En resa från A till Z4

För många är bilen ett verktyg i vardagen, köra till jobbet, åka och handla, skjutsa barn till träning eller till födelsedagskalas... ”you name it”.

Men ibland används även bilar som ett njutningsmedel, att få komma bort en stund och vara ett med bilen. Eller bara njuta av en lugn tur och känna vinden mot sitt ansikte.
Det är dags att testa nya BMW Z4 M40i.

BELÄGET I VACKRA SILVERDAL ligger BMW Group Sveriges huvudkontor sedan 2012. Efter en kort promenad från trädgårdsstaden så kommer jag fram till huvudkontoret. Utanför står den senaste generationen av BMW´s Z4 och väntar på mig, den tredje i ordningen. Bilen är lackerad i den mystiska färgen Frozen Grey II Metallic. Som enklast beskrivs som en metallic lack som fått en matt klarlack istället för en vanlig klarlack. Kombinationen ger en härligt nästan förbjuden effekt.

Att förstå sig på nya BMW Z4 så måste man blicka tillbaka till 1936 när BMW byggde sin första roadster från grunden, den vackra BMW 328 som man tävlade framgångsrikt med mellan 1936-1948. BMW hade då ett enkelt recept, rak 6-cylindrig motor fram på två liter och 80 hk samt bromsar från 326 sedan och styrning samt upphängning från 319/1, och även om BMW har en historia som är värd att prata om så sparar vi på det till en annan gång och håller oss i nutid.

2019 års recept på en BMW roadster ser nämligen lite annorlunda ut. Turbomatad rak 6-cylindrig motor fram på tre liter och hela 340 hk som är kopplad till en 8-stegs automatlåda och bakhjulsdrift
.
MED NYCKLARNA I HANDEN och med en sol som skiner för fullt så inspekterar eller rättare sagt avnjuter vi designen på nya BMW Z4 M40i. De mjuka och runda linjerna från förra generationen av Z4 är nu skarpa och tydliga, det nerfällbara plåttaket är borta och har ersatts av ett
tygtak, här i en blyertsgrå färg med silverskiftningar. En långsam vandring runt bilen och nya detaljer upptäcks. Bakom de främre hjulen sitter luftutblåset som BMW kallar för Air Breather. De gör att luftvirvlarna i hjulhuset kan reduceras en hel del genom att kanalisera fartvinden bättre och på ett effektivt sätt minska luftmotståndet. Den kaxiga ducktailspoilern på bagageluckan är antingen något man kommer att hata eller älska som detalj, för mig personligen så anser jag att den är helrätt. Funktion före form är ett motto som BMW har följt en hel del när de utvecklade nya Z4. Bilen är utrustade med 19″ fälgar och besitter 255 mm fram och 275 mm bak. Bakom de stora dubbelekerfälgarna syns de stora fasta 4-kolvsoken fram och de flytande 1-kolvsoken bak som kommer från BMWs M-division och har den igenkänningsbara blåa färg med stort BMW M-emblem på.

MED EN LÄTT KNAPPTRYCKNING på nyckeldosan så fälls taket ner och bilen får en helt annan personlighet. De två aluminium- färgade störtbågarna och inredningen i cognac, samt de svarta säkerhetsbältena med de klassiska M-färgerna broderade längs med får verkligen bilen att blomma ut. Det klickar till ordentligt när jag drar upp handtaget till dörren. Låsmekaniken och tyngden i dörren känns gedigen och utstrålar kvalité.

Väl inne i bilen så känns hårdheten i stolarna och att de menar allvar, nästintill som ett skruvstäd sitter man i dessa sportstolar. Trots mina 194 cm så hittar jag en perfekt inställning på stolen för att uppnå optimal körställning. Från förarstolen har jag enkel tillgång till alla knappar och reglage så som
AC, radio och körinställningarna, så att man efter en kort tur kan lära sig vart knapparna sitter utan att ta bort ögonen
 från vägen.

