STOCKHOLM ÄR EN ETABLERAD VÄRLDSSTAD

Stabila förutsättningar, rum för kreativitet och storslagen natur bidrar till Stockholms attraktivitet. Staffan Ingvarsson och hans team på Stockholm Business Region har till uppgift att locka internationella företag, talanger och besökare till Stockholm och regionen.

TEXT: TINA LINDSTRÖM CARLSSON I FOTO: GUSTAV KAISER

STOCKHOLM BUSINESS REGION är Stockholms stads näringslivs- och destinationsbolag. Sedan 2019 är Staffan Ingvarsson vd och han leder och utvecklar arbetet med att stärka regionens position ur ett lokalt och globalt perspektiv.
– Vi ägs av Stockholms stad till 100 procent men jobbar med ett större område i syfte att locka fler internationella besökare, talanger och företag till regionen, säger han.

Att staden är närmare 780 år gammal skapar sina egna förutsättningar.
– Vi är en plats som under väldigt lång tid har haft en framåtanda med pionjärer, upptäckare och innovatörer från Nobel till Spotify – det är mycket Stockholm för mig, säger Staffan.

Stockholm Business Region har nära samarbete med näringsliv, akademi, organisationer, myndigheter och kommuner.
– När vi pratar om Stockholm internationellt är inte gränsen Stockholms stad utan den funktionella regionen. Vi är exempelvis globalt ledande inom tech och har en stark position inom life science. Vi har världsledande forskning på Karolinska men även på sjukhus och universitet som exempelvis i Uppsala och Linköping, säger Staffan och fortsätter:

– I dag samarbetar vi med 55 kommuner som Linköping, Uppsala, Gävle, Örebro och Västerås med flera. Karlstad har kommit till sedan förra året eftersom de vill vara en del av Stockholm ur ett internationellt perspektiv. De ser att om de ska locka investerare och talanger, och synas i en global konkurrens, då är det viktigt med ett samarbete i större kontext och knyta till sig ett stort varumärke.

En viktig del i Stockholm Business Regions uppdrag är att säkerställa att stadens och regionens alla unika styrkor tas tillvara.
– Stockholm är en etablerad världsstad. När internationella aktörer tittar på Stockholm jämförs vi med städer som Amsterdam, Berlin, Paris, Boston och Singapore. Mycket av mitt jobb är att ta det globala perspektivet in i det lokala. Om vi har goda lokala förutsättningar för företagande och talanger då är det också attraktivt i ett globalt perspektiv. En viktig uppgift som jag och vi har är att förstå vad internationella investerare och talanger söker i det lokala, säger Staffan.

ETT AV VÄRLDENS 25 BÄSTA RESMÅL
Stockholm är en innovations- och affärshub för norra Europa som konkurrerar med större städer i Europa och världen.
– Vi är en innovationshub och en livsstilsplats, vi är en destination som lockar med vår livsstil. Här finns möjlighet att kombinera urban puls och närheten till naturen. Stockholms skärgård har utsetts till ett av världens 25 bästa destinationer att besöka under 2025 av magasinet National Geographic. Vi har det här unika i livsstilsdimensionen, vi kan kombinera privatliv och arbetsliv. Omvärlden ser vår jämställdhet i de nordiska länderna som något superattraktivt och det lockar talanger till näringslivet och till akademin, säger Staffan och fortsätter:

– Vi är dessutom en av de platser som leder den gröna omställningen. Vi är utpekade av EU-kommissionen som en av tio städer som ska leda omställningen. När man tittar på städer som möter den globala utmaningen tekniskt och innovativt dyker Stockholm alltid upp bland topp tio.

Staffan Ingvarsson har arbetat med Stockholms utveckling i olika roller i över 20 år.
– Det är en stor förmån att få vara med och fortsätta lyfta de styrkor vi har. Vi har saker lokalt kopplat till infrastruktur, bostäder och trygghet att jobba med men min roll är att få världen att komma till Stockholm. Jag började på min tjänst strax innan coronapandemin var ett faktum. Under pandemin jobbade vi mycket i det lokala perspektivet med avgiftsbefrielser för besöksnäringen och för att hålla företagen vid liv. Nu är vi även igenom en lågkonjunktur och kan flytta fram positionerna och diskutera hur vi vill att Stockholm ska vara som en innovationshub, säger Staffan och fortsätter:

– Vi hade nyligen Techarena som gick av stapeln på Strawberry Arena för andra året i rad, och där har vi varit med och skapat en stor mötesplats som samlat det innovativa och kreativa Tech-Stockholm med internationella företag och akademiker.

