En elektrisk vision

Hondas planer för elektrifiering av sitt modellprogram i Europa börjar ta fart ordentligt. Deras mål är att alla standardmodeller ska ha elektrifierade drivlinor till 2022. Är Honda på god väg eller har de halkat efter? Det är dags att testa nya Honda H-RV Hybrid.

TEXT: PETER KOLLBERG | FOTO: PETER KOLLBERG

JAG BEGAV MIG ner till Honda Akademie som ligger några mil utanför Frankfurt för en ordentlig genomgång samt provkörning av den tredje generationen av H-RV. Bilen som Honda visar upp har inte den normala designen som man är van vid hos Honda. Borta är den distinkta svarta grillen, här är den i stället ersatt med en karossfärgad grill som smälter in i designen. Taklinjerna börjar vid de smala A-stolparna och C-stolpen avslutas med en härlig kupéliknande bagagelucka. Den yttre takhöjden har minskat sen tidigare generation men utan att förlora takhöjden inuti bilen, detta trotts att förarstolen sitter 10 mm högre än på föregående modell. Detta har med Hondas M/M filosofi att göra Man-Maximum, Machine-Minimum. Lätt översatt till att personerna i bilen får ta utrymme först och sedan får tekniken monteras där det finns plats.

Väl på plats bakom ratten så märks komforten i förarstolen och kvalitén på inredningen och att det är M/M som gäller här. Bilen har stora rutor runtom och ger bra sikt vilket ger kupén stor och rymlig atmosfär. Sidospeglarna är flyttade från A-stolpen ner till dörren för att inte blockera sikten mot förarsidans nedre hörn. Ergonomin finns det inte mycket att klaga på, det är ordentligt upprensat på ett kliniskt sätt. man sitter bekvämt och reglagen för AC är fysiska knappar så inget pillande med touchskärmen när det är dags att ändra temperatur. Ventilation är också en detalj som Honda har arbetat med i nya H-RV, finessen är att de yttersta utblåsen går att ställa i ett läge så att luften sprider sig längs sidorutorna och taket vilket bildar en ström av friskluft i bilen utan att vara direkt riktade mot passagerarna.

Bilen startas och rullar i väg ut på okända kurviga vägar runt Frankfurt och det märks direkt att det är här bilen känner sig hemma. Det är god komfort i chassit och stolarna ger bra med stöd för både rygg och ben, så en längre tur på några timmar avslutas utan stelhet i kroppen. De stora rutorna ger nästintill en känsla av att sitta i en sightseeingbuss, vilket gör att man tar in mycket information från omgivningen. Det är nästintill att man önskar att man vore passagerare denna gång. Det märks att Honda har satsat en hel del på att få bilen så komfortabel som möjligt även på sämre vägar tack vare ett bra utvecklat chassi.

Så vart har Honda gömt all teknik i denna H-RV? Bensintanken har gjorts tunnare och sitter fortfarande under framsätet, vilket i sin tur ger baksätet 35 mm extra benutrymme. Det kanske inte låter så imponerande, men jag kommer till det sen. Själva drivpaketet består av den senaste versionen av Hondas självladdadande hybridsystem. Där bensinmotorn inte är ihopkopplad med en växellåda, utan endast har en koppling som överför drivningen från bensinmotorn till drivenheterna. Systemet är väldigt tyst av sig och det sköter sig helt själv i bakgrunden medans man kör.

SUMMERING AV HONDA HR-V är att detta är en väldigt intressant bil. Med ett lågt instegspris, gedigen standardutrustning och bra med utrymme både i fram- och baksätet. Baksätet kan fällas så att lastutrymmet blir helt plant, Honda utlovar att två surfbrädor får plats inne i bilen. Det är dock inget jag hade med i testet denna gång. Plats finns det och här får HR-V ett stort PLUS i kanten, av få bilar och den första i denna storleksklass där jag med mina 194 cm kan sitta bakom mig själv.

HONDA HR-V

Motor: 1,5 liters rak 4cylinder / 2 Elmotorer
Maxeffekt: 131 hk
Max vridmoment: 253 Nm Acceleration: 0-100 km/h 10,6 
Maxfart: 170 km/t Pris: Från 299 900 kr Testbilens pris: 349 000 kr

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*