
Det är lätt att tro att alla nya elbilar följer samma mall med minimalistisk design, tyst gång och skärmar i överflöd. Men Xpeng G9 vill något mer. Den kinesiska tillverkaren, känd för sina teknikspäckade modeller på hemmamarknaden, kliver in på den europeiska scenen med ett självförtroende som märks redan innan du satt dig bakom ratten. Det är dags att testa Xpeng G9 Performance.
Text: Peter Kollberg Foto: Peter Kollberg / XPENG
XPENG G9 ÄR STOR, självsäker och tydligt premiuminriktad. Designen balanserar eleganta, mjuka linjer med distinkta LED-partier som ger bilen en egen karaktär – särskilt i fronten där den saknar traditionell grill men ändå inte försvinner i mängden. Den karaktäristiska ljussignaturen bidrar till att G9 sticker ut, utan att bli överdriven.
Performance-modellen är toppversionen i G9-familjen. Under skalet sitter dubbla elmotorer med fyrhjulsdrift och sammanlagt 551 hästkrafter. Sprinten 0–100 km/h går på 3,9 sekunder, men det är vridmomentet på 717 Nm som gör störst intryck i vardagen. Oavsett fart eller situation finns det alltid kraft i överflöd, och bilen upplevs trygg snarare än nervös när man pressar den.
Chassit är utvecklat i Europa – närmare bestämt i Tyskland – och det märks. G9 känns välbalanserad, stabil och mogen, med en komfortnivå som påminner om tyska premiumbilar. Interiören förstärker det intrycket med påkostade materialval och en finish som andas direktörklass.
Föraren möts av två skärmar – en förardisplay bakom ratten samt en central pekskärm. Men även passageraren i framsätet har fått sitt: en egen infotainmentskärm med separat Bluetooth-anslutning för att lyssna på musik eller se film utan att störa föraren.
Alla inställningar styrs via skärmarna, men grundläggande funktioner som stoljustering finns också som fysiska reglage. Och stolarna… de förtjänar ett eget kapitel.
OAVSETT OM DU SITTER fram eller bak känns sätena som exklusiva reclinerfåtöljer. Ryggstöd och fotstöd går att anpassa efter tycke och smak, och även längre eller kraftigare passagerare kan hitta en avslappnad position. Det är inte fullt en säng, men nära.
Vill man koppla av ännu mer finns inbyggd massagefunktion, med styrka som lättast beskrivs som från ”kattunge” till ”lodjur”, och ett särskilt mindfulness-läge där ljusstyrkan på skärmarna dämpas och det kommer upp olika alternativ för mindfulness, ljud från skog eller hav. Bilen erbjuder också kroppsscanning för stela ryggar.
För dig som vill ta med dig elbilen på äventyr går det att köpa till en specialanpassad luftmadrass. Den placeras i bagageutrymmet, ansluts till ett eluttag och aktiveras via skärmen. Bilen fäller då ner stolarna och blåser upp madrassen – redo för vila eller övernattning.
Som grädde på moset följer en adapter med som ger dig 230 V-uttag direkt från bilen. Perfekt för camping eller nödsituationer när elnätet är utom räckhåll.
Laddningen är blixtsnabb – G9 är byggd på en 800-volts teknik, vilket möjliggör ultrasnabb laddning upp till 300 kW. Detta betyder att bilen gick från 18 % till 82 % laddning på under 20 minuter när jag laddade den på en snabbladdningsstolpe – imponerande och praktiskt i verkligheten. Men detta kräver att bilen är förinställd inför laddningen.
SUMMERING:
Xpeng G9 Performance är en fullträff på flera plan. Kvaliteten, komforten, tekniken och prestandan ger ett helhetsintryck som andas lyxbil – men till ett pris som känns lägre än det man faktiskt får.
Visst kan vissa assistanssystem kännas lite väl ivriga ibland, men det är en liten anmärkning i en annars mycket genomtänkt elbil. Fysiska knappar till AC finns på ratten där man kan reglera temperatur samt fläkthastighet, så man slipper att trycka på skärmen för att ändra basic inställningar för AC.
Att kunna sitta bakom mig själv – 194 cm lång – och ändå fälla ryggstödet till en avslappnad position, är ett stort PLUS.
XPENG G9 Performance
Motor: Elmotor x2 fram + bakaxel
Max effekt: 551 hk
Max vridmoment: 717 Nm
Räckvidd: 540 km WTLP
0-100 km/h: 3,9 sek
Toppfart: 200 km/h (begränsad)
Pris: 849 000 kr
Testbilens pris: 902 790 kr

Bli först med att kommentera