Det är människorna som skapar framgångar. Ett av målen för Staffan och hans team är att säkerställa att Stockholm och regionen har de bästa förutsättningarna för kreatörer att utvecklas in i framtiden.– Alfred Nobel experimenterar med dynamit som blir en global exportframgång och som möjliggör skapandet av Nobelpriset. Det är ett fantastiskt bevis på det vi vill vara och vad vi är. Det är enkelt att starta företag, vi har stabila grundförutsättningar med plats för nytänkande och kreativitet. Spotify är kanske den senaste stora framgången där förutsättningarna möjliggjorde den resan. Fantastiska kreatörer tittar på det svenska musikarvet och bygger en helt ny affärsmodell som blir världsledande. På liknande sätt har Ericsson,med sina 140 år av historia här, blivit en av världens ledande aktörer inom kommunikationsteknologi.Stockholm Business Region arbetar dagligen med att få fler företag, events, stora möten och fler besökare till Stockholm. Och de ser till att de stora evenemangen hamnar i Stockholm.– Mina medarbetare befinner sig ofta på resandefot för att möta möjliga investerare som tittar på Sverige och Stockholm, och för att prata med researrangörer för att få hit besökare. Och när det handlar om internationella möten och kongresser inom de områdens om Stockholm är starka, som tech, life science och inom den hållbara energiomställningen, då är vi där,säger Staffan.

ÄNNU ETT STARKT MUSIKÅR
Stora evenemang lockar besökare. Musikåret 2024 var starkt med ABBA som fyllde 50 år och Taylor Swift som tog staden med storm.

– Vi hade ett fantastiskt musikår förra året och det fortsätter i år. Kent återförenas i mars med sex konserter. I sommar kommer världsartister som Robbie Williams, Iron Maiden, Guns N’ Roses, Billie Eilish och Ed Sheeran, säger Staffan.

Evenemang är en av de starkaste anledningarna till varför man vill besöka Stockholm. Förra året hade staden fler än 15 miljoner kommersiella gästnätter och det tangerar toppåret 2019.

– Vi jobbade mycket tillsammans för Taylor Swifts konserter och döpte exempelvis om staden till Swiftholm i vår kommunikation. Det blev lyckat, vi hade fantastiska besökare under den tiden och kunde jobba med att sprida Stockholm i det sammanhanget, säger Staffan och fortsätter:

– Vi kommer att ha Hockey-VM i år och det jobbar vi mycket med just nu, det ska bli väldigt roligt. Vi för även diskussioner om att få hit Fotbolls-VM för damer 2029. Idrottsevenemang skapar glädje, affärer och möjligheter för global positionering och kommunikation.

BERÄTTA OM NÅGRA AV DINA FAVORITPLATSER I STOCKHOLM!
– Allt finns i staden. Ett lätt snötäcke i city i december är helt fantastiskt, då kan jag sitta och njuta eller bara gå omkring i staden. Götgatan i april är något alldeles speciellt. Det bubblar och spritter när folk kommer ut för att besöka alla uteserveringar. Stockholms skärgård på sommaren är något helt unikt och fantastiskt. Det har National Geographic verkligen förstått som valde skärgården till en av världens 25 bästa destinationer 2025. Jag har varit runt i världen en hel del men mixen av det blå och gröna i närheten till en urban puls hittar du inte någon annanstans. Möjligheten att på hösten gå ut och ströva i svampskogen både centralt och utanför staden är otroligt härligt och avkopplande – och ibland hittar man svamp också.

STAFFAN INGVARSSON

Född år: 1975.

Gör: Vd Stockholm Business Region.

Bor i: Stockholm.

Familj: Sambo och tre barn.

Fritidsintressen: ”Jag har läst ekonomi
och historia på universitet och läser
gärna historisk litteratur. Sedan älskar
jag att se mig om i världen även privat.”

Boktips: ”I somras läste jag ”De fenomenala
fruntimren på Grand Hôtel” av Ruth
Kvarnström-Jones. Den beskriver på ett
väldigt fint sätt hur Stockholm kring förra
sekelskiftet gick från att vara en liten stad
till att vilja vara en europeisk storstad,
inifrån ett hotellperspektiv. Det var en
fantastiskt driven kvinnlig vd som flyttade
Grand Hôtel men som faktiskt i det
flyttade hela Stockholm.”

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*