
Med sju miljoner besökare årligen är Sollentuna Centrum en plats där människor möts och handeln utvecklas. Till hösten firar de 50 års-jubileet med en retrofest som blickar tillbaka till 70-talet.
TEXT: TINA LINDSTRÖM CARLSSON I FOTO: GUSTAV KAISER
I 50 ÅR HAR Sollentuna Centrum varit en del av Sollentunas identitet. Ett attraktivt centrum är en strategiskt viktig fråga för kommuner som vill växa och utvecklas. Annelie Svensson, centrumchef i Sollentuna Centrum sedan augusti 2024, ser ett stort värde i platsens utveckling och ett nära samarbete med kommunen för att göra Sollentuna ännu mer attraktivt både i dag och i framtiden.
– Människor väljer att bo på platser med livskvalitet och det har man i Sollentuna. Att ta sig till en fysisk plats kräver tid och energi – och det ska löna sig. Vi ser till att varje besök bjuder på något; inspirerande miljöer, trevliga event och ett riktigt bra utbud av shopping. Det är kul att få vara med och sätta Sollentuna på kartan, säger Annelie och fortsätter:
– Sollentuna är en kommun med bra befolkningstillväxt, vi räknar med drygt 1 000 nyinflyttade varje år. Nya kvarter med fantastiska lägenheter byggs i direkt närhet till Sollentuna Centrum. Runt 700 nya bostäder planeras vilket är positivt för hela kommunens utveckling. Annelie berättar om ett paradigmskifte där kraften i den fysiska platsen stärks när så mycket av vår vardag flyttat online.
– Människor vill mötas. Handeln har i alla tider varit mötesplatser för människor som innebär en plats för social utveckling, skapande av traditioner och kulturella värden, säger hon.
Med olika ljussättningar, ljud och materialval skapas levande och sociala miljöer.
– Vi påverkas av platser och när du vill utveckla en plats och göra den bättre ska du börja med besökarens sinnen vilka i sin tur påverkar vilka känslor som platsen skapar, säger Annelie och fortsätter:
– Det ska finnas delar som tilltalar olika människor och sinnen och som gör att det blir en upplevelse. Det brukar kallas lägereldsögonblick när man pratar om platsutveckling. Tanken är att träffas, samlas och sitta runt den gemensamma lägerelden. På Sollentuna centrum har vi faktiskt en riktigt mysig eldstad som skapar en unik trivsel och vi ser att människor gärna umgås där.
Det är sinnena som påverkar hur du trivs och om du väljer att komma tillbaka.
– Det räcker inte att se en plats. Det kan du göra på Google maps, men för att uppleva en plats måste alla sinnen vara med, säger Annelie.
KOMMERSIELL DESIGN KAN ibland vara väldigt stram och det attraherar inte våra hjärnor. Sollentuna Centrum står för något helt annat, med design och upplevelser som väcker känslor och skapar minnen.
– Sollentuna Centrum är en del av sollentunabornas berättelser. Det är här man har skapat minnen för livet. Man kanske har gått på Balders Bröd för att dricka varm choklad med mormor eller fått välja smak på den hemgjorda glassen på Gretas Gelato & Café. Här skapas varje dag minnen och upplevelser för hela livet, säger Annelie och fortsätter:
– En plats är något man delar med andra. Du går inte bara hit för att äta lunch, du skapar affärsrelationer. Du handlar inte bara mat, du inspireras av doft och synintryck i mataffären. Du växer upp här. Här skapas familjetraditioner, kanske köper du samma sorts tårta under hela livet för att det är en viktig del av familjetraditionen. Det finns alltid en anledning att komma tillbaka.
FASTIGHETSCHEF ANNA RÖNNGREN på Thon Property jobbar med uthyrning och utveckling av Sollentuna Centrum. Över sju miljoner personer besökte Sollentuna Centrum med sina 110 butiker förra året.
– Vi är lyckligt lottade att inte ha så många vakanser. Det gör att vi kan vara strategiska och kräsna i vilka hyresgäster vi etablerar. Vi lyssnar mycket på våra besökare för att få in rätt hyresgäster, säger Anna och fortsätter:
– Vi har kontinuerlig dialog med våra hyresgäster och är mycket glada över att många väljer att växa tillsammans med oss här genom att uppgradera både yta och koncept. Ett av många exempel är Eurosko som nu uppgraderar sin butik och utökar sitt sortiment. Livsstilsbutiken Lyckliga Jag som har en fin kombination av damkläder och inredning har utökat och har nu en större butik med ett sortiment som drar kunder från hela Stockholm. Deichmann flyttade in till oss i höstas och Indiska öppnade i mars en butik med sitt nya koncept som har ett helt nytt uttryck. Det är Indiskas andra butik i Sverige och första i Stockholm med det nya konceptet och vi är jätteglada för att de har valt att lägga det hos oss. Till Elon har vi slagit ihop tre lokaler till en stor ny butik i ett fint läge som nyöppnade i april. Vi sitter också nu i många dialoger med nya hyresgäster och vår övertygelse är att vi kommer ha fler butiker klara innan sommaren.
Funland öppnade sin första anläggning i Sverige förra året med ett unikt koncept där barnen kan vara själva och leka medan vårdnadshavaren gör ärenden.
– Konceptet har tagits emot väldigt fint. Vi tittar mycket på butiksmixen och försöker hitta något som passar alla. Vi ville underlätta för våra besökare att göra ärenden och besöka våra butiker. Det var ett medvetet val att etablera den typen av hyresgäst, säger Anna.
2025 FIRAR SOLLENTUNA CENTRUM 50 ÅR. Den 13 november 1975 invigdes Sollentuna Centrum med pompa och ståt av Sveriges kung Carl XVI Gustaf. Under hösten firar Sollentuna Centrum sitt jubileum. Som en hyllning till centrumets historia gör man en tillbakablick inspirerad av 70-talets färgstarka uttryck genom mode, mat och musik.
– Sollentuna Centrum är en självklar mötesplats för sollentunaborna. Minnen har skapats här och många människor bär på intressanta berättelser om stora livshändelser. Man har mött sin partner här eller byggt upp sin verksamhet på platsen. Det är roligt att få fira 50-årsjubileet med sollentunaborna och det gör vi under hösten, säger Annelie och fortsätter:
– Under jubileumsveckan kommer vi ta med besökarna på en tidsresa tillbaka till 70-talet med mode, smaker, prylar och historiska miljöer i en härlig retrofest.
SOLLENTUNA CENTRUM
Sollentuna Centrum är en av Stockholms mest inspirerande shoppingmiljöer med unik design i arkitektur och interiör. Sollentuna Centrum har 110 butiker och över sju miljoner besökare årligen. Ägare är Olav Thon-gruppen som är en av Nordens största köpcentrumaktörer. Läs mer på: sollentunacentrum.se
Bli först med att kommentera