BMWs nya Live Cockpit Professional består av en 12,3″ stor digital instrumentdisplay och en 10,25″ Infotainmentdis- play. Borta är det krångliga äldre operativsystemet och har ersatts av BMW Operating System 7.0, som gör det ännu enk- lare att göra din BMW Z4 så personlig som möjlig med dina egna inställningar. När jag ställt in Head-Up Displayen att passa min längd så trycker jag på startknappen. Ut ur avgas- systemet så kommer ett ordentligt gurglande ljud, som verkligen är ljudet av en BMW rak sexa. Var personlig skeptiskt till vad för ljud bilen skulle ge ifrån sig, skulle turbon ta bort allt det där motorljudet? Det man verkligen suktar efter i en BMW motor, men det räcker med en liten touch på gaspedalen och det känns som att bilen andas i frustration av att behöva stå stilla och inte få visa sin stora potential.

Växelspaken trycks bakåt för att komma i drive och bilen rullar sakta och snällt iväg, detta beror mycket på att bilen har sex olika körprogram: Comfort, Sport, EcoPro, Sport Individuell, Eco Pro Individuell och till sist SportPlus. De färdiga körprogrammen har färdiga inställningar av de
adaptiva dämparna, växellådan, gasrespons och tyngden på styrningen, det vill säga om den ska vara lätt eller ge föraren mer känsla om hur framdäcken rör sig mot asfalten. EcoPro och Sport som har individuella inställningar gör att du själv kan bestämma hur just din setup skall vara och anpassa den till din egen körstil.

FÖR ATT LÄRA KÄNNA BILEN så beger jag mig ut på en längre inkörningstur, färden går norrut mot Edsviken och sen in mot In Stockholms kontor på Gärdet igen via Danderyd. Inlärningskurvan för Z4 M40i var verkligen kort, efter bara någon timme så har man nästan kommit till att bli ett med bilen
och den förblir i Sport- samt SportPlus-läget i de resterande dagarna av testet.

Vid varje växling så hörs några underbara avgassmällar, vare sig du kör med bilen i automatläge eller väljer att växla själv med paddlarna så är bilen väldigt snabb. När bilen är
i Sport- eller SportPlus-läge känns bilen lite som en kaxig terrier, motorvarvet ligger på lite högre rpm och bilen vill visa att den nu är redo och kan användas direkt när du vill ha all motorkraft. 0-100km/h avklarades på 5,2 s mot 4,5 s som BMW uppger, men då på blöt väglag och utan Launch Control.

SAMMANFATTNINGEN AV BMW Z4 M40I är positiv, även fast bilen kan vara lite trång med taket uppe för oss som är plus 190 cm, så är det en bil som verkligen väcker känslor.
Den passar nästan alla som kan köra bil, i det snälla EcoPro-läget med lätt styrning och mjuk stötdämparinställ- ning. Comfort för den där härliga söndagsturen med vinden
i håret. Sport när man vill känna hur bilen suger sig fast på vägbanan på den där kurviga omvägen. SportPlus för de till- fällena man vill kunna använda bilens hela potential på vägen eller banan. Tyvärr kommer det inte komma en Z4M modell,
i alla fall inte som det ser ut nu på grund av att S58-motorn med dubbelturbo inte får plats i bilen. Hade så varit fallet med en Z4M så är det verkligen som att vrida vredet ända upp till 11. Varför 11 undrar ni? Jo, för att det är ett snäpp mer än 10 och BMWs M bilar är inställda på 11. ◆

BMW Z4 M40i

Motor: Längsmonterad rak 6:a
 på 3 liter med turbo
Max effekt: 340 hk

Max vridmoment: 500 Nm
Acceleration: 0-100 km/h 4,5 sek.
Maxfart: 250km/h (med begränsad elektronik)
Baspris: 634 900 kr
Testbilens pris: 783 100 kr

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*