Året är 1968 och actionfilmen Bullitt går upp på biograferna.
Det är inte bara Steve McQueen som har huvudrollen, utan även en 1968 Ford Mustang GT390 Fastback som körs av Kommissarie Frank Bullitt. Nu 50 år senare är det dags för mig att ta plats bakom ratten.
Det är dags att testa den senaste Ford Mustang Bullitt.
TEXT: PETER KOLLBERG | FOTO: PETER KOLLBERG, ANTON EDLUND OCH FORD PRESSBILDER
VI HAR IDAG modeikoner och influenserssom ger avtryck på vad vi skallha för kläder och accessoarer. Steve McQueen var en av 60- och 70-taletsstora modeikoner, snygga kläder, solglasögonoch klockor med en image som gett honom en plats bland de odödliga. Men han hade även en stor passion för bilar, vilket märks på den lista av bilar som fanns i hans garage.Här passerade en mängd Ferraris och andra exotiska vilket toppades av den Ferrari 250 GTO som stjärnan rattade på sextiotalet. Men det är i 1968 års film Bullitt som han själv skapade en modeikon bland bilar, som nu mer än 50 årsenare används som förebild bland renoveradebilar och fabriksnya bilar. Bilen som kom att bli känd som Ford Mustang Bullitt var en 1968 års Mustang GT390 Fastback.Det som gjorde Bullitt så unik är att den var lackerad i Highland Green (fabriksfärg 1968)med alla Ford och Mustang emblem borttagna.Vissa detaljer målades även svarta såsom bakre tanklocket. Backljusen var borttagna och detmonterades 15 tums Torq Thrusts fälgar från American Racing Equipment. Lacken var patinerad för att ge ett mer slitet intryck fast bilen var från samma år som filmen spelades in.Dock är det inte bara utseendet på bilen som gjort den känd, utan det är den helt magiska biljakts scen som utspelar sig på San Fransiscoskulliga vägar. Med sina 10 min och 53 sekunderär biljakten som står mellan Bullitts Mustang och bad guys 1968 Dodge Charger 440 R/T en av filmhistoriens längsta och mest nyskapande.Hur den slutar kommer jag inte att spoila för er. Men den är väl värd att se och är bland top 5 av bästa biljakter i filmhistorien.
DEN BULLITT JAG TESTAR är inte den första hommage Ford har gjort till bilen. Utan detta är den 3:ei ordningen. Första ut var den 4e generationen av Mustang som härstammar från mitten av90-talet. Den andra kom 2008 med den Retrodesignade generation 5.2020 talets Bullitt är på den 6:e generationens Mustang. Alla känns igen på färgen HighlandGreen, inga synliga emblem, svarta detaljer och5 ekrade fälgar. Allt för att efterlikna originalet så mycket som möjligt.När jag öppnar dörren så möts jag av en svartinredning med en detalj som verkligen sticke rut. Den vita runda växelspaksknoppen som ger en härlig retrofeeling. Stolarna är svarta med sömmar i Highland Green och Recaro broderat i ryggstödet. Stolarna är av Recaro modell vilket ger bra support i sidled, de klämmer inte riktigt åt som i vissa andra bilar, men det känns att de hjälper en att sitta fast ordentligt i stolen.Med stolen inställd och bältet på så trycker jag in den pulserande röda startknappen.
Motorn startar direkt och det sound som skapas av den5 liter stora V8 när den lägger sig på tomgång är så avslappnande, nästan lite mindfullness.Man kan nästan höra varje takt. Det där härliga bluddrande som man endast kan få av en riktigt amerikansk muskelbil.Känslan när jag lägger i första växeln är mekanisk och att bilen skulle vara underdimensionera där en understatement, här känns verkligen allt ordentligt tilltaget.Den mekaniska känslan förmedlar precis den kontroll jag eftersträvar, här är det föraren och ingen annan som bestämmer när nästa växel ska i, känslan mellan växelspak och alla dreven i lådan finns där. Den är verkligen byggt för att användas och då menar jag att det kan användas ordentligt. Det mastiga vridmomenten finns där, direkt från tomgång och det är lätt att komma iväg, fast motorn gillar ett högt varvtal.
