ETT ELEKTRISKT LYCKOPILLER

Dagen har kommit då jag skall köra min första helt eldrivna bil en hel vecka. Kommer jag bli besviken? Kommer avsaknaden av en bensinmotor bli för stor? Kommer bilen att ge mig en ny diagnos, den så kallade Räckviddsångesten? Det är dags att testa Hondas nya elbil Honda e.

TEXT: PETER KOLLBERG | FOTO: PETER KOLLBERG OCH HONDA PRESSBILDER

HONDA E BÖRJADE som många andra bilar som ett koncept Urban EV, en bil med retrodesign som
påminde om en blandning mellan första generationens Civic och N600. Med så kallade självmordsdörrar som öppnas bakåt, en soffa fram och skärmar i dörrarna istället för sidospeglar. Men detta var endast ett koncept och slutresultatet såg annorlunda ut som i de flesta fall av konceptbilar. Dock gjorde Honda ett väldigt bra jobb med att få till en intressant design både inuti och på utsidan.

ÄNTLIGEN KOM DAGEN då jag skall få köra och att få se Honda e för första gången med mina egna
ögon. Där stod den bland alla andra Hondas modeller och mitt leende blev bara större och större.
Lackerad i Platinum White Pearl med svarta detaljer. Retro designen på denna bil passar så bra in i
tiden och Honda e´s helhet känns verkligen rätt på alla punkter. Trots mina 194 cm så sitter jag bra i
bilen, fastän sätet ser lite platta ut. Minnena från min barndom ploppar upp i skallen, min mors blåa
Honda Civic av första generationen, som jag och min gigantiska bastuba fick skjuts med till skolan
i baksätet. Där instrumentbrädan skall sitta är det tre skärmar på totalt 84 cm bredd. Längst ut på var
sida om skärmen sitter ännu en skärm på 15 cm, som är mer vinklad mot föraren. Detta är sidospeglarna
som har ersatts med kameror. Så den totala skärmbredden blir otroliga 114 cm, även backspegeln i taket är en skärm men går att vinkla så den blir en sedvanlig spegel.

Avsaknaden av sidospeglar trodde jag skulle vara svårare att vänja mig vid, men det tog max fem minuter innan jag vant mig att man skall se på en skärm istället för ut genom fönstret, precis som med en vanlig sidospegel så går det att justera så att de passar för alla sorters förare. Med ett enkelt knapptryck så vaknar bilen till liv, skärmarna tänds och allt detta får mig att känna mig som att jag sitter i en Snowspeeder på Hoth. Mittskärmen och den på passagerarsidan är av touchmodell och går att konfigurera som man vill ha dem, precis som i en smartphone. Där du vill ha informationen, där visas informationen. Vill du att passageraren har kontroll över musiken så ändrar man enkelt så att musik appen kommer på passagerarens sida

Med en liten lätt touch på gasen rullar bilen sakta iväg och jag tar mig till en tom parkering för att testa den omtalade vändradien, på imponerande 4,3 m snurrar lilla Honda e runt. Detta tack vare att bilen har bakhjulsdrift och då kan ha en styrvinkel som man annars bara ser på tävlande driftingbilar (drifting går ut på att köra med en så kontrollerad och bred sladd som möjligt genom kurvorna). Riktigt imponerande och det märks att Honda e är en riktig citybil, byggd för att kunna vända runt på trånga återvändsgränder

Honda e är kompakt med sina 389 cm lång, 175 cm bred och 150 cm hög, hjulbasen är 253 cm och vikten är modiga 1513 kg. Fastän bilen är klassad som småbil så är det inte några som helst problem både för mig och brodern på nästan 2 m att sitta bra i denna bil. Även under längre åkturer så sitter jag riktigt skönt. När du sedan kommer hem från din åktur och måste fickparkera, så kan bilens Park Assist fixa detta åt dig utan några som helst problem. Känns lite oroligt den första gången bilen svänger på ratten och parkerar själv. Men man vänjer sig, det enda man behöver göra är att sitta i och hålla foten lätt på bromsen så att du kan trycka ner den när bilen har parkerat klart åt dig. Att ladda upp Honda e till 80 % batterikapacitet tar med en snabbladdare cirka 30 min. Har man inget att göra under den tiden så kan man till exempel koppla in sitt Playstation 4 i 230V/1500 W uttaget som finns tillgängligt fram under instrumentbrädan samt använda HDMI kontakten. Eller passa på att kolla senaste avsnittet av favoritserien man följer genom en Chromecast. Möjligheterna blir oändliga när man slipper ha en spänningsomvandlare inkopplad.

