EXPEDITION RAPTOR

Hur skapar man en bil gjort för äventyr i Europa kan man fråga sig? Enkelt! Man tar DNA från den Nordamerikanska Ford F150 Raptor och ger det till den mindre Ford Ranger, som är Europas mest sålda pickup. Den korsningen ger oss en Ford Ranger Raptor, en modern dinosaurie som kan utforska europas stenigaste berg till blötaste skogar. Det är dags att ta fram expeditionshatten, nu är dags att testa Ford Ranger Raptor.

SÅ VAD ÄR då en Ranger Raptor? Ford Rangern Rapter är optimerad av Ford Performance för att klara av höghastighets offroad körning samt att ”köra vart du vill” med kapabilitet för att klara av att köras på alla av jordens kontinenter. Inget har lämnats åt slumpen. Förstärkt chassi tack vare HSLA (höghållfast, låglegerat stål) för attklara av de påfrestningar som kan dyka upp i terrängen. Borta är även bladfjädringen bak som återfinns i det vanliga Ranger utbudet. Fjädringen är nu spiralfjädrar runt om med justerbara 2,5” Fox Racing dämpare som är byggda för seriös offroad- racing. Tuffare bakaxel byggd för att tåla tuffa tag. Hur fjädringen och drivlinan beter sig går enkelt att justera utifrån dina önskemål. Justeringen sker lätt genom en knapp på ratten för att välja 1 av de 6 stegen du kan använda. Normal: Precis som det låter! För normal körning. Sport: Raptorn styvar till sig, mer motorljud, växlarna varvas ur ordentligt. Gräs/Grus/Snö: Passar lika bra på vinterns snöiga vägar som den härliga kurviga rallysträckan i skogen. Sand/Lera: När det är riktigt svårt att få grepp så hjälper bilen dig att komma loss. Sten: När det är ordentlig stenig terräng och du vill köra lite rock crawling. Sen sist men inte minst BAJA: När det är maximal attack som gäller på banan eller grusvägen. Där det krävs att bilen hoppar långt för att landa rätt inför  hopp eller att ta sig över många låga gupp.

Men det är inte bara vid extrem körning Raptorn briljerar. På landsväg och i stan så är den förbluffande
stabil på vägen. Trots sin storhet så är den lilla Panther (Fords namn på motorn) som gömmer sig
under huven underbar. Panther är på 2.0 l liksom de andra versionerna i Ranger familjen.
Men det är här Raptorn har sitt övertag, istället för ett turboaggregat så har Ford Motorsport monterat två turboaggregat i serie som ger 213 hk och otroligta 500 Nm i vridmoment. Allt detta går till Fords 10 stegs automatlåda som är hämtad från Ranger Raptors Nordamerikanska storebror F150 Raptors tio växlar kan tyckas låta mycket, men med tio växlar så ges ett bredare utväxlingsspann, så att det alltid är den bäst lämpande växeln i förhållande till vad som görs med Raptorn. Detta visar sig även på bränsleförbrukningen på ett positivt sätt, körning på landsväg går på imponerande 0,89 l/mil. Stolarna är stora, bekväma men ger ändå ett bra stöd i sidorna med sina skålningar. Så när man väl kommer fram till början av äventyret så är man ordentligt utvilad och kan ge allt av sin fulltankade energi till äventyret. Det är också här man märker av hur snäll denna best kan vara på vanlig väg, lättmanövrerad inne i staden. Bra hjälpmedel för att koppla släpvagn och backa med släpvagn i kniviga och tighta situationer erbjuds också.

MITT ÄVENTYR MED Ranger Raptor tog mig ner till min födelseplats Gotland där jag spenderade två dagar med att köra Gotland runt längs olika kuststräckor. Från den kurviga rallysträckan i skogen med ojämn terräng med några fyrhjulslyft till den milslånga Stenkusten mellan Bläse och Ar. Den sist nämnda är känd för att stranda folk med punktering på grund av den väldigt gropiga och nästintill oframkomliga väg vilken är fylld med vassa stenar. Vare sig jag kör bilen snabbt eller låter den nästan krypa fram på ojämn väg så gör fjädringen sitt jobb med stor bravur. Man kan nästan tro att det sitter luftfjädring monterad. Föraren skall verkligen inte vara rädd för att använda Ranger Raptor, den är byggd för klara tuffa tag. Rubusta BF Goodrich 285/70 R17 terrängdäck, 150 mm bredare spårvidd, 52 mm höjd fjädring
(total en markfrigång på 283 mm) Ett vadningsdjup på imponerande 850 mm utan snorkel kombinerat
med hasplåt fram och under växellådan. Bromsarna har heller inte snålats på! 332 mm stora ventilerade
bromsskivor runt om. 2×2, 4×4 hög samt 4×4 låg väljs enkelt med ett vred och med en enkel knapptryckning så kan du välja att låsa diffbromsen ifall man kört fast ordenligt.

SUMMERING AV Ford Ranger Raptor är bara positivt. Bilen är nästintill fullutrustad från start. Visst har
Nordamerika sin F150 Raptor! Men störst är inte alltid bäst, Ranger Raptor är perfekt anpassad för
oss i Norden. En i mitt tycke mindre och mycket snyggare förpackning med ordentliga offroad egenskaper.
Det finns så mycket potential i denna racepickup från Ford. Det negativa är att de sju dagar jag hade bilen
gick väldigt snabbt innan det var dags att lämna tillbaka nycklarna till Ford.



FORD RANGER RAPTOR

Motor: Längsmonterad rak 4:a på 2 liter
med biturbo.
Maxeffekt: 213 hk
Max vridmoment: 500 Nm
Acceleration: 0-100 km/h 10,5 sekunder
402 m: 18.7 sekunder
Maxfart: 170 km/t
Pris: Från 602 700 kr
Stort tack till Jonas på Ford Sverige som gjorde
denna provkörning möjlig.