Pelle Petterson, Ian Callum och Thomas Ingenlath. De har alla har en sak gemensamt. Vackra svenska Coupér. Petterson ritade Volvo P1800 under sin praktik hos Frua. Callum, som har gjort några av världens vackraste bilar, ritade Volvo C70 under sin tid hos TWR och Ingelath visade hur Volvos design skulle ta oss in i 2020-talet, med Volvo Concept Coupé som tagit inspiration av P1800 och som till slut blev produktionsbilen Polestar 1.
Text: Peter Kollberg / Foto: JSF , Peter Kollberg, Polestar Pressbilder
PORTEN ÖPPNAR sig sakta och jag ser tolv stycken leveransklara bilar av olika märken i färggranna
kulörer. Men min blick dras till en bil som står uppställd inne i hörnet. Där står något av det vackraste jag har sett i bilväg på denna sida millennieskiftet. En matt magnesiumlackad Polestar 1. Färgen som pryder bilen visar upp alla vackra linjer som sitter på exakt rätt ställe. Bilen är som ett svart hål, allt annat runt omkring mig bara försvinner och allt fokuseras på bilen. Tid och rum nästintill står stilla. Polestar 1 är vacker på bild, men mer än 100 gånger vackrare i verkligheten.
DEN DOVA KULÖREN gör så att alla linjer och kurvor verkligen syns. Kontrasten av den blanksvarta grillen, svarta fälgarna och det svarttonade panoramataket gör att bilen blir ett konstverk. Den matta
magnesiumlacken tillsammans med blanksvarta detaljer är en perfekt kombination.
Kan låta lite tråkigt i första taget, men i verkligheten gör det väldigt bra tillsammans.
HANDTAGET TILL DÖRREN är infällt i karossen för att inte störa linjen som går från främre flygeln och avslutas vid baklyktorna. Med en lätt knapptryckning så åker handtaget ut och man kan öppna dörren som är lång, tung och gedigen. Precis som en dörr ska vara. När jag väl har tagit plats i de komfortabla stolarna får jag känslan av ett väl tilltaget utrymme och jag har inga som helst problem med min längd att sitta i en bekväm körställning. Inredningen är hämtad från Volvo S90 och det tycker jag är ett bra val, för bekvämare stolar får man leta efter. Med en enkel liten vridning på startvredet så lyser hela instrumentpanelen upp och man välkomnas. Bilen börjar i elektriskt läge och med en lätt touch på gasen så släpper den elektroniska handbromsen och den helt tysta färden kan påbörjas.
NÄR JAG VÄL HAR tagit plats i de komfortabla stolarna får jag känslan av ett väl tilltaget utrymme och jag har inga som helst problem med min längd att sitta i en bekväm körställning. Inredningen är hämtad från Volvo S90 och det tycker jag är ett bra val, för bekvämare stolar får man leta efter. Med en enkel liten vridning på startvredet så lyser hela instrumentpanelen upp och man välkomnas. Bilen börjar i elektriskt läge och med en lätt touch på gasen så släpper den elektroniska handbromsen och den helt tysta färden kan påbörjas.
VID GASPÅDRAG SÅ ÄR det en jämn acceleration och inget ryck i bilen. Utan mer en behaglig vårvind som trycker dig mot stolen. Det är bilen på endast eldrift och genererar 232 hk och imponerande 480Nm. Det är också här det underbara med Polestar 1 kommer in. Den passar verkligen alla körstilar.
Med ett tryck på en rullknapp får jag upp fem olika alternativ till bilen:
– Pure, bakhjulsdriven endast el.
– Hybrid, elmotorerna är prioriterade men
bensinmotorn växlas in när det behövs.
– Power, maximal effekt ur både el- och
bensinmotorn.
– AWD, balanserad mellan el- och bensinmotor
– Individual, egna inställningar.
DET LÄGE SOM KÄNNS bäst att börja med är Hybrid. Jag låter bilen bestämma allting under körningen och allt bara glider på. Men under D på displayen så visas ett B som jag testar att lägga i. Bilen motorbromsar rätt kraftigt efter jag släpper på gaspedalen. Med B ilagt så genereras mer friktion så att batterierna kan laddas upp på ett mer effektivt sätt, perfekt när man kör nerför Sankt Bernhardspasset i Schweiz till exempel. För det är det som Polestar 1 är till för, ta ordentliga långfärder med en underbar komfort.
I POWERLÄGET SÅ ÄNDRAR bilen helt karaktär, man har tillgång till alla 609 hk och 1 000 Nm. Vilket kan jämföras med en nyare Scanialastbil som har 1 000 Nm på 7-liters rak 6:a. Den raka 4:an på 2 liter som med hjälp av turbo och kompressor ger ifrån sig ett härligt vinande av kompressorn och 309 hk plus den vevaxeldrivna generatorn (CISG) ger en extra knuff på 68 hk. I Powerläget så avverkas 0-100 km/h på 4,2 sekunder men Polestar 1 fortsätter att skjuta på, den tappar aldrig orken utan mätaren rör sig i snabbt mot
200 km/h. Kvartsmilen går på 12 sekunder blankt med 191,6 på mätaren för att sedan nå 250 km/h och där hålla sig helt stabil. Trots sina breda däck så är den inte så spårkänslig som jag hade trott utan en
Autobahnfärd skulle den klara utmärkt.
DEN LÅGA TYNGDPUNKTEN ger Polestar 1 en otrolig väghållning. Med Pirelli P Zero
275/30 R21 fram och 295/30 R21 bak så är små kurviga vägar en fröjd att köra på. Full gas ut ur kurvan och bakdäcken spinner till lite och bilen förskjuts lite i sidled innan bakhjulen greppar för fullt och jag trycks bakåt i stolen med ett stort leende i kurva efter kurva. För att få stopp på denna vackra best så är det Akebono 6 kolvsok som kramar om 400 mm skivor fram och lite mindre, 390 mm, bak. För är det något som överraskar mig, gång på gång, är det den fenomenala bromsprestandan bilen har. Man önskar nästan att bilen varit utrustad med 4-punktsbälte, för när man trycker ner bromspedalen så bromsas det ordentligt. Man riktigt hänger i bältet under hård inbromsning. Bilen står still någon sekund för att
sekunden senare skjuta iväg när man ger full gas igen.
SUMMERING AV POLESTAR 1. Det är inte bara en bil utan även ett konstverk som till och med kan få den
mest icke bilintresserade personen att komma fram och vilja prata lite om bilen. Tror att av de totalt 1 500 exemplar som kommer att tillverkas så kommer många gå till samlare men även till de som vill ha
en vacker skulptur på garageinfarten som skapar en fröjd för ögat.
POLESTAR 1
MOTORER:
Tvärmonterad rak 4:a
på 2 liter med turbo
och kompressor plus
elmotorer.
MAXEFFEKT:
609 hk
MAX VRIDMOMENT:
1 000 Nm
MAXFART: 250 km/h
BASPRIS:
1 699 000 kr
TESTBILENS PRIS:
1 824 000 kr
Vi tackar Polestar
Sverige och Brent samt
Jonas som gjorde denna
provkörning möjlig.