A KODIAQ RS MOMENT

Initialerna RS står för Rally Sport och användes för först gången 1974. Tre år senare tog sportkupén, även känd som ”Porsche of the East”, två segrar på den legendariska Rallye Monte Carlo och senare samma år även på Acropolis Rally. År 1999 intog Škoda den högsta grenen inom rally, den så kallade WRC, med sin idag ikoniska Škoda Octavia WRC med rallylegenden Stig Blomqvist. Listan på Škodas framgångar i rallyskogarna är lång, men hur mycket av Škodas Rally Sport-DNA har egentligen förts in i gatbilarna? Det är dags att testa Škoda Kodiaq RS.

LIKT SÅ MÅNGA ANDRA företag så börjar man med en produkt för att sedan avancera till något annat. I Škodas fall så börjar allting med Škodaverken 1869. Där de snabbt blev dåtidens Donau-monarkins största vapentillverkare, för att senare börja tillverka ygplan, lokomotiv samt ångturbiner. Men nu är det bilmärket Škoda vi testar som startade för 95 år sedan i staden Mladá Boleslav när Škodaverken köpte biltillverkaren Laurin & Kle- ment. Namnet Škoda ck de efter en av grundarna till Škodaverken, ingenjör Emil Škoda. Bilarna hade först en logotyp bestående av en blå oval med texten Škoda i vitt. År 1926 så ck bilarna logotypen som än i dag används av Škoda, den ”bevingade pilen”.

I EFTERKRIGSTIDEN TOG ŠKODA upp bilproduktionen igen, då med den välprövade formulan för bilar, motorn samt fram- och bakhjulsdrift. Men i mitten av 60-ta- let så hände det något med Škoda. Bilarna gavs en sportigare design och modellerna ck motorn yttad bakom bakaxeln, dvs de ck svansmotorer a lá Porsche 911. Men till skillnad mot sin konkurrent i Stuttgart så använde inte Škoda boxermotorer utan vanliga radmo- torer. Det är även nu som Škoda verkligen kommer att sätta sina spår i rallyvärlden med sin vackra Škoda 110 R Coupé, ur 110 R så utvecklas den första Škoda att få RS beteckning. Škoda 130RS rally med 142 hk och låga 720 kg.

Så hur långt har utvecklingen kommit från 130RS till Kodiaq RS?
Den Škoda Kodaiq RS jag testar är i den härliga Race Blue med svartlackerade lister, som verkligen lyfter fram de kaxiga linjerna hos bilen. Kodaiq RS går även att få i sju andra färger om denna blåa inte passar dig. Jag vill verkligen inte kalla Kodiaq RS för en liten bil, den är 30 cm längre än släktningen Seat Ateca, men endast 4 cm längre än syskonet Octavia RS. Jag skulle bäst beskriva Kodiaqen som en Tardis från Doctor Who, då bilen känns så mycket större på insidan än vad den ser ut, samt är blå till färgen. Även för jag som är 194 cm lång, så har jag väldigt bra benplats och kan till och med sitta bakom mig själv i baksätet. Det är inte många bilar som är med på den listan, men Škoda har två bilar på den listan nu. Kodiaq det äldre syskonet Superb. När jag känner runt och tittar på inredningen så märks det verkligen att Škoda har fått mer kvalité och ett mer premium intryck.

Kodaiq RS har sportstolar som är skönt skålade utan att vara för ”kramiga”, de håller i en ordentligt utan att vara extrema och att hitta en bra position är inte svårt. Inredningen är stöddigt svart och stolarn klädda i svart läder/alcantara-klädsel med röda sömmar, som avger ett kraftig intryck av sportighet i denna best.Den mellersta och minsta tösen avgudade stolarna! Som både såg ut och kändes som gamingstolar enligt töserna. Alla har vi olika referenser till saker.

SOM STANDARD ÄR KODIAQ RS skodd med antracitgråa Xtreme fälgar i 20″. Och trots 235 med 45 pro l på däcken så upplevs det som väldigt snälla däck och inte så stötiga, de ger även en väldigt trygg färd på både väg och i skog. Bakom dessa fälgar så är det röda bromsok med 340 mm fram och 310 mm bak. Under huven lurar en 2 liters diesel med dubbelturbo som ger ifrån sig 250 hk och hela 500Nm, detta fördelas till alla fyra hjulen via den välkända 7-stegs DSG-lådan från Volkswagen som äntligen har fått sin plats hos Škoda. Växellådan fungerar som en dröm, vare sig man använder den i automatläge eller i sportläget och använder paddlarna bakom ratten.

