Att för ett bilmärke ge sig in i ett nytt bilsegment är en utmaning. År 2002 visade Porsche sin vision hur en SUV ska se ut med sin Cayenne, detta möttes av en hel del förbryllande blickar hos motorjournalister. Sju år senare, på bilmässan Auto Shanghai, visade Porsche sin version av en lyxsedan. Nu har det gått tio år sen Panamera presenterades första gången. Det är dags att testa Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo 10 Years Edition.
PANAMERA ÄR DOCK inte Porsches första försök till att bygga en 4-dörrars sportbil. Året var 1987 och Porsche tar då sin V8 försedda GT-vagn 928 S4 in för operation. Resultat kommer att bli Studie H50, en förlängd Porsche 928 S4 med fyra dörrar varav det bakre paret är kortare dörrar som öppnas bakåt så kallade kidnappardörrar som i dag bland annat finns på Rolls Royce Phantom. Två versioner av 928 H50 togs fram, ena med ett normalt 928-utseende och den andra fick ett mer kombiliknande bakparti.
Bilarna uppfyllde dock inte de krav av vad som anses vara Porsche så dessa ställdes undan hos Porsche under många år. Året efter H50 ställdes undan så påbörjade Porsche att utveckla en ny 4-dörrars bil med 300hk V8 fram och bakhjulsdrift, som fick namnet projekt 989. Till skillnad från 928 H50 så fick 989 fyra vanliga dörrar och en kaross som kommer att bli en förebild för Porsche 996 som kom att presenteras 1997. Även Projekt 989 lades ner och ställdes undan hos Porsche i följd av 928 sjunkande försäljning så trodde inte Porsche att en ny modell med motorn fram skulle kunna sälja.
TROTS ATT PORSCHE VALT att lägga ner sina egna 4-dörrars projekt så var de på det tidiga 90-talet med och ta fram två av dåtidens mest kända prestandavagnar åt andra bilmärken. Mercedes-Benz bad om hjälp med att få plats med den stora 5.0 liters V8 från sin SL i sin mellanklass sedan W124 och legenden Mercedes-Benz 500E var född. 500E kom till att byggas för hand hos Porsche, sen skeppades motorlösa bilar tillbaka till Mercedes-Benz fabrik för lackering och sen tillbaka till Porsche för montering av motor.
ÅR 1993 PÅBÖRJAR AUDI ett samarbete med Porsche att få hjälp med att ta fram en prestandaversion av sin Audi 80 Avant. Resultatet var Audi RS2 som kom att visas året därpå. Chassi och motor har utvecklats av Porsche. Men de gav även bilen bromsar, fälgar, däck och sidospeglar från sin 968 Clubsport. Båda bilarna är idag eftertraktade samlingsobjekt.
DET KOMMER ATT DRÖJA nästan 20 år innan Porsche börjar skissa på en egen 4-dörrars lyxsedan. Tre skisser togs fram Mirage, Meteor och Phantom som senare kommer att utvecklas och bli den första 4-dörrars lyxsedanen från Porsche då med namnet Panamera. Den kännas igen från tidigare projekt 989, frontmonterad V8 med manuell växellåda eller en 7-växlad PDK (Porsche-Dubbelkupplung) växellåda. Bilen kommer att dela Porsche entusiaster i två läger, ena som tycker att Porsche har gått ifrån vad Porsche står för, de hade samma uppfattning av Cayenne när den kom ut, och på andra sidan fanns Porscheförare som såg en Porsche med fyra dörrar där man kunde åka med lyx och även ha tillgång till Porsche karaktär när det skulle behövas. Men Porschepuristerna fick gå tillbaks några steg för både Cayenne och Panamera blev en stor säljsuccé för Porsche.
År 2012 visas ett helt nytt koncept upp Porsche Panamera Sport Turismo Concept, en vacker kombiversion av Panamera och visar hur designen för nästkommande generation kommer att se ut.
SNABBSPOLA TILL NUTID och Panameran har hunnit med ett generationsbyte, lanserat den vackra
Sport Turismo karossen samt att fylla hela tio år. I min hand har jag en Panamera formad nyckel, här lackerad i bilens färg Carrara White Metallic. När man sätter sig i Panameran så känner man lukten av lädret. Växelpaddlarna bakom ratten är kalla och av metall så även dörrhandtagen. Hela inredningen är välbyggd och skriker av kvalitet och lyx. Instrumentpanelen gör ingen besviken, med de klassiska fem instrumentcirklarna som härstammar från den första Porsche 911. Med en stor varvräknare i mitten, som förövrigt är en klassisk analog mätare och som omges av två skärmar som går att konfigurera till förarens tycke.
