Little Green Giant!

Lägg till din rubriktext härVill man göra en lista på bilar man kan köra riktig offroad med så är det oftast Land Rover, Wrangler, G-Klass som syns på toppen av listan. Men dessa bilar har med åren både växt till sig i storlek och börjat luta mer åt premiebils hållet. Men tittar man längre ner på listan så finns där en liten men robust skapelse, där designen nästintill ser ut att vara gjord på en Etch A Sketch. Så vad är då detta för bil? Det är dags att testa Suzuki Jimny Torakku.

TEXT OCH FOTO: PETER KOLLBERG

BILEN JAG SKALL FÅ testa svänger in på den gata där jag står och väntar, ÄNTLIGEN! vill jag ropa högt. Inte för att jag inte ska behöva vänta längre på gatan, utan av glädje att jag får se en Suzuki Jimny i det vilda och ska få provköra den. Suzuki Jimny har varit en säljsuccé runt om i världen och leveranstiderna är långa. Bilen som levereras till mig är den nya versionen av Jimny med tilläggsnamnet Torakku (Japanska namnet för lastbil). Detta betyder att Suzuki har byggt en lätt lastbil genom att slopa baksätet, planat ut lastgolvet och monterat ett kraftigt lastgaller för att kunna ge ett större lastutrymme på hela 863 liter. Torakkun jag får nyckeln till är Jungle Green med svarta skärmbreddare och svarta plåtfälgar i 15 tums storlek.

Att se Torakkun är att som gå in i en tidsmaskin och åka tillbaka till tidigt 70-tal och se en av de första modellerna av Jimny LJ10 och den uppdaterade LJ20. Detaljerna och likheten är stor mellan modellerna och trots att det skiljer lite mer än 50 år, så är detta verkligen inget negativt. Suzuki satsar på ett koncept som är väl utprövat och ger det kunderna vill ha och behöver. Hela bilen är byggd för att användas och den lutar mer åt ett arbetsfordons. Men funkar ända lika mycket som vardagsbil och arbetskamrat.

JAG VRIDER OM NYCKELN och direkt hoppar den lilla fyrcylindriga motorn på 1,5 liter och 102 hk igång. Vilket kanske kan kännas lite tunt men då skall man ta i beräkningen att bilen väger endast 1100 kg. Framför föraren sitter varv och hastighetsmätare i härlig 80-tals retrostil. Mellan stolarna finns 2 spakar, en 5 växlad manuell låda och en spak för att lägga i fyrhjulsdriften samt en lågväxel. Här sker inget automatiskt, utan med manuell handkraft. Det märks även att inredningen i Jimny´n är gjord för att lätt kunna spolas av vid behov, den är av gedigen plast med stora gummimattor på golvet, här är det funktion före form som gäller. Att försöka få till en bekväm körställningen är lite svårt för mig med tanke på min längd. Men glädjen av att få köra denna Torakku trumfar komforten. Kopplingen är lätt och bilen rullar i väg. Bilen upplever jag som väldigt trevlig att köra, lätthanterlig på små vägar och i storstaden. Men nu är detta en potent liten bil med offroadkunskaper.

Så att bilen tar föraren från A-B är det ingen tvekan på, men med en Jimny Torakku så är det lätt att man tar en avstickare, som i sin tur kan bli en längre omväg genom skog och dalar. För det är där Torakku visar vad den kan. Med sitt välbeprövade Allgrip Pro systemet som hjälper till att ta dig och bilen över stock och sten, och behövs det lite mer kraft så är det lätt att lägga i lågväxeln. Tack vare det korta överhänget både fram och bak så klarar Torakku en sluttning uppåt på hela 37 grader och en sluttning neråt på otroliga 49 grader innan bilen tar i marken. Markfrigången är på 210 mm vilket kan jämföras med den nya Land Rover Defender som har 220 mm markfrigång.

Det lilla jag kunde köra offroad med Torraku så imponerade den verkligen. Varken den branta backen eller dåliga stigen med sten och rötter stoppar denna maskin. Bilen bara fortsätter att ta sig framåt och kommer det ett hinder som är lite svårare så är det bara att koppla i lågväxeln så tuffar den på. Men det är det man inte ser som gör hela jobbet. Lyfter man av karossen så ser man inte så mycket nytt från den första generationen. Här är det en ordentlig ram där drivlinan sitter skyddad. Fram och bak sitter det stela trelänks axlar, vilket hjälper att säkerställa överlägset grepp på olika ytor. När ett hinder trycker upp ett hjul, trycker axeln ner det andra hjulet för att öka däckkontakten vid tuffa vägförhållanden.

Att få tag i en Suzuki Jimny Torakku är tyvärr inte det lättaste. Bilen är väldigt eftertraktad på grund av vad man får för det låga priset av 214 000 kr. En kompetent offroad bil som är rolig att köra och kan användas som arbetsfordon eller varför inte till när det är dags att plocka svamp.

Bilen kommer att säljas på nätet via Suzuki så håll utkik där. Råkar du se en ute i det fria så lovar jag er att ni kommer att le. Vill man göra sin Torakku lite mer egen så finns det en ordentlig tillbehörslista med roliga saker att köpa till.

SUMMERING AV Suzuki Jimny Torakku kan enklast beskrivas med det konstanta leende jag hade när jag körde bilen. Designen skriker retro på både utsidan och i cupen med de orangefärgade analoga mätartavlorna i fokus. Det känns att man kör bilen, den mekaniska känslan när man växlar eller skall lägga i fyrhjulsdrift med lågväxel är direkt. För det låga priset så får man väldigt mycket bil som tar dig fram över skog och mark. Det enda negativa jag kan komma på är att jag tyvärr är för lång för Torakku´n med mina 194 cm.

SUZUKI JIMNY TORAKKU

Motor: Längsmonterad rak 4:a på 1,5 liter
Maxeffekt: 102 hk
Max vridmoment: 130 Nm
Acceleration: 0-100 km/h 14,1 sekunder
Maxfart: 145 km/t
Pris: Från 214 000 kr

Stort tack till Mattias på Suzuki Sverige som gjorde denna provkörning möjlig