PÅ LANDSVÄG KÄNNS BILEN väldigt trygg och med ”State of the art”-hjälpmedel så känns säkerheten på topp. Det är även här bilen är i sitt esse. Kodiaq upplevs som ett landsvägslokomotiv, kraften nns där hela tiden och bilen tvekar inte en sekund på att ge föraren de fantastiska 500 Nm som nns att tillgå. Att bege sig på en söndagstur runt Mälaren gick galant och jag kunde lätt hitta sköna körställningar under hela resan. Det nns sex olika körlägen (Driving Mode Select) så det är inte svårt att hitta den man känner sig mest bekväm med. Normal, Comfort, Eco, Sport, Induvidual eller Snow. Körlägena är enk- la att hitta och de aktiveras genom att trycka på Modeknappen i mittkonsolen och på infotainment skärmen så visas en tydlig ikon om vilket Driving Mode man har valt.

Men hur är det då med Rally Sport i Kodiaq RS?
Den fnnns där kan jag lova er. Ändra Driving Mode till Sport och man får mindre hjälp av servostyrningen, för att bättre kunna känna framhjulens kontakt mot underlaget. På min provisoriska specialsträcka så känner jag verkligen inte av de 1 880 kg som denna tungviktare vägs in på. Kodiaq RS dansar genom kurvorna och att få till en härlig ”Scandinavian flick” i denna stora best är inga som helst problem i de tightaste kurvorna. Chassit känns så välbalanserat och väldigt styvt trots den modiga vikten och sina 340 mm skivor fram så nyper det till ordentligt när man trycker på bromsen.

Bilen är även utrustad med Launch Control för att få till de där perfekt starterna. Jag måste dock erkänna att det var lite krångligt att komma åt Launch Controlen då det krävs att man stänger av olika hjälpmedel själv. Men när det väl är gjort är det bara att trycka på bromsen och hålla gaspedalen i botten. När jag släpper bromsen så sugs jag fast i stolen och 0-100 km/h går på imponerande 6,9 sekunder och stannar inte förrän hastighetsmätaren visar 221 km/h. Vare sig det är på torr asfalt eller grusväg så nns greppet där när jag kör med Launch Control.

MEN ŠKODA KODAIQ RS gör inte bara bra ifrån sig i rallyskogen. De välkända 20 832 km långa Nordschleifesektionen av Nürburgring avklaras på otroliga 9 minuter och 29,8 sekunder med ”Drottningen av Ringen” Sabine Schmitz bakom ratten. Vilket är ett världsrekord för en 7-sitsiga SUV.

SAMMANFATTNINGEN AV ŠKODA KODIAQ RS är mer än positiv. Jag hade satt ribban väldigt högt men den tar sig Škoda Kodiaq RS över med lätthet. Att Škoda har fått sådan premiumkänsla glädjer mig, jag har följt Škoda med vakande ögon och med lite förbjuden kärlek sen deras release av Octavia 1996, som var den första bilen för Škoda under Volkswagens vingar. Kodiaq RS är en rymlig, bekväm, snygg, kaxig, säker, väl- utrustad prisvärd SUV och för den som vill ha en perfekt allroundbil som passar både till vardags och till nöje. Då ska du ta dig en närmare titt på Škoda Kodiaq RS.

Notera att i standardutrustningen så ingår paraplyn som är monterade i framdörrarna som är enkla att ta ut när det regnar, i tanklocket sitter det en isskrapa. Alla dörrar är även utrustade med uppslagsskydd som fälls ut när du öppnar dörren, för att skydda din bil och andras bilar. Dock har jag en sak som jag önskar att det funnits på Kodiaq RS. Det är att bromsoken skulle vara lackerade i den klassiska RS-gröna färgen som fanns på Škodas RS bilar fram till 2006.

Skoda Kodiaq RS

Motor: Tvärmonterad Diesel rak 4:a på 2 liter med dubbelturbo
Max effekt: 240 hk
Max vridmoment: 500 Nm
Acceleration: 0-100 km/h 6,9 sek.
Maxfart: 221 km/h
Baspris: 451 400 kr
Testbilens pris: 492 600 kr

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*