HONDAS HOT HATCH

Tankarna hos nga när man nämner Honda Civic är att det är en liten, nslesna ekonomisk, familjebil fra Japan. Om jag istället säger Honda Civic Type-R då tänker vi bilfantaster på VTEC, en höggvarvig motor, apex JDM och racing. Fra en diskret bil med ett Hondaemblem med röd bakgrund till en bil som ser ut att komma direkt från racingbanan, med sina stora fälgar greppvänliga däck och en enorm bakvinge. Det är dags att testa den 6:e generationen Honda Civic Type-R

TEXT: PETER KOLLBERG | FOTO: PETER KOLLBERG

MITT FÖRSTA MÖTE MED EN Civic Type-R var som en 15-årig bilfantast år 1997 med den första utgåvan av Grand Turismo-serien till Playstation. Där vann man en tillsynes vanlig Honda Civic efter att ha kört igenom den första turneringen, men bilen var allt annat en än vanlig Civic. Vikten var 1 000 kg och motorn gav ifrån sig hela 185 hk vid 8 200 rpm det var ur den tillsynes lilla motorn på 1.6-liter som har kommit till historien som B16B och som idag är en hett eftertraktad motor hos bilfantaster.

Spola fram 21 år senare och jag får nycklarna till senaste generationen av Civic Type-R överlämnade till mig. Bilen är i den ikoniska färgen Championship White med en distinkt tunn röd detalj som lagts in i kolfibrets nedre del som går runt hela bilen. Den lilla detaljen ger ett härligt och intressant avbrott med det vita och kolfibret. Som bortblåst är den diskreta och hemlighetsfulla Civic Type-R som vi har lärt känna, nu är det aggresiv och hårdkokt racing som gäller för Civic Type-R. Nu är det ”Den som ger sig in i leken får leken tåla” som gäller.

FRÅN VARJE VINKEL SÅ OSAR det racing om denna vita hot hatch. Splitter, luftintag i fronten för att omleda luften till bromsarna och även förbi framhjulen så att luftflödet kommer till sidokjolarna för mer marktryck. Skärmbreddare, sidokjol i kol ber, små Vortex-generatorer/virvelgeneratorer som minimerar luftmotståndet och som gör så att den stora vingen får ordentligt med luft på sig, så att den kan ge maximalt med downforce. Direkt bakifrån så ger den stora vingen lite A-wing interceptor-vibbar, som passar bilens helhet: liten, smidig och snabb.

När jag inspekterar denna arga bil så är det ändå en liten detalj som får mig att reagera både en och två gånger. Denna generation av Civic Type-R har tre stycken utblås monterade i mitten med den kaxiga diffusorn på var sin sida om utblåsen. Det lilla utblåset i mitten fungerar som en resonator för att göra bilen lite tystar när man kör i normalt tempo. Detta system är till skilland från många andra liknade system som använder elektroniska spjäll för att tysta det höga avgasljudet, helt utan rörliga delar. Vissa tycker om den- na detalj, medan andra inte alls tycker att det är något som passar bilen. Själv tillhör jag den första gruppen, jag tycker det passar in på denna kaxiga Civic Type-R. Detaljen får mig att tänka på Ferrari F40 som hade en liknande 3-utblåsuppbyggnad.

DET RÖDA FÖLJER MED IN i kupén och ger en snygg följsam dekor som går över ventilationsutblås och dörrar vidare till de mocka- och tygklädda stolarna som är klassiskt röda och svarta. När jag väl har satt mig i bilen och känner hur de skålade sportstolarna håller fast mig ordentligt. Så är det inte svårt att hitta en skön och bra sittposition. I mittkonsolen så finner man bilens masterpiece, en växelspak i lättmetall med 6 växlar framåt och en back-växel. Det är inte designen på själva spaken som är det som är mest anmärkningsvärt, utan att det är en manuell låda. Vilket i dagens läge där majoriteten av bilen säljs med automat är ovanligt. Precis bakom växelspaken så sitter ett Type-R-plaket med varje bils individuella serienummer i detta fall R-25605.

Instrumentpanelen är en blandning av digitalt och fasta mätare. I mitten en 7″ skärm med valbara visningsalternativ, med en mätare på var sin sida. Den till höger är tankmätare, den till vänster är motortempratur. Men det som gör dessa två så speciella, och ger i alla fall mig en nostalgitripp, är att de ser ut som 80-tals digitala mätare som var ”Detta är framtidens”-interface på den tiden.

 

Efter att ha bläddrat igenom instruktionsboken och pillat i alla menyer som finns att tillgå i den 7″ stora touchdisplayen, som sitter lättillgänglig i instrumentpanelen, så hittar man även fysiska knappar för AC:n vilket är något som försvinner mer och mer. Men ur min synpunkt ett trafiksäkrare sätt att kunna ändra klimatkontrollen utan att behöva gå in i en meny på touchdisplayen och ändra allt där igenom. Det märks att bilen är gjord för köras, lättåtkomliga knappar och lättanvända knappar på ratten.

