BLACK BEAUTY

Efter att ha varit frånvarande i två decennier har Ford börjat sälja sin näst största SUV på den svenska marknaden igen. Men håller en amerikansk Ford verkligen måttet för oss Svenskar. Det är dags att testa Ford Explorer 3.0T EcoBoost Plug-In Hybrid ST-Line.

TEXT OCH FOTO: PETER KOLLBERG

I SLUTET AV DET GLADA 80-talet så började Ford ta fram en efterföljare till sin Bronco II. Resultat blev en 4-dörrars familjebil med offroad egenskaper som byggdes på chassit av den populära Ford Ranger. Bilen fick namnet Explorer och blev en succé på den amerikanska marknaden, dock kom det att dröja till millenniumskiftet innan den kom till den svenska marknaden. Här såldes endast en modellgeneration av Explorern. Utvecklingen av nya generationers Explorer har inte varit tillgänglig för oss i Norden, men nu har äntligen den senaste modellen kommit hit. Ford har valt att lansera en version i Sverige. En V6 med dubbla turboaggregat och hybriddrift och de erbjuder två olika utrustningsalternativ. ST-Line vilket är den modell jag provkör som har ett mer sportigare attribut och en Platinum-modell som ser lite snällare ut med kromade detaljer. SUV har blivit populärt i Sverige, ända sen Volvo lanserade sin XC90 så har försäljningen av SUV:ar stadigt ökat år för år och att att Ford vill ta del av den kakan är fullt förståeligt. Ford Explorer sticker ut en hel del då den är stor och då menar jag USA storlek. I Sverige så är SUV mer en större modell av en personbil. Tänker på broderns gamla Audi Q7 som är en stor SUV, men bredvid Explorern är den ganska liten.

BILEN JAG HÄMTAR är lackerad i Agate Black, modellen är en ST-Line så alla lister och detaljer på karossen är lackerade i svart. Framifrån ser bilen rätt skräckinjagande ut, det känns som att titta rakt in i ansiktet på Smaug (draken i Sagan om Ringen) när han sover. Den ser verkligen ut att kunna svälja både det ena och det andra om den önskade sig en liten munsbit. Jag förstår varför polisen i USA har valt Explorer som sin Interceptor, bara vetskapen av att bli jagad av en polisutrustad Explorer skrämmer buset. Det är inte bara utsidan som är stor, utan även insidan, bilen är utrustad med svart Salerno läder med härligt röda dekorsömmar. Fram är stolarna stora och riktigt bekväma, massagen i ryggstödet känns rejält och det infinner sig nästintill en bedövande känsla i hela ryggen efter en omgång i massageläge. Baksätet är ordentlig så en långfärd är inga som helst problem, noterbart är att jag med mina 194 cm kan sitta bakom mig själv i en bekväm ställning och ändå ha utrymme för mina knän.
Bilen är utrustad med tre sätesrader och även med den tredje raden uppfälld så finns det utrymme för ett antal resväskor. Med tredje raden nerfälld så sväljer bilen en enorm mängd bagage. Med en enkel knapptryckning så fäller du andra och tredje raden och bilen blir mer som en skåpbil än en SUV. Då blir lastutrymmet 214 cm långt och 122 cm brett och ger en volym på hela 2 223 liter. Viktigt att notera är att denna Explorer är en ST-Line dvs inte en ”riktig” Ford ST modell. Dock är det inget som märks när man lyfter på motorhuven, V6:an på tre liter med dubbla turboaggregat + ett Hybrid system, ger en total effekt på 457 hk och otroliga 825 Nm i vridmoment. Är batteriet tomt så får man nöja sig med 357 hk, vilket tyvärr kan gå fort under lite mer avancerad körning. Räckvidden på endast EL är upp till 42 km en bra dag, själv lyckades jag få en medelräckvidd på 35 km. Även om batteriet inte är tillgängligt så är hybridsystemet imponerande, då det får ner förbrukningen rejält på en sådan stor och tung bil. Den 10- växlade automatlådan växlar lugnt och smärtfritt och bilen har väldigt låga varvtal vid motorvägskörning. Med fulladdat batteri begav jag mig ut till min lilla testslinga. Väljer ST-läge i körprogrammet och bilen skjuter iväg och gör 0-100 km/h på 6 sekunder, trotts storleken så styr denna best in i kurvorna riktigt elegant, varken understyrning eller någon mattning av bromsar känns av efter att jag kört min slinga tre varv. Det märks dock hur körstilen påverkar batteriet, jag kom endast 15 km med hybriddrift innan batteriet lyste med sin frånvaro.

SUMMERING AV Ford Explorer Hybrid är att det inte är svårt att komma på bra saker med bilen. Det negativa är priset i Sverige, som börjar på 903 400 kr. Den har ingen längre räckvidd på el samt att inredningskvalitén inte visar att bilen kostar närmare en miljon kronor. Där fallerar den tyvärr ordentligt för mig. Men det kostar att åka en stor bil med bra utrymme i dagens läge här i Sverige. Bilen är väldigt potent på allt och den klarar bra att köra offroad tack var sin intelligenta drivlina. Men jag kan även förstå kärleken till Explorer i sitt hemland USA, där man får 2,8 stycken för samma pris som en bil här i Sverige.

FORD EXPLORER 3.0T ECOBOOST PLUG-IN HYBRID ST-LINE

Motor: 3 liters V6 med dubbla turboaggregat + 100 hk elmotor Maxeffekt: 475 hk
Max vridmoment: 825 Nm Acceleration: 0-100 km/h 6 s 
Maxfart: 250 km/t
Pris: Från 903 400 kr

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*