen och inte tvärtom, denna känsla saknas ofta i moderna bilar. Men i lilla Aygo X så 􀃠nns den där och med sin snabba styrning så gör den kurviga väger till ett nöje. att köra. Vill man i stället bara köra bilen utan att använda 3 pedaler så går det att välja till en CVT låda. Kanske inte det roligaste alternativet, men den gör sitt jobb förväntansfullt bra och passar bra till storstadskörning där det är mycket stilla stående och krypkörning.

SUMMERINGERN av Aygo X är faktiskt positiv. Att jag med mina proportioner som är större än medelsvensken kan sitta helt okey samt ha avstånd till taket. Detta är en bil som kan sprida glädje även fast den står still, Bilens målgrupper är inte riktad mot mig utan 18-30 åringar i första hand som vill ha en pålitlig och ny första bil, eller bor mitt i city och behöver en city bil att ta sig runt med. Den andra målgruppen är de som behöver en extra bil för att åka till affären. Jag kan verkligen se tjejens äldsta dotter ha en Aygo X, med förmånliga leasingpriser och tuff design. Sen tackar man inte nej till ett stort soltak de där soliga dagarna

Toyota Aygo X

Motor: 3 cyl 1l VVT-i
Maxeffekt: 72hk
Max vridmoment: 93 Nm
0-100 km/h 14,9 sek.
Maxfart: 158 km/t
Pris: Från 169.900 kr
Testbilens pris: 279.900 kr

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*