Tänk att det har gått mer än 55 år sedan Ford Mustang
för första gången visades för allmänheten vid Världsutställningen i New York den 17 april 1964. Mycket har hänt sedan dess! Sverige gick över till högertrafik, USA har landat på månen, tv fick plötsligt hundratals kanaler och vi har tagit oss igenom ett Millennieskifte. Men har Mustangenhängt med i utvecklingen?
Det är dags att testa nya vassa Ford Mustang55
TEXT OCH FOTO: PETER KOLLBERG
FORD MUSTANG ÄR EN av de modeller som nästintill alla känner till, vi har antingen sett en på stan eller i en film. Men Mustang är inte bara en bilmodell utan den skapade en helt ny genre inom bilvärlden. Med Mustang så föddes Pony Car genren, som till skillnad mot Muscle Car så var Pony Car en mer sportig och kompakt bil med bättre väghållning och mindre motorer. Kännetecken för en Pony car var bakhjulsdriven, lång huv och kort överhäng vid bakhjulen. Ford planerade att sälja sin nya Mustang i 100 000 exemplar. Vilke visade sig att vara helt fel. Den första dagen såldes 22 000 och i augusti samma år hade det redan sålts 120 000 Mustanger. När försäljningen av1965 års modell (inklusive halva 1964) summerades så hade siffran stigit till imponerande 680 000 sålda bilar, nästan 7 gånger mer än vad som förutspåtts. Mustang var en omedelbar succé.
Nu lite mer än 55 år senare när man ser tillbaka på Ford Mustang så har den verkligen haft sina toppar och dalar, där topparna ända får anses överväga. Men vid oljekrisen 1973 när priset för råolja höjdes med 400% och den amerikanska bilindustrin gick ner i en djup svacka fick Mustangen sudda bort sin sportiga profil och ersätta den med en mer ekonomisk dito. Borta var stora motorer och acceleration, i stället fick köparen välja mellan en bränslesnål 2,3l rak 4 cylindrig på 88 hästkrafter eller en något mer sportig 2,8l V6 på 105 hästkrafter. Men Mustangen lyckades så småningom göra comeback och har sedan dess fortsatt att vara ett av de populäraste märkena. Nu är det 2021 och Ford vill fira att Mustangen har fyllt 55 år med att släppa en utgåva kallad Mustang55.
I denna ingår det en snygg välutrustad insida med kyla och värme i stolarna, 12 st Bang & Olufsen högtalare samt en unik växelspaksknopp. Utsidan är inte glömd den heller med unika 19 tums svartlackerade fälgar, svart tak, svarta emblem och svarta stripes på motorhuv och sida. En rejäl vinge och 2 nya vassa färgval, Twister Orange och Grabber Lime hjälper till att lyfta 55:an ytterligare. Den bil jag har fått nycklarna till är i den inte alltför diskreta Grabber Lime och har den läckra tillvals vingen monterad samt att bilen är utrustad med Magneride, som är Fords version av semiaktiva stötdämpare. Detta fungerar genom att själva stötdämparen är fylld med magnetorologisk vätska. Det menas att magnetiserade partiklar är blandade med oljan så att med hjälp av elektromagneter kan bestämma om oljan skall röra sig snabbt eller bromsas upp av elektromagneterna. Med hjälp av detta system så kan systemet göra oljan lättflytande och ge en softare väghållning för en mer komfortabel färd, när man bara vill njuta av att glida fram i sin Mustang Eller i rakamotsats göra så att oljan blir mer trögflytande vilket göra bilens dämpare styvare i kurvorna utan fokus på maximal komfort, här är det väghållning till max som gäller och inget annat.
Systemet justerar det magnetiska fältet 1000 gånger per sekund på varje dämpare. För att ändra till önskat beteendet på Magneride så väljer man antingen Normal, Sport, Track eller Snow/Wet. Normal är precis som det låter för normal och bekväm körning där styrningen är lätt. Sport, dämparna styvar upp sig för att kunna ge föraren bättre information hur vägen är och ge en sportigare körning på kurviga vägar. Track, i sitt hårdaste passar inställningen till mer avancerad körning och körning på bana. Bilen kränger minimalt i kurvorna och varje litet gupp i vägen känns i bilen, styrningen sätts i sitt hårdaste läge och ger minimalt med hjälp från styrservot. Snow/Wet, här går Mustangen in i stabsläge och vidtar nödvändiga åtgärder som att ställa in alla elektroniska hjälpmedel på max och minska responsen från gaspedalen till motorn. Magneride är ett tillval som jag verkligen rekommenderar till den som skall köpa en Mustang. Utan Magneride så har bilen bara en inställning på dämparna, med Magneride så kan föraren cruisa fram och njuta av färden eller så kan små horn växa ut i fronten på Mustangen och bilen pressas hårt på bana.
Under körning märks det att det är detta Mustangen är byggd för och vad den trivs bäst med. Bilens uppbyggnad är gedigen och motorn samt drivlinan håller att användas ordentligt och med de elektroniska hjälpmedlen så är det en lätt bil att köra för den mest ovana föraren. Men om dessa stängs av är det lätt att Mustangen precis som sin namne ute på de amerikanska vidderna lätt kan sparka bakut om man inte är beredd på det. Känslan när jag kör ”plattan i mattan” och den 5 liter stora V8:an svara direkt med full effekt och trycker mig mot stolsryggen är häftig. Ljudet som sjunger ur avgaspiporna är som musik för öronen och förbättrar bara upplevelsen.
TROTS ATT MUSTANG HAR funnits i mer än ett halvt sekel så finns detaljerna från Fastbackens barndom där. Den vackra siluetten med den långa motorhuven och de karakteristiska 3 delade baklyktorna. Mustang55 är en fin homage till födelsedagsbarnet. Helhetsintrycket av Mustang55 är klart positivt. Har den hängt med utveckling under dessa 55 år? Ja det har den verkligen. Sen att Magneride ger en sådan stor skillnad i väghållningen, det hade jag verkligen inte trott innan testet, kan verkligen inte sluta att rekommendera detta till de som köper en Mustang. Med en Mustang55 i den härligafärgen Grabber Lime kommer du alltid att vara kidsens favorit och aldrig vara en som försvinner i mängden.
MUSTANG55
Motor: Längsmonterad V8 på 5.0 liter
Maxeffekt: 460 hk
Max vridmoment: 530 Nm
Acceleration: 0-100 km/h 4,5 sekunder
402 m: 12.2 sekunder
Maxfart: 250+ km/t
Pris: Från 472 000 kr
Testbilens pris: 521 600 kr
Stort tack till Kajsa på Hedin Bil och Ford Sverige som gjorde denna provkörning möjlig