Sound of Silence

Lexus RX har blivit en av världens mest populära suvar och Nordamerika är Lexus största marknad. Så vad är då mer passande än att bege sig till vackra och soliga Santa Barbara under 50 timmar för att få känna på kommande RX. Det är dags att testa den 5:e generationen Lexus RX.

TEXT: PETER KOLLBERG FOTO: LEXUS PRESSBILDER

TÄNK ATT DET redan är 25 år sen Lexus visade upp sin första generation av RX. Det som Lexus visade upp var av en banbrytande design, kaross med rundade former och sömlösa linjer. RX har kommit att bli lite av en pionjär i premium SUV segmenten. Designen på generation 5 är ett helt nytt kapitel, ”95% är nytt” med samma längd som föregående modell fast nu med en 60 mm längre hjulbas, 10 mm lägre taklinje och en ökad spårvidd på 25 mm. Lexus har även fått ner vikten med 90 kg, vilket är imponerande, då bilar har en tendens till att bli tyngre med åren. Även designen av det ”flytande taket” har fått ett större djup och ger nu mer än känsla av att taket verkligen flyter över bilen.

Tittar man på nya RX bakifrån så är det första man märker frånvaron av Lexus logotyp, här har den ersatts med LEXUS i stora bokstäver och att modellen har fått en ljusramp som sveper runt bakdelen och slutar en bra bit ut på höfterna. Framifrån så har grillen fått en helt ny design som är mer integrerad i karossen och flyter ihop med resten av fronten på ett vackert och sömlöst vis.

UNDER DENNA RESA så visade Lexus upp de tre olika motoralternativen som kommer till oss i Sverige, alla med hybriddrivlina och fyrhjulsdrift.

– Instegsmodellen är RX350 h som är en självladdande Elhybrid på 245 hk som blir den 4 generationens RX av självladdande hybridsystem utrustad med E-CVT samt fyrhjulsdriften E-FOUR.

Laddhybriden RX450 h+ på 309 hk och som tack vare batteriet på 18.1 kWh ger bilen i sitt EV-läge en räckvidd på över 65 km är även denna utrustad med E-CVT samt fyrhjulsdriften E-FOUR.

Prestandaversionen RX500 h TurboElhybrid på 371 hk / 645 Nm som till skillnad från sina syskon har en sexstegs automatlåda samt är utrustad med fyrhjulssystemet DIRECT4. Starkare och mer kompakt 74 kW (99hk) stark E-bakaxel, (axeln drivs av en elmotor, så ingen mekanisks överföring av kraft mellan motor och bakaxel, sitter i alla tre modellerna).
BILEN SOM JAG SPENDERADE mest tid med var 500 h så det är den som det tekniska kommer att handla om. Med en enkel knapptryckning bakom handtaget så öppnar sig dörren. En bris av premiumkänsla välkomnar mig när jag sätter mig i förarstolen som ger ett härligt och komfortabelt välmående. Kan lättast beskriva som att sätta sig i en perfekt insutten fåtölj där hemma. Lexus har tagit fram en förarmiljö som de har valt att kalla ”tazuna” vilken har fått sin inspiration från flyget och en ryttare till häst. Alla reglage och skärmar är placerade på ett sådant sätt för att underlätta förarens koncentration på körning och här känns det att det har lagts mycket tid och tester för att få till denna förarmiljö. För att ta ett steg längre i förarens välmående så går det att ställa stolsvärmen/kylan samt rattvärmen på Auto. Så att även dessa funktioner anpassar sig till klimatet i bilen, en liten detalj som uppskattas.

UNDER TRANSPORTSTRÄCKAN till den kurviga bergslingan så häpnas jag av hur tyst det är i bilen. Ljud från däcken, annan trafik eller omgivningen är så dämpad och känslan är som att köra i en bubbla. Det är så harmoniskt och tyst. Som att jag har tryckt in mute på stereon och den stänger även av ljudet runt omkring en. Bilen kommer utrustad med Adaptiv variabel fjädring (AVS) och Dynamisk styrning på bakhjulen (DRS) Det sitter även ett annat system för framdrivning DIRECT4. Allt detta samarbetar med nydesignad fram och bakvagn för att ge en underbar körkänsla och väghållning. DIRECT4 ser även till att bilen håller sig så platt som möjligt, så under acceleration eller inbromsning så arbetar systemet med att undvika att bilen reser sig eller att den niger vid inbromsning. Detta för att ge maximalt grepp under körning.
På den slingriga vägen upp och nerför ett litet berg så sköter sig bilen exemplariskt. Tack vare bakhjulsstyrningen och AVS så blir de tightaste kurvorna ett nöje att slänga runt i denna Lexus. Den styr in ordentligt i kurvorna och bakhjulen hjälper till för fullo, allt för att kunna ge en riktigt rolig och direkt styrning. Att det sitter en sexstegad automatlåda med paddlar i 500 h mot den CVT låda som sitter i de mindre syskonen, ger mer närhet samt att bilen känns mer närvarande under körningen. Det märks att Lexus har lyckats sänka bilens tyngdpunkt med 15 mm mot föregående modell.

SUMMANFATTNING av Lexus RX 500 h! Det känns verkligen att bilen är framtagen av ett duktigt team av designers, ingenjörer och ergonomer. Förarmiljön är så ordentligt genomtänkt och känns futuristisk. Att kunna öppna bilens dörrar genom att trycka på en knapp monterad på handtaget är en smart lösning. Även att bilen känner av om det kommer någon bil eller cyklist bakifrån och då väntar med att öppna dörren tills hindret har passerats. Snygg design och så härligt att Lexus vågar att sälja bilar med starka färger och inte bara i gråskala. Ett stort plus att reglagen för värme och kyla är fysiska. Jag kan sitta bakom mig själv, men tyvärr så blockerar mitt knä handtaget/knappen för att kunna öppna dörren. Den känns monterad väldigt långt ner mot vad man är van vid.

LEXUS 500H F-SPORT

Motor: 4 cylindrig på 2,4 liter + E-Axel
Maxeffekt: 371 hk
Max vridmoment: 645 Nm
Acceleration: 0-100 km/h 6,2 s
Toppfart: 210 km/h
Pris: Från 919 900 kr
Lansering: November 2022

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*