En bil för världens folk

Honda ställer till med ordentlig galej när Civic fyller 50 år! Detta firas genom att visa upp den kommande generationens Civic, som blir den elfte i ordningen.En förhandstitt som tog mig ner till Madrid, med härliga och roliga vägar. Det är dags att testa Honda Civic e:HEV.

TEXT: PETER KOLLBERG | FOTO:PETER KOLLBERG

MED OTROLIGA 27.5 miljoner sålda Civic:s under 50 år så är det bara att lyfta på hatten och gratulera. Att under årtionden lyckas bygga en bil som alltid går hem hos folket, det skall de ha en eloge för. Men 11 är högre än 10! Så kommer denna generation att bli en succé som sina föregångare? Det återstår att se när den börjar säljas nu till hösten. Det kommer endast att finnas ett motoralternativ till denna generation, en rak 4:a på 2 liter av Atkinson typ som är parkopplad med Hondas e:HEV drivlina. Det blir även en stjärna i kanten då Honda haft som mål att elektrifiera sina standardmodeller i Europa till slutet av 2022. Honda har ändrat sitt recept med åren för att anpassa sig till hur omvärlden ser ut. Men det finns vissa saker som alltid finns kvar på receptet, körglädje, bränsleförbrukning och praktiska lösningar. Civic har växt på alla ledder förutom på höjden där taklinjen är 27 mm lägre än på föregående generation. Civic har designats med Man-Maximum, Machine-Minimum i tanke.

Detta kan lättast översattas till att personerna i bilen får ta utrymme först och sedan får tekniken monteras där det finns plats över. Och detta märks verkligen. Jag sitter väldigt bekvämt bakom ratten och kan även sitta bra i baksätet om det inte är en för lång person som kör bilen. Det går att få till en bra och avslappnad sittposition bakom ratten, fastän det är samma stol på passagerarsidan så är det stor skillnad mellan stolarna. Man får tyvärr inte alls samma inställningsmöjligheter om man åker som passagerare. DESIGNEN PÅ CIVIC är spännande och fräck, den ser maffigare ut än vad den är. Den längre hjulbasen och den lägre taklinjen ger en härlig fyradörrars coupésilhuett. Stora glasytor för att ge en mer rymlig känsla och bra sikt runt om bilen. Interiören är elegant och här vågar Honda testa nya saker. Listen på instrumentbrädan har ersatts av hexagonformade hål, där vissa delar är ventilationsutblås. Utblåsen är designade så att det skall bli en bredare fördelning av luftflödet. Detta för att minska uttorkade ögon och hud. Då det är en Honda så är det körglädje som gäller och den saknades inte heller denna gång. Vare sig det var på motorvägen eller på det kringliga vägarna mellan fällt fyllt med lavendel utanför Madrid. Bilen styr in ordentligt genom kurvorna och tack vare hybridsystemet som hjälper till så är den riktigt rolig att köra och ger bra med vrid redan från låga varv. Trots att bilen utsattes för lite mer avancerad körning på de kringliga vägarna så höll sig bränsleförbrukningen låg och batterinivån hade bara sjunkit ner en prick när vi var klara. Så samarbetet mellan EL och Bensin fungerar smärtfritt.

SNABBSUMMERING AV Honda Civic e:HEV Snygg design. Rolig att köra. Komfortabel. Bränslesnål och en effektiv motor. Dock lite låg att ta sig ur samt att det inte fanns samma justeringsmöjligheter på båda framstolarna. Ett mer fullbordat test kommer att komma när bilen har anlänt till svenska bilhandlare.


HONDA CIVIC e:HEV

Motor: Rak 4 på 2liter + Elmotor
Maxeffekt: 186 hk
Max vridmoment: 315 Nm
Acceleration: 0-100 km/h 7,8 sek. Maxfart: 180 km/t
Pris: Från 314 900 kr

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*