LJUDET ÄR EN stor del av bilen, detta Muskelbils ljud som bilen skapar går även att dämpa medhjälp av spjäll som stänger till avgassystemet så att man inte råkar väcka några grannar när man startar upp sent en kväll. Då låter den nästintill lite försynt när man vet att det sitter en V8 på maffiga 5 liters slagvolym under huven.Men med att snabbt knapptryck på ratten så ställer avgassystemet om sig till att vara sig själv igen och andas återigen fritt. Men att köra en Mustang kräver dock respekt.Mustangen vill verkligen vrida sig runtom sin egen axel om man gasar för mycket och är en ovan förare. Hjälpmedel finns där och det tar några dagar innan jag vågar knäppa av alla hjälpsystem. Men alla hjälpsystem är inte tillför att hjälpa till under färd. Ett roligt hjälpmedel är Line-Lock, det hjälper till att få till den där perfekta uppvärmnings burnouten inför ett dragrace.Istället för att föraren skall behöva fånga upp bilen med bromsen under en burnout så hjälper Line-Lock till genom att låsa framdäcken,föraren behöver endast ha fullgas och sidesteppa kopplingen, dvs man behöver endast ha koll på 2 pedaler istället för 3.Under 14 sekunder håller sig fram däcken låsta och låter bakdäcken snurra i en härligt fet burnout. Line-Look är visserligen ett bra hjälp medel när man kör 402m på bana. Men att göra detsamma utan Line-Look är inte alls svårt, Fullgas- sidesteppa/släppa kopplingen snabbt fånga upp bilen med bromsen. Faktisk en av de lättaste bilarna jag har gjort det med, det majestätiska vridmomentet gör det hela väldigt mycket lättare.
Jag tar bilen ut till min västliga testslinga och märker snabbt att jag knappt behöver byta växel, än en gång är det vridmomentet som finns där över hela registret. Även fast Bullitt ären rätt tung Amerikanare så ligger den platt på vägen, knappt någon bodyroll som man är van att uppleva i bilar från andra sidan. Breda däck som ger bra grepp både framåt och i sidled.Visst drar den en hel del bensin, Bullitt är inte någon pendlarbil, satsa då hellre på Mustang2,3 Ecoboost. Men då försvinner charmen en hel del med en Mustang och du kan inte få den i Bullit utförande. Men vi har alla har olika kriterier när det gäller bilar. Bilen kommer fortfarande ha den väldigt vackra Mustang karossen,men ha en liten 4 cylindrig motor i stället. Men nu är det en Bullitt jag kör och efter att ha använt den i en vecka är jag kär i Mustang Bullitt. Hommage till enligt mitt tycke den bästa biljakten i historien, men det är så mycket mer när det kommer till Bullitt det är även föraren Steve McQueen som har gett denna bil dess historia. För oss bilfanatiker så är det originalet som gäller, men i detta fall så såldes en av original Bullitt bilarna den 10 januari i år för 3,4 miljoner dollar. Dock är det endast en dröm att äga en sådan. Men jag kan som tur är drömma mig tillbaks till den härliga veckan då jag fick äran att köra en Mustang Bullitt.
Sammanfattningen av Ford Mustang Bullitt är 95% positivt, varför inte 100% frågar ni er? Den sista 5% är tyvärr bensinförbrukningen, som är lite hög. Men vad skall man förvänta sig av denna underbara V8 på 5 liter där man justerar volymen som kommer ut ur avgassystemet med sin högerfot. Att bilen är så maffig och överdimensionerad gör den verkligen till en bil som passar alla, den kan vara så snäll mot den oerfarna föraren och lika lättkörd samtidigt som den kan få dig att känna dig som ett äkta burnout proffs även fast du aldrig gjort en burnout tidigare i ditt liv.
Men är detta en utdöende art? Den frågan har jag ställt mig många gånger.Bilen är verkligen Back to basic, Stor motor fram som driver bakhjulen med en manuell växellåda. Det är inte ofta man ser sådana bilar som säljs nya.
FORD MUSTANG BULLITT
Motor: 5-liters V8
Maxeffekt: 460 hk
Max vridmoment: 529 Nm
Acceleration: 0-100 km/h 5 sek
Maxfart: 262 km/h
Baspris: 542 000 kr
Testbilens pris: 586 000 kr
Vi tackar Ford Sverige och Jonas som
gjorde denna provkörning möjlig.