På höger sida om växelspaken sitter en liten switch, när man bläddrar mellan de tre lägen som finns så är det Komfort, Sport och +R. Det första läget är som det låter, en mjuk och lugnare bil. I Sport-läget så ryter bilen till lite mera och känns mer hetsig. +R är för bana, bilen är då stenhård och man känner inte mycket krängning i kurvorna.

DÄR TÄNDINGSLÅSET BORDE VARIT sitter nu en röd knapp som pulserar och retar en till att trycka in knappen och höra hur den turbomatade K20C1 kickar igång, med ett härligt burkigt ljud. Motorn är den samma som satt i den tidigare generation av Type-R, men till skillnad från sina föregångare så är denna motor turbomatad. Vilket har gått ifrån att vara högvarviga sugmotorer som vi lärt känna så väl innan. 320 hk vid 6 500 rpm och ett vrid på 400 Nm mellan 2 500-4 500 rpm. Från att ha VTEC på insugsventilerna så går VTEC endast på avgasventilen och hjälper till att förebygga turbo lag.

Låter motoroljan få upp temperatur innan jag kör iväg. Växelspaken känns gedigen och växlarna åker så lätt i med en underbar mekanisk känsla. Det känns som jag sitter i en 90-tals supertouring bil, lågt monterade stolar och ordentligt omkramad. Detta är min första Type-R jag kör men det tar inte lång tid innan jag lärt mig att motorn ska varvas. Rödmarkeringen börjar vid 7 000 rpm och maxeffekten ligger 500 rpm tidigare.

FÖR ATT RIKTIGT FÅ KÄNNA hur bilen beter sig, så beger jag mig ut till min favoritväg med öppna snäva kurvor och glest med trafik. Jag väljer +R-läget och ”race” på instrumentpanelen, då är det hastighet- och växlingsindikator som är fokus. Styrningen känns precis lagom lätt utan att det känns för lätt och varenda liten ojämnhet i vägen känns både i ratt och rygg. Bilen är utrustad med varvtalsmatchning som ser till att motorn lägger sig i bra rpm under nerväxling så man själv inte behöver köra med ”heel and toe” under nerväxling. Detta sköter bilen alldeles utmärkt själv, men det är lätt att avaktivera när jag känner att jag lärt mig bilen mer. Man kan känna var varje hörn befinner sig när man kör på kurviga vägar. Motorn vrålar när man närmar sig 6 000 rpm och den ber om att få mer bränsle så att den klarar av att varva mer. Jag kan lätt placera bilen mot apex in i kurvorna och känna hur diffbromsen drar mig kontrollerat ut ur kurvorna. Bilen är utrustad med Continental Contact 6 däck som är 245/30 R20. Trots sina 320 hk och 400 Nm och framhjulsdrift så har Hondateamet nästan helt lyckats att få bort Torque Steer under acceleration och det hjälper till en hel del igenom den kurviga vägen. Ju mer jag lär känna bilen desto senare vågar jag bromsa och ge full gas tidigare.

Att denna generation av Honda Civic Type-R har varvre- kordet för framhjulsdrivna bilar på Nordschleife tvivlar jag inte alls på. Banan klaras av på otroliga 7 minuter och 43,8 sekunder, vilket är hela en sekund snabbare än vad MB SLS AMG samt Pagani Zonda S 7,3 har kört på samma bana. Dessa två bilar är i en väldigt mycket högre division är denna lilla hot hatch från Japan.

SAMMANFATTNINGEN AV HONDA Civic Type-R är väldigt positiv, mycket har att göra med att Type-R är utrustad med tre pedaler och en knivskarp manuell låda som låter föraren känna att det är den som bestämmer. Bilen gör oerhört bra ifrån sig på kurviga vägar och på banan så visar den sitt rätt jag. 0-100 km/h lyckades jag gång på gång göra på 5,9 sekunder och det är utan antispinn och launch control (som inte fanns att tillgå) Civic Type-R lever upp till sina äldre syskon, varvtalen har minskat men desto mer effekt och vridmoment har motorn fått när de valde att gå från endast sugtrimmad motor till denna turbomatade ettriga 4 cylinder. Som BMW-fantast och en förkärlek för bakhjulsdrivna bilar så var Type-R en brutal körmaskin som kommer att stå högt upp på önskelistan i år.

HONDA CIVIC TYPE-R GT

Motor: Tvärställd rak 4:a på 2 liter med turbo
Max effekt: 320 hk
Max vridmoment: 400 Nm Acceleration: 0-100 km/h 5,7 sek.
Maxfart: 272km/h

Baspris: 401 200 kr Testbilens pris: 416 455 kr

Vi tackar Honda Sverige och Sthlm Bil som gjorde denna provkörning möjlig.

* Hot hatch = Liten bil med en herrejösses fart.

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*