Vänta nu! Vad är det där? Neuronerna studsar runt i hjärnan och letar i mitt bilarkiv i hjärnan på vad en Mustang väntas vara! En stor amerikansk mullrande V8 och bakhjulsdrift är en stor del av bilens historia. Men nu har en ny version av Mustang fötts men denna gång har den 4 dörrar, suv format och avsaknad av förbränningsmotor. Hur skall detta gå? Det är dags att testa Ford Mustang Mach-E 4X
TEXT OCH FOTO: PETER KOLLBERG
DET ÄR FÖRSTA TANKEN som slår mig när jag ser nya Mustang Mach-E stå där på parkeringen? Jag har endast sett modellen på bild innan, men detta är en bil man måste se i verkligheten för att förstå sig på designen. Mustang hästen i fronten och de 3 delade bakljusen är där. Tittar man på bilen från sidan så ser man hur delar av en Mustang smälter in i formerna, den långa huven som glider ner över lyktorna och den bakersta rutan vid C-stolpen har fått en touch av Mustangs välkända design.
Men det är inte första gången en Mustang har fått tilläggsnamnet E. 1969 introducerades en specialversion av Mustang som helt enkelt fick namnet Mustang E. Bilen byggdes för köparna som önskade en vacker kaross och bränsleekonomi. E utrustades med en 4,1 L rak sexcylindrig motor på 115 hk och 315 Nm, vilket gav en 0 – 100 tid på 13,3 s och 19,4 s på 402 m. Men i sin tur så gav det en bränsleförbrukning på 1,24 l/mil. Ford tillverkade endast 50 st Mustang E, ingen utrustades med AC då det ansågs dra för mycket bensin. Mustang E är idag en av de mest ovanliga Mustanger man kan äga. Med en lätt touch på den lilla knapp som sitter på B-stolpen så skjuts dörren upp en liten bit för att sedan gå över till att öppnas med muskelkraft. Dörren är stor och gedigen men glider med lätthet upp. Men det är på insidan som bilen verkligen sticker ut, här finns det inget som tyder på ”amerikansk” inredning. Här märks det att här duger inte den normala kvaliteten på material, utan här har Ford nästintill gått All in med materialval och satsat på kvalitet och komfort för alla som åker i bilen. Instrumentpanelen består av 3 skärmar, 2 framför föraren och en stor infotainmentskärm i mitten som är monterad i porträttläge
Den stora skärmen framför dig visar hastighet och annan viktig info så som gps, batterieffekt och kvarvarande räckvidd. Sen finns det en mindre skärm mellan ratt och instrumentpanel som än så länge är inaktiverad för den europeiska marknaden pga av att Fords autopilotsystem Active Drive Assist kommer att bli ett tillval först under senare delen av 2021. Resterande del av Instrumentpanelen som inte täcks med en skärm utnyttjas till fullo genom en soundbar från danska Bang & Olufsen vilka även tagit fram resterande högtalare i kupén som fyller bilen med härligt och klart ljud. Den stora dörren stängs igen och det känns lite som en bankvalvsdörr stängs när dörren dras igen och låses till ordentligt. Med en lätt touch på startknappen så är bilen uppstartad och klar för avfärd, alla skärmar vaknar till liv och växling sker med den lilla ratten som sitter på mittkonsolen. Det går att välja mellan tre olika körlägen, Active, Whisper och Untamed. De två förstnämnda är för vardaglig körning och om man vill köra lite mer ekonomiskt
medans den sistnämnda är när föraren vill köra bilen mer aktivt.
Mach-E är verkligen en tyst bil, det är inte mycket ljud som kommer från vägen eller vinden när man kör. Mach-E är riktigt bekväm på långresan både för de som sitter fram och de som åker bak, lite packning får såklart plats trots att bilen har en Coupé kaross. Avsaknaden av bensinmotor gör att du även har en liten ”Frunk” fram under huven som rymmer 100 liter extra ifall behovet skulle uppkomma.
Men bilen bär namnet Mustang! Så på vanligt manér så tar jag ut bilen till min 9 km långa teststräcka med långa härliga snabba kurvor och bra sikt genom kurvorna. Det är nu jag väljer Untamed som körläge all kraft finns till mitt förfogande. Det artificiella V8 ljud som kommer ur högtalarna lyckas faktiskt ge mer inlevelse i körningen. Ratten blir lite tightare och styrningen mer direkt. Det är nu generna från Mustang växer fram, trots en modig vikt på 2218 kg är bilen väldigt stabil under kurvtagning. Mycket tack vare den låga tyngdpunkten med batterierna under golvet. I kurvorna protesterar inte bilen när jag ger fullt gaspådrag gång på gång. Att Mach-E drar sig ur kurvorna på ett underbart sätt är ett rätt sällsynt fenomen på bilar från andra sidan Atlanten och stolarna hjälper till att göra den aktiva körningen bekväm trotts den hårda fjädringen. Mach-E är verkligen en rolig bil att köra, vare sig du vill att bilen sköter det mesta åt dig och du följer med, eller om du som jag vill köra bilen själv och bestämma vad som kommer att ske under färden.
Många av de som jag mött kanske är lite tagna på sängen av den nya Mustangen och är rädda att
vanliga Mustang kommer att ersättas med Mach-E. MEN! Var inte rädda, Mach-E är ny gren i släktträdet.
Ford har tänkt utanför ramarna när det gäller denna bil. Något nytt som följer med tiden. Så länge det går att tillverka bilar som drivs av fossila bränslen så kommer det att finnas en Mustang
med förbränningsmotor
SUMMERINGEN AV Ford Mustang Mach-E är positiv. Bilen växte verkligen under de dagar jag fick köra den. Här har Ford verkligen lyckats med sin nya elbil. Bra räckvidd gör att man kommer långt på en laddning, 540 km enligt WLTP och trots min mer avancerade körning så kommer jag rätt nära den uppgivna räckvidden. Mach-E visar verkligen hur kvalité och ergonomi kan komma att se ut i framtida utbud av Fords modeller. Det här kraftpaketet i en ”vanlig” Mustang skulle verkligen vara en intressant kombination.