HÄLFTEN AV KONSTEN ÄR FALSK

KONSTVÄRLDEN HAR I ALLA TIDER varit mytomspunnen. Full av historier som vandrat från mun till mun där spridda påståenden blivit allmänna sanningar, och triviala upplevelser blivit färgstarka och övertygande berättelser. Det är historierna och myterna som ofta kommit att bygga konstnärskapen och de enskilda konstverkens betydelse över tid. Liksom det är dem som väckt upptäckarivern hos törstande konstälskare i jakten på fynd. En av påståendena som aktualiserats på sistone är huruvida hälften av all konst på marknaden är falsk.

Kan det verkligen vara så att att hälften av all konst som skapats inte är vad man tror det är idag? Ja, åtminstone om man får tro FAEI, ett oberoende institut som specialiserat sig på, att via vetenskaplig granskning med hjälp av den senaste tekniken bevisa konstverks äkthet. Passande nog har man etablerat sig i en byggnad i anslutning till Geneva Free Ports & Warehouse. En lagerlokal anpassad för konst och samlarföremål med ett säkerhetssystem som närmast kan liknas vid Fort Knox. ”Guldgruvan” innehåller en oanständig förmögenhet. Fyrtio procent av de lagrade föremålen anses ha ett sammanlagt värde av 100 miljarder dollar. Lågt räknat. Om nu allt är äkta förstås. Självklart är det en omöjlighet att bevisa hela världens tavelbestånds ursprung och därmed få en exakt siffra, men vad vi med säkerhet vet är att det är en betydande del som inte är vad det utges för att vara. Så fort man talar om konstens värde ur ett monetärt perspektiv tycks incitamenten öka för att förfalska och manipulera fakta om upphovsman eller kvinna.

EN AV KONSTHISTORIENS MEST omtalade förfalskare var holländaren Han van Meegeren. Den mest kända och snöpliga historien utspelade sig i Holland efter andra världskriget då en av 1900-talets skickligaste konstförfalskare lyckades lura alla, utom sig själv. När specialtrupper efter krigsslutet tömde såväl hus och förråd som övergivna tågvagnar och en saltgruva till bredden fylld med nazisten Hermann Görings enorma konstsamling med tveksamt ursprung dök den helt ”nyupptäckta” Kristus och äktenskapsbryterskan upp. Målningen ansågs vara ett av totalt dryga trettio originalverk av den holländske konstnären Johannes Vermeer. Målningen som inte var känd sedan tidigare hade dykt upp hos den berömde holländske konsthandlaren Theo van Wijngaarden, då en förmögen italiensk familj tvingats sälja sin konstsamling på grund av deras utsatta situation under kriget. Konsthandlaren mäklade konstaffärer för svindlande summor med yttersta försiktighet till höger och vänster, men försökte att undvika direkt inblandning med toppskiktet av konstsamlande nazister med tanke på de förödande konsekvenserna som kunde vänta om något gick snett. Trots det hittade myndigheterna personliga anteckningar och fakturor som visade att EN AV KONSTHISTORIGöring köpt målningen av en tysk bankir 1941- 42 för det högsta pris som någonsin betalats för en målning. En affär som betalades genom ett byte av 137 mästerliga målningar ur hans samling. Nu hade en av tredje rikets ledare tillika en av Europas rikaste män till slut lyckats köpa ett oerhört sällsynt originalverk av en av världens mest hyllade konstnärer. Dessutom av en konstnär som inte ens fanns representerad i konstsamlande Adolf Hitlers samlingar.

Alla spår ledde till konsthandlaren Theo van Wijngaarden, som hade inlett sin karriär som konsthandlare genom att restaurera gamla anonyma holländska målningar och sålt dem vidare till konstsamlare runt om i Europa. Det dröjde dock inte länge förrän man även arresterade hans kumpan, den skicklige men av konstkritikerna sågade konstnären, Han van Meegeren. De delade både lokal och affärer och efter en tid stod det klart att det var genom honom som nationalklenoden sålts till Göring. Van Meegeren åtalades för landsförräderi och riskerade ett livslångt fängelsestraff, eller ännu värre att bli dömd till döden. Problemet var att målningen i Görings samling var falsk.

Målad av Han van Meegeren, som inte endast lurat Göring utan att även åtskilliga museer runt om i Europa som köpt hans förfalskningar. Efter att rättegången pågått i två veckor hade konstförfalskaren inget annat val än att erkänna. Han var där för att han sålt en nationalklenod till nazisterna, men han hade ju förfalskat den. Ingen trodde honom. I synnerhet inte konstexperterna som var så säkra på sin sak, ingen kunde måla så fulländat som Vermeer

Men det kunde onekligen Han van Meegeren som bad domaren om att få fram penslar, duk och färger för att bevisa sin oskuld genom att måla ”ytterligare ett mästerverk av Vermeer” under pågående rättegång. I en fullsatt rättssal bevisade han sin oskuld mitt framför ögonen på sina värsta belackare. Istället för att bli hatad av sina landsmän och dömd till döden fick han ett års fängelse och hyllades som en sann patriot av det holländska folket. När media frågade honom varför han gjorde det svarade han; jag ville skapa ett konstverk som ansågs vara ”bra konst”.

PONTUS SILFVERSTOLPE

Grundare av Barnebys, världens största söksajt för konst, design och antikviteter.

BARNEBYS
är världens ledande söktjänst för konst, design, antikviteter och samlarföremål som samlar utbudet från tusentals auktionshus och handlare från hela världen. På Barnebys hittar du även 90 miljoner slutpriser från avslutade auktioner samt inte minst tips, trender och det senaste skvallret från konst och auktionsvärlden. Följ Barnebys om du vill lära dig mer och få ett helhetsgrepp om både prylarna och auktionsvärlden!

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*