Räckvidden är upp till 220 km beroende på körsätt och vägförhållande. Så med fulladdat batteri passade på att åka ToR till Nynäshamn för att hämta upp min mor från Gotlandsfärjan. En tripp på 150 km som klarades av galant, med 40 km räckvidd kvar när jag kom hem igen. Visst fanns den där lite oroliga räckviddsångesten där, kommer jag komma hela vägen hem? Var längs min rutt finns nästa laddstolpe? Men denna känsla är inte pga att jag sitter i en Honda e, utan det är för jag kör en elbil och inte är så insatt i hur infrastrukturen med laddstationer ser ut i Stockholmsområdet. På motorväg så hänger den på trafikflödet bra och är en förvånansvärt lätt bil att köra, kamerorna i dörrarna ger bra sikt bakåt där innerspegeln som även den är en skärm kopplad till en kamera som du kan justera är till bra hjälp. Sikten runt om i Honda e är fenomenal, citerar min flickvän här ”Det känns som att sitta i ett akvarium med all glasyta som finns.” På tal om akvarium så går det även att ha ett virtuellt akvarium på den stora skärmen som finns längs instrumentpanelen. En liten gimmick som gillas av de flesta.

Tack vare ett vridmoment på 315 Nm där allt kommer på en gång tack vare elmotorn så känns bilen riktigt pigg upp till 100 km/h, som klaras av på imponerande 8,3 sekunder. Elmotorn levererar 154 hk och 315 Nm till bakhjulen. Så jag kan inte låta bli att ta detta lyckopiller ut till min västliga testslinga. Med gasen i botten så ligger bilen nästintill platt på vägen, inte mycket krängningar i kurvorna. Trots att det inte är en Honda Civic Type-R så sitter jag bara och ler genom alla tighta kurvor och raksträckor. Tack vare 50/50 viktfördelning och bakhjulsdrift så känns den sportig på sitt lilla egna sätt.

HONDA HAR LYCKATS att få den där äldre Honda Civic känslan! Liten, lätt och väldigt rolig att köra. Utanför det asfalterade vägarna på min lilla skogssträcka så växer bilen ännu mer för mig. Av med alla hjälpmedel och Honda e får små horn i fronten. Gruset sprutar när all kraft släpps loss och bilen sätter fart, tack vare den stora styrvinkeln så tas kurvorna på riktigt rally manér. Här visar den verkligen vad den är kapabel till. En bil behöver inte vara snabb för att vara rolig. Där Honda e inte riktigt har lyckats är tyvärr med räckvidden. Andra konkurrenter i El-bilsegmenten har mer räckvidd i sina bilar i samma storleksklass. Honda e är en bil för staden, för dig som har jobb, vänner och släkt inom 100 km radie så att man kommer ToR utan att ladda, då är bilen för dig. Det är lätt att räckviddsångesten kommer in för den ovana El-bils ägaren. Men låt inte detta avskräcka er från att införskaffa er en Honda e, gör ni det så kommer ni inte att ångra er. Ni kommer att framföra bilen med ett stort leende på läpparna.

SAMMANFATTNINGEN AV Honda e beskrivs lättast med ett stort leende, vare sig det är en längre tur eller bara handlar om att åka en kort sväng till mataffären. Honda e är så kompakt och känns så tight i kurvorna, här passar verkligen frasen ”Den ligger som ett strykjärn på vägen” in. Folk ler och pekar när man kör runt i stan och frågan om det är en prototyp dyker upp då och då. Honda har verkligen lyckats med en elbil för storstaden. För det är där den kommer att vara mest. Önskar lite längre räckvidd, men som alltid vill man ha mer, hoppas att ett lite större batteri kommer inom något år. Perfekt pendlarbil för den som bor i en kranskommun, har själv 12 km in till mitt kontor. Så för mig är Honda e en perfekt bil. Nu kan inte jag se in i framtiden, men känner på mig att Honda e kommer att bli en välkänd ikon i bilvärlden och det är med all rätt. Tuff retrodesign, körglädje, eldrift.

Nu återstår bara det största dilemmat med Honda e! Vilken färg skall jag beställa den i.

HONDA e

Motor: Synkron permanentmagnetmotor, 360 V
Maxeffekt: 152 hk
Max vridmoment: 315 Nm
Acceleration: 0-100 km/h 8,3 sekunder
Maxfart: 145 km/h
Baspris: 370 200 kr
Testbilens pris: 424 695 kr
Vi tackar Carola på Honda Sverige som gjorde
denna provkörning möjlig.