Vrider om nyckeln till vänster om ratten och det enda som hörs är ett lågt surrande ljud från fläkten i klimatanläggningen. Är bilen verkligen igång funderar jag på när jag släpper på handbromsen och ger lite försiktigt med gas. Bilen svarar direkt och rullar iväg helt ljudlöst och känner direkt hur elmotorns vridmoment finns till mitt förfogande när jag ger lite mer gas ut på motorvägen. Nu vet jag precis hur George Jetson känner sig när han kör till sitt jobb. Även fast denna Panamera 4 Sport Turismo E-Hybrid nästan väger 300 kilo mer än sin enbart bensindrivna tvilling så är det långt ifrån en vanlig hybrid bil, dvs detta är en hybrid på Porsches vis. På ratten finns ett litet vred med fyra lägen. Full eldrift, Hybrid Auto (bilen bestämmer själv om den ska köra på el eller bensin) Sport samt Sport Plus. I vredet finns det en liten diskret knapp, när den trycks in så går bilen in i fullt Sport Plus läge under 20 sekunder för att vid behov kunna ge föraren en ordentligt krafttillgång. Tänk er en KERS-knapp på F1-bilar, så beskrivs lättast vad knappen gör.
FÖR ATT RIKTIGT FÅ KÄNNA hur chassit med den adaptiva luftfjädringen och styrning på bakaxeln så beger jag mig söderut till en av mina favoritvägar, med härlig kombination av snäva och långa kurvor och med fri sikt genom hela kurvan. På själva transportsträckan så väljer jag Hybrid Auto för att ladda upp batteriet, som går förvånansvärt fort att komma upp till full laddning. Väl framme så väljer jag Sport Plus. Bilen sänker sig till sitt lägsta läge och styvar upp chassit ordentligt, bakvingen fälls upp och låses för maximal downforce. Avgassystemet går in i sportläge och ljudet kan lätt ge gåshud. Det är i detta läge då all kraft går till drivlinan och laddning av batteriet slås av. Det är nu bilen går från den snälla Dr Jekyll och blir Mr Hyde. Både gas och broms hålls nere och Panameran gör sig redo för Launch Control. Jag trycks mot sätet och efter otroliga 4,6 seknder når bilen 100km/h utan att visa en endaste liten protest, men hastighetsmätaren stannar inte förrän den når 275km/h
ATT DENNA BIL, SOM ÄR lika bred som jag är lång, och över fem meter lång, med en vikt på nästan 2,3 ton kan kännas så här bra under mer avancerad körning är för mig en gåta. Jag kan känna precis vart hjulen är på vägen och fjädringen ger mig precis den information jag vill känna i en fulländad sportbil. Men här i ett paket som rymmer fyra personer som har varsin klimatzon och dessutom plats för packning. Sen vrida tillbaks vredet till Hybrid Auto och bilen går tillbaks till att vara den snälla och bekväma Dr Jekyll. Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo 10 Years Edition är för mig en komplett allroundbil. Den passar lika bra på landsväg, i ett snölandskap i fjällen, i stads- körning eller på en tur på racingbanan. Fungerar perfekt som pendlarbil med sin egenskap att kunna köra endast på el. Och med det laddnät som finns i Sverige idag och som ständigt utökas gör att man i alla fall i storstäderna kan köra denna Panamera konstant på el. Med en batteriutveckling som hela tiden kommer med nya finesser så kommer det nog inom kort komma en som har en längre räckvidd på el.
Detta var för mig min första hybrid jag har kört, är detta framtiden för bilar? Det tror jag verkligen, men jag känner att jag personligen inte är redo för helt eldrivna bilar än. För det är något speciellt med en förbränningsmotor i bilar, känslan och framförallt ljudet.
SAMMANFATTNING AV Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo 10 Years Edition är WOW!
Här har du en vacker kombidesign med fyra ordentliga säten. Med ett litet knapptryck så förvandlas bilen från Dr Jekyll till Mr Hyde och man har den kombinerade effekten av 700 Nm och 466 hk. Bilen är över min egen prisklass, men den är verkligen värd sin kostnad. Med 10 Year Edition får en massa härliga saker som standard som t ex Sport Chrono, bakhjulsstyrning, Porsches adaptiva luftfjädring (PASM) och utökade komfortsäten, där verkligen alla kan hitta en sittställning för långkörning eller för banan.
Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo
10 Years Edition.
Motor: V6 på 3,0 L med dubbelturbo + elmotor
Max effekt: 463 hk
(330hk + 136 från elmotorn)
Max vridmoment: 700 Nm
Acceleration: 0-100 km/h 4,6 sek.
Maxfart: 275km/h
Baspris: 1 255 000 kr
Testbilens pris: 1 442 300kr